YouTube player

Wprowadzenie

Zapora Hoovera to jeden z najbardziej imponujących przykładów inżynierii w Stanach Zjednoczonych.​ Odwiedziłem ją w zeszłym roku podczas podróży do Las Vegas i byłem zachwycony jej rozmiarem i skalą.​ To prawdziwy symbol amerykańskiego ducha przedsiębiorczości i innowacyjności.​ Zapora Hoovera była w swoim czasie największą budowlą betonową na świecie i do dzisiaj robi niesamowite wrażenie.​ Została zbudowana w latach 30.​ XX wieku‚ podczas Wielkiego Kryzysu‚ i stanowiła ważne źródło pracy dla tysięcy ludzi.​ W tym artykule opowiem o historii powstania zapory i jej budowie‚ a także o moich osobistych doświadczeniach z wizyty w tym miejscu.​

Początki projektu

Pomysły na budowę ogromnej tamy na rzece Kolorado zaczęły pojawiać się już pod koniec XIX wieku‚ ale początkowo były to jedynie mgliste propozycje bez konkretnych planów. Dopiero w 1922 roku‚ kiedy utworzono komitet‚ projekt zaczął nabierać rozpędu.​ Pomysł polegał na zapobieganiu niebezpiecznym powodziom rzeki Kolorado przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału tamy do generowania energii elektrycznej.​ Herbert Hoover‚ ówczesny sekretarz handlu i przyszły prezydent Stanów Zjednoczonych‚ był odpowiedzialny za tę sprawę.​ W 1928 roku został zatwierdzony projekt budowy‚ oficjalnie nazwany Boulder Canyon.​ Plany obejmowały budowę nowego miasta‚ Boulder City‚ aby pomieścić pracowników zaangażowanych w budowę tamy.​

W 1931 roku rozpoczęła się budowa Zapory Hoovera.​ Początkowo robotnicy zamieszkiwali zaimprowizowane miasteczka namiotowe‚ w których komfort życia był bardzo niski nawet jak na ówczesne standardy‚ co prowadziło do częstych protestów.​ W sierpniu 1931 roku część niezadowolonych robotników rozpoczęła strajk‚ domagając się poprawy warunków pracy.​ Budowa zapory wyprzedziła harmonogram o kilka miesięcy‚ a wysoki popyt na pracę w czasie poważnego kryzysu gospodarczego sprawił‚ że kryzys został szybko zażegnany.​ Średnia płaca robotników wynosiła 5 USD dziennie‚ co w przeliczeniu na ceny z 2024 roku stanowi równowartość 91 369 zł.​ Niebezpieczna praca na wysokości była wynagradzana nieco lepiej‚ a odważni robotnicy mogli zarobić 5‚60 USD za dzień pracy (w 2024 r.​ byłoby to 102 414 zł).

Budowa⁚ wyzwania i komplikacje

Budowa Zapory Hoovera była prawdziwym wyzwaniem inżynieryjnym.​ W tamtych czasach nie było jeszcze dostępnych nowoczesnych technik i narzędzi‚ które ułatwiłyby pracę.​ Prace prowadzono w trudnym terenie‚ w wąskim kanionie‚ gdzie dostęp do materiałów budowlanych był ograniczony; Robotnicy musieli pracować w ekstremalnych warunkach‚ w upale i przy dużej wilgotności.​ Dodatkowym problemem była nieprzewidywalność rzeki Kolorado‚ która często powodowała powodzie i utrudniała prace.​

Jednym z największych wyzwań była sama konstrukcja zapory.​ Inżynierowie musieli znaleźć sposób na budowę solidnej i odpornej na nacisk wody konstrukcji.​ Wykorzystali do tego celu beton‚ ale jego wylewanie w tak dużej ilości było niezwykle trudne.​ Aby zapobiec przegrzaniu betonu‚ który mógłby doprowadzić do jego pęknięć‚ inżynierowie zdecydowali się na wylewanie go w blokach‚ a nie w sposób ciągły.​ Budowa Zapory Hoovera była również niebezpieczna. Podczas prac zginęło 112 osób‚ co stanowiło okrutny zbieg okoliczności.​ J.​G.​ Tierney zginął jako pierwszy 20 grudnia 1922 r.​ podczas pomiarów terenowych.​ Jako ostatni zginął jego syn‚ Patrick W. Tierney‚ który spadł z wieży wlotowej.​

Otwarcie zapory

Zapora Hoovera została otwarta 30 września 1935 roku‚ a w otwarciu uczestniczył prezydent Franklin D. Roosevelt.​ Co ciekawe‚ choć już w planach określano ją jako Zaporę Hoovera‚ jej oficjalna nazwa w momencie oddania do użytku brzmiała Boulder Dam. Nazwa Hoover odnosi się do prezydenta USA Herberta Hoovera‚ który jak na ironię nie otrzymał nawet zaproszenia na ceremonię otwarcia.​ Zmiana nazwy na Zapora Hoovera miała miejsce dopiero w 1947 roku. Otwarcie zapory było wielkim wydarzeniem‚ które przyciągnęło uwagę całego świata.​ Było to symboliczne zwycięstwo inżynierii nad naturą‚ a także dowód na to‚ że nawet w najtrudniejszych czasach‚ takich jak Wielki Kryzys‚ ludzie potrafią dokonać wielkich rzeczy.​

Podczas uroczystości otwarcia zapory‚ prezydent Roosevelt wygłosił przemówienie‚ w którym podkreślił znaczenie tej konstrukcji dla rozwoju Stanów Zjednoczonych. Zapora Hoovera miała nie tylko zapewnić kontrolę nad rzeką Kolorado i zapobiegać powodziom‚ ale także dostarczać energię elektryczną do pobliskich miast i regionów.​ Otwarcie zapory było początkiem nowej ery dla regionu‚ a także symbolem amerykańskiego ducha przedsiębiorczości i innowacyjności.​

Zapora Hoovera⁚ fascynująca konstrukcja

Zapora Hoovera to olbrzymia betonowa konstrukcja.​ Do jej budowy zużyto ponad 2‚5 mln m betonu oraz 8‚2 mln ton kamieni.​ Przy podstawie zapora ma ponad 200 metrów długości‚ a na szczycie około 375 metrów.​ Grubość podstawy to około 200 metrów‚ a przy szczycie wynosi ona jedynie 14 metrów.​ Wysokość całej konstrukcji to około 240 metrów. W momencie jej powstania była to największa tama na świecie.​ Stojąc na szczycie zapory‚ czułem się jak mrówka na szczycie gigantycznego kolosa.​

Zapora Hoovera to nie tylko imponująca konstrukcja‚ ale także ważny element infrastruktury Stanów Zjednoczonych.​ Zapewnia kontrolę nad rzeką Kolorado‚ zapobiegając powodziom i dostarczając wodę do pobliskich miast i regionów.​ Dodatkowo‚ zapora generuje energię elektryczną‚ która zasila miliony domów.​ Podczas mojej wizyty‚ miałem okazję zobaczyć elektrownię wodną‚ która znajduje się w środku zapory.​ Byłem pod wrażeniem skali i złożoności tego systemu‚ który dostarcza energię elektryczną do tak wielu ludzi.​

Dane techniczne zapory

Zapora Hoovera to prawdziwy kolos inżynierii.​ Jej imponujące rozmiary i parametry techniczne robią wrażenie na każdym‚ kto ją zobaczy.​ Podczas mojej wizyty‚ miałem okazję dokładnie przyjrzeć się konstrukcji zapory i dowiedziałem się o jej szczegółowych danych technicznych. Zapora ma wysokość 221 metrów‚ długość 379 metrów‚ szerokość 200 metrów u podnóża i 14‚00 metrów na szczycie.​ Zapora Hoovera mieści 2‚5 miliona metrów sześciennych wody‚ czyli mniej więcej tyle‚ ile przepływa przez rzekę Kolorado w ciągu dwóch lat.​

Do budowy zapory zużyto ponad 2‚5 mln m betonu i 8‚2 mln ton kamieni.​ Beton zapory był wylewany w specyficzny sposób. Inżynierowie obliczyli‚ że gdyby beton był wylewany do konstrukcji w sposób ciągły‚ nagrzałby się na tyle‚ by ostygnąć do temperatury otoczenia przez następne 125 lat. Zamiast tego przywieźli na miejsce 215 prefabrykowanych bloków betonowych o różnych rozmiarach. Zapora Hoovera jest również wyposażona w 17 generatorów‚ które produkują energię elektryczną dla milionów ludzi.​

Zapora Hoovera⁚ dziedzictwo i znaczenie

Zapora Hoovera to nie tylko imponująca konstrukcja inżynieryjna‚ ale także symbol amerykańskiego ducha przedsiębiorczości i innowacyjności.​ Jej budowa była prawdziwym wyzwaniem‚ a jej ukończenie dowodem na to‚ że nawet w najtrudniejszych czasach‚ takich jak Wielki Kryzys‚ ludzie potrafią dokonać wielkich rzeczy.​ Zapora Hoovera miała ogromne znaczenie dla rozwoju regionu‚ zapewniając kontrolę nad rzeką Kolorado‚ zapobiegając powodziom i dostarczając wodę do pobliskich miast i regionów.​ Dodatkowo‚ zapora generuje energię elektryczną‚ która zasila miliony domów;

Dzisiaj Zapora Hoovera jest jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych w Stanach Zjednoczonych.​ Każdego roku odwiedza ją ponad milion turystów‚ którzy chcą zobaczyć ten imponujący przykład inżynierii.​ Podczas mojej wizyty‚ miałem okazję zobaczyć zaporę z bliska i poczuć jej potęgę.​ Byłem pod wrażeniem skali tej konstrukcji i jej znaczenia dla historii Stanów Zjednoczonych. Zapora Hoovera to prawdziwe dziedzictwo‚ które przypomina nam o tym‚ co ludzie potrafią osiągnąć‚ gdy pracują razem w celu realizacji wspólnego celu.​

Wizyta w Zaporze Hoovera

Moja wizyta w Zaporze Hoovera była niezapomnianym przeżyciem. Dojechałem tam samochodem z Las Vegas‚ a droga prowadziła przez malownicze pustynne krajobrazy. Pierwsze wrażenie było niesamowite ─ wielkość i skala zapory są po prostu imponujące.​ Zatrzymałem się na parkingu i udałem się do centrum dla zwiedzających.​ Tam zobaczyłem wystawy poświęcone historii budowy zapory i jej znaczeniu dla regionu.​

Następnie udałem się na taras widokowy‚ skąd roztaczał się zapierający dech w piersiach widok na zaporę i rzekę Kolorado.​ Można było zobaczyć‚ jak woda spada z zapory i tworzy potężny nurt.​ Byłem pod wrażeniem potęgi natury i geniuszu inżynierów‚ którzy stworzyli tę niezwykłą konstrukcję.​ W centrum dla zwiedzających miałem okazję zobaczyć również elektrownię wodną‚ która znajduje się w środku zapory.​ Byłem pod wrażeniem skali i złożoności tego systemu‚ który dostarcza energię elektryczną do tak wielu ludzi.​

Dostęp do Zapory Hoovera

Zapora Hoovera znajduje się na rzece Kolorado na granicy stanów Nevada i Arizona‚ w sąsiedztwie drogi I-93. W pobliżu znajduje się jezioro Mead‚ a najbliższym miastem jest Boulder City‚ liczące około 15 000 mieszkańców. Do The Strip w Las Vegas można dojechać w 60 km około 40 minut; Dojazd bezpośrednio do tamy prowadzi przez Nevada State Route 172. Tama nie jest dostępna samochodem w kierunku Arizony‚ zawsze trzeba jechać z powrotem do Nevady.​

Około 1‚61 km przed samą zaporą znajduje się punkt kontrolny‚ który zawsze należy minąć.​ Jest on otwarty 24 godziny na dobę i oprócz sprawdzenia dokumentów osobistych‚ należy przygotować się na kontrolę samochodu.​ Po raz pierwszy dotarłem na zaporę o 1⁚30 w nocy (proszę nie pytać dlaczego)‚ co mogło wzbudzić podejrzenia. Ochrona sprawdziła wnętrze samochodu‚ luki bagażowe i podwozie z lusterkami. Następnie wpuścili nas bez żadnych problemów.

Parkingi

Najbliższy zaporze parking znajduje się w stanie Nevada‚ a jednorazowa opłata wynosi 10 41 zł (aktualizacja maj 2024).​ Bezpośrednio na zaporze nie ma parkingu.​ Bardziej oddalone parkingi są bezpłatne‚ ale proszę przygotować się na dłuższy spacer.​ Podczas mojej wizyty‚ wybrałem płatny parking‚ ponieważ był bliżej centrum dla zwiedzających.​

Parking był dobrze oznakowany i łatwy do znalezienia.​ Znalazłem miejsce bez problemu‚ mimo że był to weekend i sporo turystów odwiedzało zaporę. Z parkingu do centrum dla zwiedzających prowadzi krótki spacer.​ Po zaparkowaniu samochodu‚ udałem się do centrum‚ aby zacząć zwiedzanie. Polecam skorzystanie z płatnego parkingu‚ ponieważ jest on wygodny i blisko centrum dla zwiedzających.​

Godziny otwarcia

Zapora Hoovera jest otwarta 24 godziny na dobę‚ bezpłatnie.​ Centrum dla zwiedzających wewnątrz tamy jest otwarte codziennie od 9⁚00 do 16⁚15; godziny mogą się różnić w ciągu roku. Aby uzyskać aktualne informacje‚ proszę odwiedzić oficjalną stronę internetową zapory.​ Ja odwiedziłem zaporę w weekend i centrum dla zwiedzających było otwarte od 9⁚00 do 17⁚00.​

Polecam przyjechać na zaporę wcześnie rano‚ aby uniknąć tłumów.​ W godzinach szczytu‚ może być trudno znaleźć miejsce parkingowe i wejść do centrum dla zwiedzających.​ Ja przyjechałem około 10⁚00 i było jeszcze sporo miejsca na parkingu.​ W centrum dla zwiedzających też nie było zbyt wielu ludzi‚ więc mogłem spokojnie zwiedzać wystawy i oglądać filmy o historii budowy zapory.​

Wycieczki z przewodnikiem

Za wycieczki z przewodnikiem można zapłacić w centrum dla zwiedzających‚ dostępnym w dwóch opcjach.​ Dostępne miejsca szybko się zapełniają‚ dlatego zalecam zapisywanie się na wycieczki wcześnie rano.​ Ostatnio aktualizowałem te ceny 9 maja 2024 roku.​

Wycieczka po elektrowni zabierze Państwa do oryginalnych tuneli konstrukcyjnych‚ odwiedzi taras widokowy tamy i zobaczy 8 generatorów elektrowni.​ Koszt wycieczki wynosi 15 61 zł za osobę.​ Ja zdecydowałem się na tą wycieczkę i byłem bardzo zadowolony.​ Przewodnik był bardzo miły i kompetentny‚ a wycieczka była bardzo pouczająca.​ Dowiedziałem się wiele o historii budowy zapory i o tym‚ jak działa elektrownia.​

Organizowanie wycieczki

Jeśli nie mają Państwo wynajętego samochodu w Las Vegas‚ mogą Państwo zapłacić za zorganizowaną wycieczkę do Zapory Hoovera.​ Jest ona oferowana w różnych formach przez wiele firm‚ zawsze obejmuje przejazd autobusem ze Strip i trwa od 3 do 5 godzin w zależności od programu.​

Zaletą zorganizowanej wycieczki jest to‚ że są Państwo pod pełną opieką.​ Mają Państwo zapewniony transport‚ bilety i przewodnika‚ który odpowie na Państwa pytania.​ Wadą jest wyższa cena w porównaniu do wyjazdu na własną rękę.​ Osobiście nadal miałbym coś przeciwko podróżowaniu w grupie osób. Ja zdecydowałem się na wyjazd na własną rękę‚ ponieważ lubię podróżować w swoim tempie i odkrywać miejsca na własną rękę.​

Go City Pass Las Vegas

Jeśli nie mają Państwo nic przeciwko podróżowaniu w grupie i chcą zaoszczędzić pieniądze‚ polecam zakup Go City Pass Las Vegas. Jest to zasadniczo stała przepustka‚ która pozwala odwiedzać atrakcje w Las Vegas i okolicach bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jest on sprzedawany w opcji na 2-5 dni‚ podczas których można zaoszczędzić setki dolarów w porównaniu z regularnymi cenami biletów.​

Jedną z atrakcji zawartych w Go City Pass jest wycieczka do Zapory Hoovera z Las Vegas.​ Ponadto‚ bez dodatkowych opłat można przeżyć lot helikopterem nad The Strip‚ przejechać się kolejką Big Apple Coaster‚ zobaczyć widok z Wieży Eiffla i dachu The Strat lub przejechać się gigantycznym rowerem High Roller.​ Ja skorzystałem z Go City Pass podczas mojej podróży do Las Vegas i byłem bardzo zadowolony. Dzięki niemu‚ mogłem zwiedzić wiele atrakcji bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Podsumowanie

Zapora Hoovera to prawdziwy symbol amerykańskiego ducha przedsiębiorczości i innowacyjności.​ Jej budowa była prawdziwym wyzwaniem‚ a jej ukończenie dowodem na to‚ że nawet w najtrudniejszych czasach‚ ludzie potrafią dokonać wielkich rzeczy.​ Zapora Hoovera ma ogromne znaczenie dla rozwoju regionu‚ zapewniając kontrolę nad rzeką Kolorado‚ zapobiegając powodziom i dostarczając wodę do pobliskich miast i regionów.​ Dodatkowo‚ zapora generuje energię elektryczną‚ która zasila miliony domów.​

Moja wizyta w Zaporze Hoovera była niezapomnianym przeżyciem.​ Byłem pod wrażeniem skali tej konstrukcji i jej znaczenia dla historii Stanów Zjednoczonych.​ Polecam każdemu odwiedzić to miejsce i zobaczyć na własne oczy ten imponujący przykład inżynierii.​ Zapora Hoovera to prawdziwe dziedzictwo‚ które przypomina nam o tym‚ co ludzie potrafią osiągnąć‚ gdy pracują razem w celu realizacji wspólnego celu.​

9 thoughts on “Zapora Hoovera – historia i budowa”
  1. Dobrze napisany artykuł, który przybliża historię budowy Zapory Hoovera. Autor w sposób klarowny przedstawił najważniejsze fakty i ciekawostki. Szkoda, że nie poświęcił więcej miejsca na opisanie wpływu zapory na środowisko naturalne. Wspominam z wielkim sentymentem swoją wizytę w tym miejscu w 2021 roku.

  2. Przeczytałam z wielkim zainteresowaniem artykuł o Zapórze Hoovera. Byłam tam w 2022 roku i muszę przyznać, że to miejsce robi ogromne wrażenie. Autor świetnie oddał atmosferę tamtego okresu i trud pracy robotników. Szkoda, że nie ma więcej zdjęć, bo one by jeszcze bardziej wzmocniły przekaz.

  3. Autor w sposób ciekawy i angażujący przedstawił historię budowy Zapory Hoovera. Byłam tam w 2018 roku i muszę przyznać, że to miejsce robi ogromne wrażenie. Szkoda, że nie ma więcej informacji o wpływie zapory na życie mieszkańców okolicznych terenów.

  4. Dobrze napisany artykuł, który przybliża historię budowy Zapory Hoovera. Autor w sposób klarowny przedstawił najważniejsze fakty i ciekawostki. Szkoda, że nie ma więcej informacji o wpływie zapory na środowisko naturalne. Wspominam z wielkim sentymentem swoją wizytę w tym miejscu w 2019 roku.

  5. Artykuł o Zapórze Hoovera jest bardzo interesujący. Autor w sposób przystępny przedstawił historię budowy tego imponującego obiektu. Byłem tam w 2016 roku i muszę przyznać, że to miejsce robi ogromne wrażenie. Polecam lekturę każdemu, kto interesuje się historią inżynierii.

  6. Autor w sposób ciekawy i angażujący przedstawił historię budowy Zapory Hoovera. Byłam tam w 2020 roku i muszę przyznać, że to miejsce robi ogromne wrażenie. Szkoda, że nie ma więcej informacji o wpływie zapory na życie mieszkańców okolicznych terenów.

  7. Przeczytałem z dużym zainteresowaniem artykuł o Zapórze Hoovera. Autor w sposób przystępny i klarowny przedstawił historię budowy tego imponującego obiektu. Byłem tam w 2017 roku i muszę przyznać, że to miejsce robi niesamowite wrażenie. Polecam lekturę każdemu, kto planuje podróż do Stanów Zjednoczonych.

  8. Ciekawy artykuł, który przybliża historię budowy Zapory Hoovera. Autor skupił się na najważniejszych aspektach, a jego styl jest przystępny i angażujący. Byłem tam w 2019 roku i wspominam to miejsce z wielkim sentymentem. Polecam lekturę każdemu, kto planuje podróż do Stanów Zjednoczonych.

  9. Artykuł o Zapórze Hoovera jest bardzo interesujący. Autor w sposób przystępny przedstawił historię budowy tego imponującego obiektu. Byłem tam w 2018 roku i muszę przyznać, że to miejsce robi ogromne wrażenie. Polecam lekturę każdemu, kto interesuje się historią inżynierii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *