YouTube player

Wczesne życie i edukacja

Urodziłem się w 1922 roku w Mannville w Albercie w Kanadzie‚ w rodzinie ukraińskich Żydów‚ którzy wyemigrowali do Kanady na początku XX wieku.​ Mój ojciec prowadził prężnie rozwijający się zakład krawiecki w Dauphin w Manitobie.​ Moja starsza siostra‚ Frances Bay‚ była aktorką.​ W 1939 roku ukończyłem St.​ Johns Technical High School w Winnipeg.​ Później studiowałem na Uniwersytecie w Toronto‚ gdzie w 1945 roku uzyskałem tytuł licencjata.​ Następnie kontynuowałem naukę na Uniwersytecie w Chicago‚ gdzie w 1949 roku uzyskałem tytuł magistra‚ a w 1953 roku ⎯ doktora socjologii.​

Rodzina i pochodzenie

Moja rodzina‚ Max i Anne Goffman‚ byli ukraińskimi Żydami‚ którzy wyemigrowali do Kanady przed moim urodzeniem.​ Moje dzieciństwo spędziłem w Dauphin w Manitobie‚ gdzie mój ojciec prowadził zakład krawiecki.​ Miałem starszą siostrę‚ Frances Bay‚ która została aktorką.​ Moje korzenie są głęboko zakorzenione w kulturze żydowskiej‚ co miało znaczący wpływ na moje poglądy i późniejsze badania.​ Rodzina była dla mnie ważnym punktem odniesienia‚ a doświadczenia z dzieciństwa‚ w tym obserwacja życia społecznego w małym miasteczku‚ kształtowały moje zainteresowania socjologiczne.​ Wspomnienia z domu‚ a zwłaszcza z rodzinnych spotkań‚ gdzie często dyskutowano o sprawach społecznych i politycznych‚ stały się dla mnie ważnym źródłem inspiracji.​

Studia na Uniwersytecie w Toronto

Po ukończeniu szkoły średniej w Winnipeg‚ w 1939 roku‚ rozpocząłem studia na Uniwersytecie w Toronto.​ To tam po raz pierwszy zetknąłem się z socjologią‚ która od razu mnie zafascynowała.​ W Toronto miałem okazję uczyć się od wybitnych profesorów‚ którzy wpoiły mi pasję do badań nad ludzkim zachowaniem i interakcjami społecznymi.​ W tamtym okresie byłem szczególnie zainteresowany wpływem kultury na jednostkę i rolą symboli w komunikacji społecznej.​ Moje studia na Uniwersytecie w Toronto stanowiły ważny etap w mojej intelektualnej formacji i przygotowały mnie do dalszych badań w dziedzinie socjologii.​

Studia na Uniwersytecie w Chicago

W Chicago kontynuowałem studia‚ zdobywając tytuł magistra w 1949 roku i doktora w 1953 roku‚ pogłębiając swoją wiedzę w dziedzinie socjologii i antropologii społecznej.​

Główne koncepcje i idee Ervinga Goffmana

Moje badania skupiały się na analizie interakcji społecznych i sposobu‚ w jaki ludzie prezentują siebie w życiu codziennym.​ Głównym nurtem moich prac była koncepcja dramaturgii społecznej‚ która porównuje życie społeczne do przedstawienia teatralnego.​ W swoich analizach podkreślałem znaczenie prezentacji siebie‚ zarządzania wrażeniem i strategii stosowanych przez ludzi w celu osiągnięcia pożądanych reakcji ze strony innych.​ Interesowałem się również wpływem instytucji na jednostkę‚ analizując funkcjonowanie “totalnych instytucji”‚ takich jak więzienia czy szpitale psychiatryczne.​ Ważnym elementem moich badań była również stygmatyzacja‚ czyli proces wykluczania osób ze względu na ich cechy społeczne lub fizyczne.​

Dramaturgia społeczna

W swojej pracy “Prezentacja siebie w życiu codziennym” przedstawiłem koncepcję dramaturgii społecznej‚ która stała się jednym z moich najbardziej rozpoznawalnych wkładów w socjologię.​ Porównując życie społeczne do przedstawienia teatralnego‚ podkreśliłem‚ że ludzie w swoich interakcjach społecznych starają się stworzyć określony wizerunek siebie‚ aby uzyskać pożądane reakcje od innych. Analizowałem role‚ które ludzie odgrywają w życiu codziennym‚ a także sceny‚ w których te role są prezentowane.​ W ten sposób starałem się pokazać‚ że interakcje społeczne są w dużej mierze konstruowane i podlegają świadomemu zarządzaniu wrażeniem.​

Prezentacja siebie w życiu codziennym

W swojej książce “Prezentacja siebie w życiu codziennym” skupiłem się na analizie sposobów‚ w jakie ludzie prezentują siebie w interakcjach społecznych. Stwierdziłem‚ że ludzie starają się kontrolować sposób‚ w jaki inni ich postrzegają‚ aby stworzyć pożądany wizerunek.​ W tym celu stosują różne strategie‚ takie jak wybór odpowiedniego stroju‚ zachowania‚ języka‚ a nawet ekspresji twarzy. Analizowałem również znaczenie “rytuałów interakcyjnych”‚ czyli powtarzalnych wzorców zachowań‚ które pomagają ludziom w budowaniu i utrzymywaniu relacji społecznych.​ Moje badania pokazały‚ że prezentacja siebie jest kluczowym elementem życia społecznego i ma znaczący wpływ na nasze interakcje z innymi.​

Totalne instytucje

W książce “Azyl” badałem wpływ instytucji na jednostkę‚ skupiając się na “totalnych instytucjach”‚ takich jak więzienia‚ szpitale psychiatryczne czy klasztory.​ W tych miejscach życie jednostki jest ściśle kontrolowane przez instytucję‚ a osoby przebywające w nich tracą wiele swoich praw i swobód.​ Analizowałem procesy deinstytucjonalizacji‚ czyli pozbawiania jednostki jej tożsamości i indywidualności‚ a także mechanizmy kontroli społecznej stosowane w tych instytucjach.​ Moje badania pokazały‚ że totalne instytucje mają znaczący wpływ na psychikę i zachowanie osób w nich przebywających‚ prowadząc do izolacji‚ alienacji i utraty poczucia własnej wartości.​

Stygmatyzacja

W książce “Stygmat” badałem proces stygmatyzacji‚ czyli wykluczania osób ze względu na ich cechy społeczne lub fizyczne. Zauważyłem‚ że osoby stygmatyzowane często są postrzegane jako “inni” i traktowane z uprzedzeniem. Analizowałem strategie stosowane przez osoby stygmatyzowane‚ aby radzić sobie z dyskryminacją‚ a także wpływ stygmatyzacji na ich poczucie tożsamości i samoocenę.​ Moje badania pokazały‚ że stygmatyzacja jest poważnym problemem społecznym‚ który ma negatywny wpływ na życie wielu osób.​ Uważam‚ że ważne jest‚ aby podnosić świadomość na temat stygmatyzacji i walczyć z dyskryminacją w każdej jej postaci.

Zarządzanie wrażeniem

W swoich badaniach nad interakcjami społecznymi poświęciłem wiele uwagi koncepcji zarządzania wrażeniem.​ Uważam‚ że ludzie w swoich interakcjach z innymi starają się świadomie kontrolować sposób‚ w jaki są postrzegani.​ Stosują różne techniki‚ aby stworzyć pożądany wizerunek siebie i uzyskać pozytywne reakcje od otoczenia. Analizowałem różne strategie zarządzania wrażeniem‚ takie jak dobór stroju‚ języka‚ zachowania‚ a nawet ekspresji twarzy.​ Uważam‚ że zarządzanie wrażeniem jest nieodłącznym elementem życia społecznego i ma znaczący wpływ na nasze interakcje z innymi.​

Poruszanie się

W swoich badaniach nad interakcjami społecznymi poświęciłem wiele uwagi koncepcji “poruszania się”.​ Uważam‚ że ludzie w swoich interakcjach z innymi starają się odnaleźć swoje miejsce w strukturze społecznej.​ W tym celu stosują różne strategie‚ aby zyskać akceptację i uznanie w danym środowisku.​ Analizowałem różne formy “poruszania siꔂ takie jak dopasowywanie się do norm społecznych‚ budowanie sieci kontaktów‚ a także wykorzystywanie swojego kapitału społecznego.​ Uważam‚ że “poruszanie się” jest kluczowym elementem życia społecznego i ma znaczący wpływ na nasze interakcje z innymi.​

Rząd interakcji

W swoich badaniach nad interakcjami społecznymi wprowadziłem pojęcie “rządu interakcji”.​ Uważam‚ że interakcje społeczne podlegają pewnym zasadom i normom‚ które regulują sposób‚ w jaki ludzie się ze sobą komunikują.​ Analizowałem różne aspekty “rządu interakcji”‚ takie jak kolejność wypowiedzi‚ gestykulacja‚ ekspresja twarzy‚ a także przestrzeń fizyczna‚ w której odbywa się interakcja.​ Uważam‚ że “rząd interakcji” jest kluczowym elementem życia społecznego i ma znaczący wpływ na sposób‚ w jaki ludzie się ze sobą komunikują i budują relacje.​

Symboliczny interakcjonizm

Moje badania były silnie powiązane z symbolicznym interakcjonizmem‚ który podkreśla znaczenie symboli i języka w budowaniu i rozumieniu rzeczywistości społecznej.​

Najważniejsze dzieła Ervinga Goffmana

Moje najważniejsze dzieła to “Prezentacja siebie w życiu codziennym”‚ “Azyl”‚ “Relacje publiczne”‚ “Stygmat” i “Reklamy płciowe”. W “Prezentacji siebie w życiu codziennym” przedstawiłem koncepcję dramaturgii społecznej‚ która stała się jednym z moich najbardziej rozpoznawalnych wkładów w socjologię.​ “Azyl” poświęciłem analizie funkcjonowania “totalnych instytucji”‚ takich jak więzienia czy szpitale psychiatryczne.​ W “Relacjach publicznych” badałem sposób‚ w jaki ludzie prezentują siebie w przestrzeni publicznej.​ “Stygmat” skupiał się na procesie wykluczania osób ze względu na ich cechy społeczne lub fizyczne.​ “Reklamy płciowe” analizowały sposób‚ w jaki reklamy przedstawiają role płciowe w społeczeństwie.​ Te książki miały znaczący wpływ na rozwój socjologii i są nadal cenione przez badaczy.

“Prezentacja siebie w życiu codziennym”

W “Prezentacji siebie w życiu codziennym” przedstawiłem koncepcję dramaturgii społecznej‚ która stała się jednym z moich najbardziej rozpoznawalnych wkładów w socjologię.​ Porównując życie społeczne do przedstawienia teatralnego‚ podkreśliłem‚ że ludzie w swoich interakcjach społecznych starają się stworzyć określony wizerunek siebie‚ aby uzyskać pożądane reakcje od innych.​ Analizowałem role‚ które ludzie odgrywają w życiu codziennym‚ a także sceny‚ w których te role są prezentowane.​ W ten sposób starałem się pokazać‚ że interakcje społeczne są w dużej mierze konstruowane i podlegają świadomemu zarządzaniu wrażeniem.​

“Azyl”

W książce “Azyl” badałem wpływ instytucji na jednostkę‚ skupiając się na “totalnych instytucjach”‚ takich jak więzienia‚ szpitale psychiatryczne czy klasztory.​ W tych miejscach życie jednostki jest ściśle kontrolowane przez instytucję‚ a osoby przebywające w nich tracą wiele swoich praw i swobód. Analizowałem procesy deinstytucjonalizacji‚ czyli pozbawiania jednostki jej tożsamości i indywidualności‚ a także mechanizmy kontroli społecznej stosowane w tych instytucjach.​ Moje badania pokazały‚ że totalne instytucje mają znaczący wpływ na psychikę i zachowanie osób w nich przebywających‚ prowadząc do izolacji‚ alienacji i utraty poczucia własnej wartości.​

“Relacje publiczne”

W książce “Relacje publiczne” badałem sposób‚ w jaki ludzie prezentują siebie w przestrzeni publicznej.​ Analizowałem różne strategie stosowane przez ludzi‚ aby stworzyć pożądany wizerunek siebie w oczach innych. Zauważyłem‚ że ludzie w przestrzeni publicznej często starają się dopasować do określonych norm społecznych i zachować się w sposób‚ który będzie akceptowany przez otoczenie.​ Moje badania pokazały‚ że relacje publiczne są kluczowym elementem życia społecznego i mają znaczący wpływ na sposób‚ w jaki ludzie się ze sobą komunikują i budują relacje.​

“Stygmat”

W książce “Stygmat” badałem proces stygmatyzacji‚ czyli wykluczania osób ze względu na ich cechy społeczne lub fizyczne.​ Zauważyłem‚ że osoby stygmatyzowane często są postrzegane jako “inni” i traktowane z uprzedzeniem.​ Analizowałem strategie stosowane przez osoby stygmatyzowane‚ aby radzić sobie z dyskryminacją‚ a także wpływ stygmatyzacji na ich poczucie tożsamości i samoocenę.​ Moje badania pokazały‚ że stygmatyzacja jest poważnym problemem społecznym‚ który ma negatywny wpływ na życie wielu osób.​ Uważam‚ że ważne jest‚ aby podnosić świadomość na temat stygmatyzacji i walczyć z dyskryminacją w każdej jej postaci.​

“Reklamy płciowe”

W książce “Reklamy płciowe” analizowałem sposób‚ w jaki reklamy przedstawiają role płciowe w społeczeństwie.

Wpływ Ervinga Goffmana na socjologię

Moje badania miały znaczący wpływ na rozwój socjologii‚ zwłaszcza w obszarze teorii interakcji społecznej.​ Wprowadziłem nowe spojrzenie na sposób‚ w jaki ludzie się ze sobą komunikują i budują relacje‚ podkreślając znaczenie symboli‚ języka i prezentacji siebie.​ Moje prace zainspirowały wielu badaczy do prowadzenia badań nad stygmatyzacją i dyskryminacją‚ a także nad funkcjonowaniem instytucji.​ Moje koncepcje‚ takie jak dramaturgia społeczna‚ zarządzanie wrażeniem i rząd interakcji‚ stały się integralną częścią współczesnej socjologii i są wykorzystywane do analizy szerokiej gamy zjawisk społecznych.​

Wpływ na teorię interakcji społecznej

Moje badania miały znaczący wpływ na rozwój teorii interakcji społecznej.​ Wprowadziłem nowe spojrzenie na sposób‚ w jaki ludzie się ze sobą komunikują i budują relacje‚ podkreślając znaczenie symboli‚ języka i prezentacji siebie.​ Moje koncepcje‚ takie jak dramaturgia społeczna‚ zarządzanie wrażeniem i rząd interakcji‚ stały się integralną częścią współczesnej socjologii i są wykorzystywane do analizy szerokiej gamy zjawisk społecznych; Moje prace zainspirowały wielu badaczy do prowadzenia badań nad interakcjami społecznymi w różnych kontekstach‚ takich jak rodziny‚ szkoły‚ miejsca pracy‚ a także przestrzeń publiczna.​

Wpływ na badania nad stygmatyzacją i dyskryminacją

Moje badania nad stygmatyzacją miały znaczący wpływ na rozwój badań nad dyskryminacją i wykluczeniem społecznym.​ W książce “Stygmat” analizowałem proces wykluczania osób ze względu na ich cechy społeczne lub fizyczne‚ podkreślając negatywne skutki stygmatyzacji dla jednostki i społeczeństwa. Moje prace zainspirowały wielu badaczy do prowadzenia badań nad różnymi formami dyskryminacji‚ takimi jak rasizm‚ seksizm‚ homofobia i ableizm.​ Badania te pomogły lepiej zrozumieć mechanizmy dyskryminacji i wykluczenia społecznego‚ a także stworzyć strategie przeciwdziałania tym zjawiskom.

Wpływ na badania nad instytucjami

Moje badania nad “totalnymi instytucjami”‚ takie jak więzienia czy szpitale psychiatryczne‚ miały znaczący wpływ na rozwój badań nad instytucjami.​

Krytyka Ervinga Goffmana

Moje prace spotkały się z różnymi krytykami. Niektórzy zarzucali mi zbyt subiektywne podejście do badań‚ a także brak spójnego systemu teoretycznego.​ Krytykowano również moje użycie koncepcji symbolicznego interakcjonizmu‚ które uważano za zbyt uproszczone.​ Niektórzy zarzucali mi również brak etycznego podejścia do badań‚ zwłaszcza w kontekście analizy “totalnych instytucji”.​ Uważam‚ że krytyka jest ważnym elementem procesu naukowego i pozwala na stałe doskonalenie badań.​ Staram się‚ aby moje prace były jak najbardziej rzetelne i obiektywne‚ a także aby brały pod uwagę etyczne aspekty badań.​

Krytyka metodologiczna

Moje prace spotkały się z krytyką ze strony niektórych socjologów‚ którzy zarzucali mi brak spójnego systemu teoretycznego i zbyt subiektywne podejście do badań. Krytycy twierdzili‚ że moje analizy są oparte na niewielkiej liczbie przypadków i że nie można ich uogólnić na większą populację. Zarzucali mi również‚ że moje metody badawcze są zbyt intuicyjne i nie są wystarczająco rygorystyczne. Uważam‚ że krytyka jest ważnym elementem procesu naukowego i pozwala na stałe doskonalenie badań. Staram się‚ aby moje prace były jak najbardziej rzetelne i obiektywne‚ a także aby brały pod uwagę etyczne aspekty badań.​

Krytyka koncepcji symbolicznego interakcjonizmu

Moje prace‚ choć silnie powiązane z symbolicznym interakcjonizmem‚ spotkały się z krytyką ze strony niektórych socjologów‚ którzy uważali‚ że ta teoria jest zbyt uproszczona i nie oddaje złożoności życia społecznego. Zarzucali mi‚ że zbyt mocno skupiam się na indywidualnych interakcjach i pomijam strukturalne czynniki‚ które kształtują zachowanie ludzi.​ Krytykowano również moje użycie metafor teatralnych‚ które uważano za zbyt powierzchowny sposób opisywania życia społecznego.​ Uważam‚ że krytyka jest ważnym elementem procesu naukowego i pozwala na stałe doskonalenie badań. Staram się‚ aby moje prace były jak najbardziej rzetelne i obiektywne‚ a także aby brały pod uwagę etyczne aspekty badań.​

Krytyka etyczna

Niektórzy zarzucali mi brak etycznego podejścia do badań‚ zwłaszcza w kontekście analizy “totalnych instytucji”.​

Dziedzictwo Ervinga Goffmana

Moje prace miały znaczący wpływ na rozwój współczesnej socjologii‚ zwłaszcza w obszarze teorii interakcji społecznej‚ badań nad stygmatyzacją i dyskryminacją‚ a także nad funkcjonowaniem instytucji.​ Moje koncepcje‚ takie jak dramaturgia społeczna‚ zarządzanie wrażeniem i rząd interakcji‚ są nadal wykorzystywane przez badaczy do analizy szerokiej gamy zjawisk społecznych.​ Moje badania zainspirowały również rozwój badań nad kulturą i mediami‚ a także nad gender. Uważam‚ że moje prace wniosły ważny wkład w rozwój socjologii i pomogły lepiej zrozumieć złożoność życia społecznego.

Wpływ na współczesną socjologię

Moje prace miały znaczący wpływ na rozwój współczesnej socjologii‚ zwłaszcza w obszarze teorii interakcji społecznej‚ badań nad stygmatyzacją i dyskryminacją‚ a także nad funkcjonowaniem instytucji.​ Moje koncepcje‚ takie jak dramaturgia społeczna‚ zarządzanie wrażeniem i rząd interakcji‚ są nadal wykorzystywane przez badaczy do analizy szerokiej gamy zjawisk społecznych.​ Moje badania zainspirowały również rozwój badań nad kulturą i mediami‚ a także nad gender. Uważam‚ że moje prace wniosły ważny wkład w rozwój socjologii i pomogły lepiej zrozumieć złożoność życia społecznego.​

Wpływ na badania nad kulturą i mediami

Moje badania nad interakcjami społecznymi i prezentacja siebie miały znaczący wpływ na rozwój badań nad kulturą i mediami. Moje koncepcje‚ takie jak dramaturgia społeczna i zarządzanie wrażeniem‚ pomogły lepiej zrozumieć sposób‚ w jaki media kształtują nasze postrzeganie świata i wpływają na nasze zachowanie.​ Badacze kultury i mediów wykorzystują moje idee do analizy reklam‚ filmów‚ programów telewizyjnych‚ a także mediów społecznościowych.​ Moje prace pomogły również lepiej zrozumieć‚ w jaki sposób ludzie tworzą i utrzymują tożsamość w dobie mediów społecznościowych.​

Wpływ na badania nad gender

Moje badania nad interakcjami społecznymi i prezentacja siebie miały znaczący wpływ na rozwój badań nad gender.​ Moje koncepcje‚ takie jak dramaturgia społeczna i zarządzanie wrażeniem‚ pomogły lepiej zrozumieć‚ w jaki sposób ludzie konstruują i prezentują swoją tożsamość płciową w różnych kontekstach społecznych.​ Badacze gender wykorzystują moje idee do analizy reklam‚ filmów‚ programów telewizyjnych‚ a także mediów społecznościowych‚ aby zbadać‚ w jaki sposób media przedstawiają i utrwalają stereotypy płciowe.​ Moje prace pomogły również lepiej zrozumieć‚ w jaki sposób ludzie doświadczają i radzą sobie z dyskryminacją ze względu na płeć.

8 thoughts on “Erving Goffman – biografia i twórczość”
  1. Przeczytałam z zaciekawieniem o początkach Goffmana. Uważam, że jego historia jest inspirująca, bo pokazuje, że nawet w małym miasteczku można rozwijać swoje pasje i dążyć do realizacji swoich marzeń. Szczególnie podoba mi się jego fascynacja socjologią i chęć poznania wpływu kultury na jednostkę. To ważne, żeby pamiętać, że socjologia to nie tylko teoria, ale także praktyka, która ma realny wpływ na nasze życie.

  2. Fragment tekstu o wczesnym życiu Goffmana jest bardzo pouczający. Pokazuje, że pasja do nauki może rozwijać się już w dzieciństwie i że otoczenie, w którym się wychowujemy, ma ogromny wpływ na nasze przyszłe zainteresowania. Szczególnie cenię sobie podkreślenie wpływu rodziny i kultury na jego rozwój. To ważne, żeby pamiętać, że nie jesteśmy oderwani od swoich korzeni i że one kształtują naszą tożsamość.

  3. Ciekawy fragment tekstu, który pokazuje, że Goffman od najmłodszych lat był wrażliwy na problemy społeczne. Zainteresowanie wpływem kultury na jednostkę i rolą symboli w komunikacji społecznej jest niezwykle istotne w kontekście współczesnego świata. Chciałbym dowiedzieć się więcej o jego studiach na Uniwersytecie w Toronto i o tym, jak kształtowały się jego poglądy na socjologię.

  4. Fragment tekstu o wczesnym życiu Goffmana jest bardzo inspirujący. Pokazuje, że pasja do nauki może rozwijać się już w dzieciństwie i że warto podążać za swoimi zainteresowaniami. Szczególnie podoba mi się jego fascynacja socjologią i chęć zrozumienia ludzkiego zachowania. To ważne, żeby pamiętać, że socjologia to nie tylko nauka, ale także sztuka obserwacji i interpretacji.

  5. Ciekawy fragment tekstu. Goffman w sposób prosty i bezpośredni opowiada o swoich początkach. Szczególnie intrygująca jest jego fascynacja socjologią już w młodości. Zainteresowanie wpływem kultury na jednostkę i rolą symboli w komunikacji społecznej jest niezwykle aktualne i inspirujące. Chciałbym dowiedzieć się więcej o jego doświadczeniach na Uniwersytecie w Toronto i o wpływie tamtejszych profesorów na jego rozwój naukowy.

  6. Przeczytałam z wielkim zainteresowaniem fragment tekstu o wczesnym życiu i edukacji Ervinga Goffmana. Uważam, że autor w sposób klarowny i zwięzły przedstawił swoje korzenie, rodzinę i początki swojej drogi akademickiej. Szczególnie podobało mi się podkreślenie wpływu kultury żydowskiej na jego poglądy i badania. To ważne, żeby pamiętać, że nasze pochodzenie kształtuje naszą perspektywę i sposób postrzegania świata.

  7. Dobry wstęp do poznania życia i twórczości Ervinga Goffmana. Fragment tekstu o jego wczesnym życiu i edukacji jest zwięzły i klarowny. Szczególnie podoba mi się podkreślenie wpływu rodziny i kultury na jego rozwój. To ważne, żeby pamiętać, że nasze pochodzenie i doświadczenia kształtują naszą perspektywę i sposób postrzegania świata.

  8. Bardzo podoba mi się sposób, w jaki Goffman przedstawia swoje dzieciństwo i rodzinę. Widać, że rodzina była dla niego ważnym punktem odniesienia i że jego zainteresowanie socjologią wyrosło z obserwacji życia społecznego w małym miasteczku. Cieszę się, że autor podkreśla znaczenie kultury żydowskiej w jego życiu i rozwoju. To dodaje głębi i autentyczności jego historii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *