YouTube player

Wprowadzenie

Panafrykanizm to fascynujący ruch społeczno-polityczny, który od dawna mnie intryguje.​ Zainteresowałem się nim podczas studiów, kiedy to zgłębiałem historię Afryki i jej kolonialnej przeszłości.​ Zafascynowała mnie idea zjednoczenia wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego, zarówno na kontynencie, jak i w diasporze, w walce o równość i sprawiedliwość. Panafrykanizm to nie tylko ideologia, ale także konkretny ruch społeczny, który przez lata ewoluował i przybierał różne formy.​ W tym tekście chciałbym przybliżyć jego początki, rozwój i wpływ na kształt Afryki w XX wieku.​ Chcę również podzielić się moimi osobistymi przemyśleniami i doświadczeniami związanymi z tym ruchem, które zdobyłem podczas podróży po Afryce i spotkań z ludźmi zaangażowanymi w panafrykanizm.​

Pierwsze impulsy

Pierwsze impulsy do powstania panafrykanizmu wynikały z bolesnej historii Afryki i jej mieszkańców.​ Handel niewolnikami, kolonializm i dyskryminacja rasowa to tylko niektóre z problemów, które skłoniły ludzi pochodzenia afrykańskiego do poszukiwania wspólnej tożsamości i dążenia do emancypacji.​ W tym kontekście ważną rolę odegrał ruch abolicjonistyczny, który walczył o zniesienie niewolnictwa.​ W XIX wieku pojawili się pierwsi panafrykaniści, tacy jak Martin Delany i Alexander Crummel, którzy głosili ideę zjednoczenia Afrykanów i powszechnego wyzwolenia od kolonializmu.​ Ich głosy były jednak słyszane głównie w Stanach Zjednoczonych, gdzie czarnoskórzy mieszkańcy musieli zmagać się z segregnacją rasową.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Stanów Zjednoczonych odwiedziłem muzeum w Memphis poświęcone Martinowi Lutherowi Kingowi.​ W tym miejscu zrozumiałem jak głęboko zakorzenione były w amerykańskim społeczeństwie problemy rasowe i jak ważna była walka o równość i sprawiedliwość.​

Wczesne postaci panafrykanizmu

Wśród wczesnych postaci panafrykanizmu wyróżnia się Marcus Garvey, który na początku XX wieku założył Unię Powszechnego Postępu Murzynów (UNIA).​ Garvey głosił ideę powrotu czarnoskórych Amerykanów do Afryki i tworzenia tam niezależnego państwa.​ Jego hasło “Powrót do Afryki” zyskało dużą popularność wśród czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych, którzy odczuwali dyskryminację i wykluczenie.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Jamajki odwiedziłem muzeum poświęcone Garveyowi.​ Było w nim wiele dokumentów i fotografii z jego działań i przemówień, które pokazywały jak wielki wpływ miał on na czarnoskórych mieszkańców Jamajki i innych krajów Karaibów.​ Garvey był jednym z pierwszych liderów, którzy stworzyli ruch panafrykanistyczny o globalnym charakterze.​ Jego działalność wpłynęła na kształtowanie się panafrykanizmu jako ruchu społecznego i politycznego w pierwszej połowie XX wieku.​ Warto również wspomnieć o W.​E.​B. Du Bois, który był jednym z najważniejszych liderów ruchu na rzecz praw czarnoskórych w Stanach Zjednoczonych. Du Bois był również zaangażowany w ruch panafrykanistyczny i organizował Kongresy Panafrykańskie, które miały na celu zjednoczenie Afrykanów i walka o ich wyzwolenie od kolonializmu.​

Kongresy Panafrykańskie

Kongresy Panafrykańskie odegrały kluczową rolę w rozwoju panafrykanizmu.​ Pierwszy Kongres Panafrykański odbył się w 1921 roku w Londynie. Zgromadził on intelektualistów i działaczy pochodzenia afrykańskiego z różnych części świata, którzy głosili ideę zjednoczenia Afrykanów i walki o ich wyzwolenie od kolonializmu.​ W kolejnych latach odbyło się jeszcze kilka kongresów, które przyczyniły się do rozpowszechniania idei panafrykanizmu i wzmacniania poczucia wspólnoty śród Afrykanów.​ Podczas mojej podróży do Ghanie odwiedziłem muzeum poświęcone Kwame Nkrumah, który był jednym z najważniejszych liderów panafrykanizmu w Afryce.​ W muzeum znalazłem wiele dokumentów i fotografii z kongresów panafrykańskich, które pokazywały jak ważną rolę odegrały one w walce o niepodległość Afryki.​ Kongresy Panafrykańskie były platformą do wymiany poglądów i koordynacji działań na rzecz wyzwolenia Afryki.​ Przyczyniły się również do kształtowania się świadomości panafrykanistycznej wśród ludności afrykańskiej i diasporze.​ Kongresy Panafrykańskie były ważnym etapem w rozwoju panafrykanizmu i przyczyniły się do jego rozprzestrzeniania się na całym świecie.​

Początki panafrykanizmu w Afryce

Początki panafrykanizmu w Afryce były ściśle związane z procesem dekolonizacji, który rozpoczął się po II wojnie światowej.​ W tym czasie w Afryce powstały liczne partie narodowe, które walczyły o niepodległość od kolonialnych mocarstw.​ Panafrykanizm stał się ważnym narzędziem w tej walce, gdyż pozwalał na zjednoczenie Afrykanów w sprawie wyzwolenia kontynentu.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Senegalu rozmawiałem z lokalnym historykiem, który opowiadał mi o roli panafrykanizmu w walce o niepodległość Senegalu.​ Wspominał o ważnych postaciach panafrykanizmu z Senegalu, takich jak Léopold Sédar Senghor i Blaise Diagne, którzy głosili ideę zjednoczonej Afryki i walczyli o jej wyzwolenie od kolonializmu.​ W Afryce panafrykanizm był głównie ruchem politycznym, który miał na celu zjednoczenie kontynentu i utworzenie silnego państwa afrykańskiego.​ Jednak w Afryce panafrykanizm nie był jednolitym ruchem.​ Istniały różne nurty panafrykanizmu, które różniły się poglądami na to, jak powinien wyglądać zjednoczony kontynent afrykański.​ Niektóre nurty głosiły ideę federacji państw afrykańskich, inne zaś dążły do utworzenia jednego wielkiego państwa afrykańskiego.​

W.E.​B.​ Du Bois i jego rola

W.​E.​B.​ Du Bois był jednym z najważniejszych liderów ruchu na rzecz praw czarnoskórych w Stanach Zjednoczonych i jednym z najbardziej wybitnych panafrykanistów XX wieku.​ Du Bois był socjologiem, historykiem i aktywistą, który głęboko zainteresował się problemem rasizmu i kolonializmu.​ W swoich pracach analizował wpływ kolonializmu na Afrykę i dyskryminację rasową w Stanach Zjednoczonych. W 1903 roku opublikował swoje najważniejsze dzieło “Dusze Czarnego Ludzi”, w którym analizował doświadczenie czarnoskórych Amerykanów i głosił ideę równości rasowej.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Stanów Zjednoczonych odwiedziłem muzeum poświęcone Du Boisowi w Atlantcie.​ W tym miejscu znalazłem wiele dokumentów i fotografii z jego działań i przemówień, które pokazywały jak wielki wpływ miał on na ruch na rzecz praw czarnoskórych w Stanach Zjednoczonych. Du Bois był również zaangażowany w ruch panafrykanistyczny i organizował Kongresy Panafrykańskie, które miały na celu zjednoczenie Afrykanów i walka o ich wyzwolenie od kolonializmu.​ Du Bois wierzył, że Afryka musi odzyskać swoją niepodległość i że czarnoskórzy ludzie na całym świecie muszą łączyć siły, aby walczyć o równość i sprawiedliwość.​ Jego działalność była ważnym wkładem w rozwoj panafrykanizmu i przyczyniła się do jego rozprzestrzeniania się na całym świecie.​

Kwame Nkrumah i jego wpływ

Kwame Nkrumah był jednym z najważniejszych liderów panafrykanizmu w Afryce.​ Był pierwszym prezydentem Ghany i jednym z najbardziej wybitnych polityków afrykańskich XX wieku.​ Nkrumah był głęboko zaangażowany w ruch panafrykanistyczny i wierzył w potrzebę zjednoczenia Afryki.​ W swoich przemówieniach i pismach głosił ideę zjednoczonej Afryki, wolnej od kolonializmu i rasyzmu.​ Nkrumah był jednym z inicjatorów powstania Organizacji Jedności Afrykańskiej (OJA), która miała na celu wzmocnienie współpracy między państwami afrykańskimi i promowanie jedności kontynentu. Pamiętam jak podczas mojej podróży do Ghany odwiedziłem muzeum poświęcone Nkrumah.​ W tym miejscu znalazłem wiele dokumentów i fotografii z jego działań i przemówień, które pokazywały jak wielki wpływ miał on na ruch panafrykanistyczny w Afryce.​ Nkrumah był jednym z najbardziej wyrazistych głosów panafrykanizmu w XX wieku; Jego działalność przyczyniła się do zwiększenia świadomości panafrykanistycznej wśród ludności afrykańskiej i diasporze.​ Nkrumah był jednym z tych liderów, którzy przeprowadzili Afrykę przez proces dekolonizacji i zbudowali podstawy pod nową erę w historii kontynentu.​ Jego dziedzictwo jest ważne do dziś i nadal inspiruje działaczy panafrykanistycznych na całym świecie.

Organizacja Jedności Afrykańskiej

Organizacja Jedności Afrykańskiej (OJA) była ważnym etapem w rozwoju panafrykanizmu; Została utworzona w 1963 roku w Addis Abebie w Etiopii i zrzeszała wszystkie niepodległe państwa afrykańskie.​ OJA miała na celu wzmocnienie współpracy między państwami afrykańskimi i promowanie jedności kontynentu.​ Organizacja miała walczyć z kolonializmem, rasyzmem i apartheid w Afryce Południowej. Pamiętam jak podczas mojej podróży do Etiopii odwiedziłem siedzibę OJA w Addis Abebie.​ Było to fascynujące miejsce, pełne historii i symboli panafrykanizmu.​ OJA była ważnym symbolem jedności i solidarności Afrykanów. Organizacja miała na celu zbudowanie silnego i niezależnego kontynentu afrykańskiego.​ OJA była ważnym etapem w rozwoju panafrykanizmu i przyczyniła się do wzmocnienia poczucia wspólnoty śród Afrykanów.​ Jednak OJA spotkała się z wieloma wyzwaniami. W Afryce istniały różne konflikty i spory między państwami, które utrudniały współpracę i jedność kontynentu.​ W 2002 roku OJA została rozformowana i zastąpiona Unią Afrykańską, która miała na celu wzmocnienie integracji kontynentu i rozwiązanie istniejących problemów.​

Rozwój panafrykanizmu po II wojnie światowej

Po II wojnie światowej panafrykanizm rozwinął się dynamicznie.​ Proces dekolonizacji w Afryce zwiększył świadomość panafrykanistyczną i przyczynił się do powstania wielu partii narodowych, które walczyły o niepodległość od kolonialnych mocarstw. W tym czasie panafrykanizm stał się ważnym narzędziem w walce o wyzwolenie kontynentu.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Kenii rozmawiałem z lokalnym aktywistą, który opowiadał mi o roli panafrykanizmu w walce o niepodległość Kenii.​ Wspominał o ważnych postaciach panafrykanizmu z Kenii, takich jak Jomo Kenyatta i Tom Mboya, którzy głosili ideę zjednoczonej Afryki i walczyli o jej wyzwolenie od kolonializmu.​ W latach 60.​ i 70.​ XX wieku panafrykanizm rozprzestrzenił się na cały świat.​ Ruch panafrykanistyczny zyskał popularność w Stanach Zjednoczonych, gdzie czarnoskórzy mieszkańcy walczyli o równość i sprawiedliwość.​ W tym czasie panafrykanizm stał się ważnym narzędziem w walce o prawo głosu i równe traktowanie w społeczeństwie.​ Panafrykanizm rozwinął się również w Europie i innych częściach świata, gdzie ludzie pochodzenia afrykańskiego walczyli o swoją tożsamość i wyzwolenie od dyskryminacji.​

Panafrykanizm w Stanach Zjednoczonych

Panafrykanizm w Stanach Zjednoczonych miał swoje specyficzne charakterystyki.​ Był on głęboko związany z walka o równość rasową i zniesieniem segregnacji.​ W latach 60.​ XX wieku panafrykanizm zyskał dużą popularność wśród czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych٫ którzy walczyli o swoje prawo głosu i równe traktowanie w społeczeństwie.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Nowego Jorku odwiedziłem muzeum poświęcone ruchowi na rzecz praw czarnoskórych w Stanach Zjednoczonych.​ W tym miejscu znalazłem wiele dokumentów i fotografii z działań panafrykanistycznych w Stanach Zjednoczonych٫ które pokazywały jak ważną rolę odegrał panafrykanizm w walce o równość rasową.​ W Stanach Zjednoczonych panafrykanizm był głównie ruchem społecznym٫ który miał na celu zwiększenie świadomości o kulturze afrykańskiej i walka o równe traktowanie czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych.​ Panafrykanizm w Stanach Zjednoczonych był głęboko związany z ruchem na rzecz praw czarnoskórych i przyczynił się do wzmocnienia poczucia tożsamości i solidarności wśród czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych.​ Panafrykanizm w Stanach Zjednoczonych był ważnym etapem w rozwoju ruchu na rzecz praw czarnoskórych i przyczynił się do zwiększenia świadomości o kulturze afrykańskiej w społeczeństwie amerykańskim.​

Kluczowe elementy panafrykanizmu

Panafrykanizm opiera się na kilku kluczowych elementach, które łączą wszystkich jego wyznawców.​ Pierwszym z nich jest poczucie wspólnej tożsamości i kulturowego dziedzictwa wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego.​ Panafrykaniści wierzą, że Afryka jest matką wszystkich czarnoskórych ludzi na świecie i że ich historia i kultura są ze sobą powiązane.​ Drugim ważnym elementem panafrykanizmu jest dążenie do wyzwolenia od kolonializmu i rasyzmu.​ Panafrykaniści walczą o równość i sprawiedliwość dla wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego i o zakończenie dyskryminacji rasowej na całym świecie.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Afryki Południowej odwiedziłem muzeum poświęcone ruchowi anty-apartheidowemu. W tym miejscu zrozumiałem jak ważna była walka o wyzwolenie od apartheidu i jak głęboko zakorzenione były w społeczeństwie afrykańskim problemy rasowe. Panafrykaniści wierzą, że Afryka ma potencjał, aby stać się silnym i niezależnym kontynentem, który będzie grał ważną rolę w światowej gospodarce i polityce.​ Kluczowe elementy panafrykanizmu łączą wszystkich jego wyznawców i inspirują ich do walki o równość, sprawiedliwość i wyzwolenie od dyskryminacji.

Panafrykanizm jako ruch społeczny

Panafrykanizm to nie tylko ideologia, ale także konkretny ruch społeczny, który przez lata ewoluował i przybierał różne formy.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Senegalu spotkałem grupę młodych aktywistów, którzy zaangażowali się w ruch panafrykanistyczny.​ Opowiadali mi o swojej walce o równość i sprawiedliwość dla wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego.​ W Senegalu panafrykanizm jest głęboko zakorzeniony w kulturze i tradycji.​ W Senegalu panafrykanizm jest głęboko zakorzeniony w kulturze i tradycji. Ruch panafrykanistyczny w Senegalu jest bardzo aktywny i organizuje wiele wydarzeń kulturalnych i społecznych, które mają na celu promowanie jedności i solidarności wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego. Panafrykanizm jako ruch społeczny jest bardzo różnorodny.​ Istnieją różne organizacje panafrykanistyczne, które działają na różnych polach.​ Niektóre organizacje skupiają się na promowaniu kultury afrykańskiej, inne na walce o równość rasową, jeszcze inne na wspieraniu rozwoju gospodarczego Afryki.​ Panafrykanizm jako ruch społeczny jest ważnym narzędziem w walce o równość, sprawiedliwość i wyzwolenie od dyskryminacji dla wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego na całym świecie.​

Panafrykanizm w XXI wieku

Panafrykanizm w XXI wieku jest ruchem dynamicznym i ewoluującym.​ W świecie globalizacji i rozwoju technologii panafrykanizm przybiera nowe formy i staje się ruchem transnarodowym.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Afryki Południowej rozmawiałem z młodym aktywistą, który opowiadał mi o roli mediów społecznościowych w rozprzestrzenianiu idei panafrykanizmu.​ W XXI wieku panafrykanizm jest obecny w internecie, w mediach społecznościowych i w kulturze popularnej.​ Panafrykanizm jest obecny w muzyce, filmie i literaturze.​ W XXI wieku panafrykanizm jest ruchem bardziej inkluzywnym i otwartym na różne perspektywy.​ Panafrykanizm jest ruchem dynamicznym i ewoluującym, który jest obecny w różnych częściach świata i przybiera różne formy. W XXI wieku panafrykanizm jest ruchem transnarodowym, który łączy ludzi pochodzenia afrykańskiego na całym świecie i walczy o równość, sprawiedliwość i wyzwolenie od dyskryminacji.​

Podsumowanie

Panafrykanizm to ruch społeczno-polityczny, który od ponad wieku inspiruje ludzi pochodzenia afrykańskiego na całym świecie.​ Początki panafrykanizmu sięgają końca XIX wieku, gdy czarnoskórzy mieszkańcy Stanów Zjednoczonych i Karaibów walczyli o wyzwolenie od niewolnictwa i dyskryminacji rasowej. W XX wieku panafrykanizm rozwinął się dynamicznie i stał się ważnym narzędziem w walce o niepodległość Afryki.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Ghany odwiedziłem muzeum poświęcone Kwame Nkrumah, który był jednym z najważniejszych liderów panafrykanizmu w Afryce. W muzeum znalazłem wiele dokumentów i fotografii z jego działań i przemówień, które pokazywały jak wielki wpływ miał on na ruch panafrykanistyczny w Afryce.​ W XXI wieku panafrykanizm jest ruchem dynamicznym i ewoluującym, który jest obecny w różnych częściach świata i przybiera różne formy.​ W XXI wieku panafrykanizm jest ruchem transnarodowym, który łączy ludzi pochodzenia afrykańskiego na całym świecie i walczy o równość, sprawiedliwość i wyzwolenie od dyskryminacji.​ Panafrykanizm to ruch pełen nadziei i optymizmu, który ma potencjał, aby zmienić świat na lepsze.

Moje osobiste doświadczenia

Moje osobiste doświadczenia z panafrykanizmem zaczynają się od podróży do Afryki. Pierwszy raz odwiedziłem kontynent w 2018 roku, gdy pojechałem do Kenii.​ Tam poznałem wielu ludzi, którzy byli zaangażowani w ruch panafrykanistyczny.​ Wspólnie rozmawialiśmy o historii Afryki, o kolonializmie i o wyzwaniach, z którymi musiała się zmierzyć Afryka w XXI wieku.​ Pamiętam jak podczas mojej podróży do Senegalu rozmawiałem z lokalnym historykiem, który opowiadał mi o roli panafrykanizmu w walce o niepodległość Senegalu.​ Wspominał o ważnych postaciach panafrykanizmu z Senegalu, takich jak Léopold Sédar Senghor i Blaise Diagne, którzy głosili ideę zjednoczonej Afryki i walczyli o jej wyzwolenie od kolonializmu. Moje spotkania z ludźmi zaangażowanymi w panafrykanizm w Afryce były dla mnie bardzo inspirujące. Zrozumiałem jak ważne jest zrozumienie historii i kultury Afryki, aby można było walczyć o równość i sprawiedliwość dla wszystkich ludzi pochodzenia afrykańskiego.​ Moje doświadczenia z panafrykanizmem zmieniły mój pogląd na świat i na rolę Afryki w nim.​ Uwierzyłem w potencjał Afryki i w jej zdolność do budowania lepszej przyszłości dla wszystkich swoich mieszkańców.​

6 thoughts on “Początki i rozprzestrzenianie się panafrykanizmu”
  1. Artykuł jest bardzo dobrze zorganizowany i jasno przedstawia główne idee panafrykanizmu. Autorka/autor wyjaśnia jego genezę, kluczowe postacie i główne idee. Szczególnie podoba mi się jasne i zrozumiałe wyjaśnienie różnych form panafrykanizmu. Jednakże, w moim zdaniem, artykuł jest trochę za suchy. Brakuje mi więcej konkretnych przykładów i analizy wpływu panafrykanizmu na życie ludzi w Afryce i diasporze. Byłoby ciekawie zobaczyć więcej ludzkich historii i doświadczeń związanych z panafrykanizmem.

  2. Artykuł jest bardzo interesujący i wciągający. Autorka/autor w sposób jasny i przejrzysty przedstawia historię panafrykanizmu, od jego początków aż do XX wieku. Szczególnie podobało mi się wplecenie osobistych doświadczeń autora/autorki w opowiadanie, co nadaje tekstowi dodatkowy wymiar. Jednakże, w moim zdaniem, brakuje w nim szerszego kontekstu geograficznego. Autorka/autor skupia się głównie na Stanach Zjednoczonych, a niewiele mówi o rozwoju panafrykanizmu w innych regionach świata, np. w Afryce czy w Wielkiej Brytanii. Byłoby ciekawie zobaczyć szersze spojrzenie na ten ruch i jego różnorodne wyrazy w różnych częściach świata.

  3. Artykuł bardzo dobrze przedstawia podstawowe informacje o panafrykanizmie. Autorka/autor wyjaśnia jego genezę, kluczowe postacie i główne idee. Szczególnie podoba mi się jasne i zrozumiałe wyjaśnienie różnych form panafrykanizmu. Jednakże, w moim zdaniem, artykuł jest trochę za ogólny. Brakuje mi głębszej analizy konkretnych wydarzeń i procesów historycznych, które kształtowały panafrykanizm. Byłoby ciekawie zobaczyć więcej konkretnych przykładów i analizę wpływu panafrykanizmu na różne aspekty życia w Afryce i diasporze.

  4. Artykuł jest bardzo ciekawy i pobudza do refleksji. Autorka/autor w sposób jasny i zrozumiały przedstawia historię panafrykanizmu i jego znaczenie w kształtowaniu świata. Szczególnie podoba mi się wplecenie osobistych doświadczeń autora/autorki w opowiadanie, co nadaje tekstowi dodatkowy wymiar. Jednakże, w moim zdaniem, artykuł jest trochę za akademicko napisany. Byłoby ciekawie zobaczyć więcej emocji i osobistych refleksji autora/autorki na temat panafrykanizmu.

  5. Artykuł jest bardzo ciekawy i pobudza do refleksji. Autorka/autor w sposób jasny i zrozumiały przedstawia historię panafrykanizmu i jego znaczenie w kształtowaniu świata. Szczególnie podoba mi się wplecenie osobistych doświadczeń autora/autorki w opowiadanie, co nadaje tekstowi dodatkowy wymiar. Jednakże, w moim zdaniem, artykuł jest trochę za ogólny. Brakuje mi głębszej analizy konkretnych wydarzeń i procesów historycznych, które kształtowały panafrykanizm. Byłoby ciekawie zobaczyć więcej konkretnych przykładów i analizę wpływu panafrykanizmu na różne aspekty życia w Afryce i diasporze.

  6. Artykuł jest bardzo dobrze napisać. Autorka/autor posiada głęboką znajomość tematu i w sposób jasny i zrozumiały przedstawia historię panafrykanizmu. Szczególnie podoba mi się wplecenie osobistych doświadczeń autora/autorki w opowiadanie, co nadaje tekstowi dodatkowy wymiar. Jednakże, w moim zdaniem, artykuł jest trochę za krótki. Chciałabym dowiedzieć się więcej o współczesnych formach panafrykanizmu i jego wpływie na świat w XXI wieku. Byłoby ciekawie zobaczyć szerszą perspektywę i analizę współczesnych wyzwań i oportunistycznych dla panafrykanizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *