YouTube player

Styl uczenia się z dominacją prawej półkuli mózgu

Pamiętam, jak jeszcze w szkole średniej, podczas lekcji historii, miałam problem ze skupieniem się na suchych faktach i datach.​ Zdecydowanie bardziej wciągały mnie opowieści o ludziach, ich emocjach i motywacjach.​ Wtedy po raz pierwszy usłyszałam o stylach uczenia się i o tym, że każdy z nas ma swoje preferencje.​ Odkryłam, że ja, jako osoba z dominującą prawą półkulą mózgu, preferuję uczenie się poprzez wizualizację, doświadczanie, emocje i intuicję.​ To właśnie te elementy sprawiają, że uczenie się staje się dla mnie bardziej angażujące i efektywne.

Wprowadzenie

Od zawsze fascynowało mnie to, jak różni ludzie uczą się i przyswajają wiedzę.​ W szkole, podczas gdy moje koleżanki z łatwością zapamiętywały daty i formuły matematyczne, ja wolełam zanurzyć się w literaturze, tworzyć historie i rysować.​ Z czasem zaczęłam interesować się psychologią i neurobiologią, a wtedy odkryłam koncepcję dominacji półkul mózgowych.​ Dowiedziałam się, że lewa półkula odpowiada za logikę, język i analityczne myślenie, natomiast prawa za kreatywność, intuicję i wyobraźnię.​ Zdałam sobie sprawę, że moje preferencje uczniowskie idealnie odzwierciedlały funkcje prawej półkuli.​ To zainspirowało mnie do głębszego zbadania tego tematu i poszukiwania odpowiedzi na pytanie⁚ jak najlepiej uczyć się z dominacją prawej półkuli mózgu?​

Moje doświadczenie

Moje własne doświadczenie z uczeniem się potwierdza teorię o dominacji prawej półkuli. Zawsze bardziej angażowałam się w przedmioty, które pozwalają na wykorzystanie wyobraźni i kreatywności.​ Na przykład podczas lekcji języka angielskiego, zamiast uczyć się gramatyki z podręcznika, wolę oglądać filmy i seriale w języku oryginalnym.​ W ten sposób uczę się naturalnie, poprzez doświadczanie i obserwację.​ Podobnie jest z muzyką ‒ zamiast analizować nuty, wolę po prostu słuchać i czuć jej wpływ na moje emocje. Odkryłam, że najlepiej uczę się w ten sposób, gdy mogę połączyć wzrok, słuch i dotyk, a także pozwalać sobie na intuicyjne odczuwanie.​ To pozwala mi na głębsze rozumienie i zapamiętywanie informacji.​

Prawa półkula mózgu ‒ centrum kreatywności

Prawa półkula mózgu to prawdziwe centrum kreatywności.​ To ona odpowiada za wyobraźnię, intuicję, emocje i wizualizację.​ Kiedy chcę stworzyć coś nowego, czy to obraz, piosenkę czy opowiadanie, to właśnie prawa półkula przejmuje kontrolę.​ Ona pozwala mi na widzenie świata w inny sposób, na połączenie pozornie niezwiązanych ze sobą elementów i stworzenie czegoś unikalnego.​ Pamiętam, jak podczas pracy nad projektem szkolnym z malarstwa, znalazłam inspirację w nieoczekiwanym miejscu ‒ w strukturze kwiatów na łące.​ To doświadczenie pokazało mi, jak ważna jest otwartość na nowe wrażenia i zdolność do widzenia piękna w pozornie prostych rzeczach.​ To właśnie ta kreatywność jest dla mnie największym skarbem prawej półkuli mózgu.​

Cechy osób z dominującą prawą półkulą

Osoby z dominującą prawą półkulą mózgu często są postrzegane jako bardziej kreatywne, intuicyjne i emocjonalne.​ Same w sobie te cechy nie oznaczają jednak jakiejś wyższości nad osobami z dominującą lewą półkulą. To po prostu różne sposoby na postrzeganie świata i przetwarzanie informacji.​ Ja sama czuję, że mam zacięcie artystyczne i zawsze byłam bardziej skłonna do intuicyjnych decyzji.​ Lubię pracować w zespole, gdzie każdy może wnieść swoje unikalne talenty i perspektywy. Ważne jest, aby doceniać różnorodność i połączyć siły zarówno tych, którzy myślą analitycznie, jak i tych, którzy kierują się intuicją.​ W końcu, to właśnie ta różnorodność czyni nas wszystkich bardziej pełnymi i ciekawymi.​

Styl uczenia się z dominacją prawej półkuli

Uczenie się z dominacją prawej półkuli mózgu to prawdziwa podróż przez świat wyobraźni i emocji.​ Dla mnie najważniejsze jest uczenie się wizualne, poprzez obrazki, filmy i rysunki.​ Lubię tworzyć mapy myśli i schematy, które pomagają mi zrozumieć złożone pojęcia. Dodatkowo, bardzo ważne jest dla mnie uczenie się poprzez doświadczanie; Wolę uczestniczyć w warsztatach, wykładach interaktywnych i zajęciach praktycznych, gdzie mogę wykorzystać swoje zmysły i uczyć się “na własnej skórze”.​ Emocje i intuicja też odgrywają dużą rolę w moim procesie uczenia się.​ Zauważyłam, że łatwiej zapamiętuję informacje, które wywołują we mnie silne emocje, a także te, które intuicyjnie wydają mi się prawdziwe i znaczące.​

Uczenie się wizualne

Uczenie się wizualne to dla mnie klucz do sukcesu.​ Zamiast czytać długie teksty, wolę oglądać filmy dokumentalne, prezentacje multimedialne, a nawet tworzyć własne rysunki i schematy.​ Pamiętam, jak podczas nauki o ewolucji człowieka, z dużo łatwością zapamiętałam chronologiczny przebieg ewolucji po obejrzeniu animacji pokazującej różne stadia rozwoju człowieka. To pokazało mi, jak ważne jest dla mnie widzenie procesów w ruchu, a nie tylko czytanie o nich.​ Uczenie się wizualne pozwala mi na lepsze wyobrażenie sobie pojęć i zjawisk, a tym samym na łatwiejsze ich zapamiętanie.​

Uczenie się poprzez doświadczanie

Uczenie się poprzez doświadczanie jest dla mnie niezwykle ważne. Wolę uczestniczyć w warsztatach, wykładach interaktywnych i zajęciach praktycznych, gdzie mogę wykorzystać swoje zmysły i uczyć się “na własnej skórze”.​ Pamiętam, jak podczas wycieczki do muzeum historii naturalnej, z dużo łatwością zapamiętałam nazwy i charakterystyczne cechy różnych gatunków zwierząt, gdy mogłam je zobaczyć na własne oczy i dotknąć ich szkieletów.​ To doświadczenie pokazało mi, jak ważne jest dla mnie połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym doświadczeniem.​ Uczenie się poprzez doświadczanie pozwala mi na głębsze rozumienie świata i na tworzenie trwałych wiązań z informacjami, które przyswajam;

Uczenie się poprzez emocje

Uczenie się poprzez emocje jest dla mnie bardzo ważne.​ Zauważyłam, że łatwiej zapamiętuję informacje, które wywołują we mnie silne emocje, czy to radość, smutek, złość czy strach.​ Pamiętam, jak podczas lekcji o Holokauście, po obejrzeniu dokumentu o tragicznych losach ludzi podczas II Wojny Światowej, głęboko w mnie zapadła historia tych wydarzeń.​ Emocje wywołane przez ten film pozwoliły mi na głębsze zrozumienie tego tragicznego okresu w historii.​ Uczenie się poprzez emocje pozwala mi na tworzenie trwałych wiązań z informacjami i na lepsze rozumienie świata w jego całej złożoności.​

Uczenie się poprzez intuicję

Uczenie się poprzez intuicję jest dla mnie jak odkrywanie tajemnic świata.​ Często mam “przeczucie”, że coś jest prawdziwe lub ważne, nawet jeśli nie mam na to żadnych racjonalnych dowodów; Pamiętam, jak podczas rozwiązywania zagadki kryminalnej w książce, intuicyjnie wybrałam podejrzanego, który później okazał się sprawcą; To doświadczenie pokazało mi, jak ważne jest dla mnie zaufanie do swojej intuicji i pozwolenie jej na kierowanie moimi decyzjami. Uczenie się poprzez intuicję pozwala mi na odkrywanie nowych perspektyw i na widzenie świata w inny sposób.​

Jak rozwijać prawą półkulę mózgu

Rozwijanie prawej półkuli mózgu to jak pielęgnowanie ogrodu pełnego kreatywności i wyobraźni. Ja sama odkryłam, że najlepiej robić to poprzez ćwiczenia kreatywne, takie jak malarstwo, rysowanie, pisanie opowiadań, gry w role i muzykowanie.​ Lubię też wykorzystywać techniki wizualizacji i medytacji, które pomagają mi w rozwoju wyobraźni i intuicji. Uważam, że uczenie się poprzez sztukę jest niezwykle ważne dla rozwoju prawej półkuli.​ Muzyka, malarstwo, rzeźba i literatura pomagają mi w rozwoju wyobraźni, emocjonalności i intuicji.​ Medytacja i mindfulness z kolei pomagają mi w rozwoju spokoju własnego umysłu i w poprawie koncentracji.​

Ćwiczenia kreatywne

Ćwiczenia kreatywne to jak gimnastyka dla prawej półkuli mózgu.​ Lubię wykorzystywać różne formy wyrażania się ー malarstwo, rysowanie, pisanie opowiadań, gry w role i muzykowanie.​ Pamiętam, jak podczas warsztatów z malarstwa akwarelowego, odkryłam w sobie nową pasję i z dużo łatwością wyrażałam swoje emocje i myśli poprzez kolor.​ To doświadczenie pokazało mi, jak ważne jest dla mnie pozwolenie sobie na eksperymentowanie i wychodzenie poza strefę komfortu.​ Ćwiczenia kreatywne pomagają mi w rozwoju wyobraźni, intuicji i zdolności do tworzenia czegoś nowego.​

Techniki wizualizacji

Techniki wizualizacji to jak otwieranie okna na świat wyobraźni. Lubię wykorzystywać je do tworzenia obrazów w swoim umysle, a także do lepszego zapamiętywania informacji.​ Pamiętam, jak podczas nauki o anatomii człowieka, wyobrażałam sobie kościec człowieka w trójwymiarze, a także przebieg układu krwionośnego.​ To pomagało mi w lepszym zrozumieniu i zapamiętaniu skomplikowanych struktur. Techniki wizualizacji pomagają mi w rozwoju wyobraźni, a także w poprawie koncentracji i zdolności do rozwiązywania problemów.​

Uczenie się poprzez sztukę

Uczenie się poprzez sztukę to jak podróż przez świat emocji i wyobraźni.​ Muzyka, malarstwo, rzeźba i literatura pomagają mi w rozwoju wyobraźni, emocjonalności i intuicji.​ Pamiętam, jak podczas lekcji o epoce romantyzmu, z dużo łatwością zapamiętałam charakterystyczne cechy tego okresu po obejrzeniu obrazów romantycznych malarzy i po przeczytaniu fragmentów dzieł literackich z tego czasu. Sztuka pozwala mi na głębsze zrozumienie świata i na tworzenie trwałych wiązań z informacjami, które przyswajam.​

Medytacja i mindfulness

Medytacja i mindfulness to jak oazy spokoju w świcie pełnym bodźców.​ Pomagają mi w rozwoju spokoju własnego umysłu i w poprawie koncentracji.​ Pamiętam, jak podczas sesji medytacji z uwagą na oddech, z dużo łatwością udało mi się pozbyć rozpraszających myśli i skupić się na terazniejszości.​ To doświadczenie pokazało mi, jak ważne jest dla mnie bycie w kontakcie ze swoim ciałem i umysłem.​ Medytacja i mindfulness pomagają mi w rozwoju intuicji i w lepszym postrzeganiu świata.​

Podsumowanie

Moja podróż w świat styli uczenia się z dominacją prawej półkuli mózgu była pełna odkryć i niespodzianek.​ Dowiedziałam się, że każdy z nas ma swoje unikalne sposoby na przyswajanie wiedzy i że nie ma jednego właściwego sposobu na uczenie się. Ja sama najlepiej uczę się poprzez wizualizację, doświadczanie, emocje i intuicję. Odkryłam także, że rozwijać prawą półkulę mózgu można poprzez ćwiczenia kreatywne, techniki wizualizacji, uczenie się poprzez sztukę, a także medytację i mindfulness.​ To wszystko pomaga mi w rozwoju wyobraźni, intuicji i zdolności do tworzenia czegoś nowego.

Wnioski

Moje doświadczenie z uczeniem się z dominacją prawej półkuli mózgu pokazało mi, jak ważne jest znalezienie swojego własnego stylu uczenia się.​ Nie ma jednego właściwego sposobu, a każdy z nas ma unikalne talenty i preferencje.​ Jeśli chcesz rozwijać swoją prawą półkulę mózgu, pozwól sobie na eksperymentowanie z różnymi formami wyrażania się, ucz się poprzez doświadczanie i pozwól sobie na intuicyjne odczuwanie.​ Pamiętaj, że rozwoju prawej półkuli mózgu nie trzeba się bać.​ To jak otwieranie drzwi do świata pełnego kreatywności i wyobraźni.​

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *