YouTube player

Wprowadzenie⁚ Moje doświadczenie i dlaczego to ważne

Jako nauczycielka języka angielskiego dla obcokrajowców, od lat obserwuję, jak moi uczniowie zmagają się z czytaniem w języku angielskim. Początkowo ich problemy skupiały się na rozumieniu poszczególnych słów, ale z czasem zauważyłam, że to tylko wierzchołek góry lodowej.​ Prawdziwym wyzwaniem jest umiejętność czytania ze zrozumieniem, wyciągania wniosków i łączenia informacji z tekstu z własną wiedzą. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby uczyć się strategii czytania, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał każdego tekstu.​

Ustalenie celu⁚ Co chcemy osiągnąć?​

Zanim zaczniemy czytać, warto zadać sobie pytanie⁚ “czego tak naprawdę szukam?​”. Czy chcę po prostu zrozumieć główny przekaz, czy też muszę skupić się na szczegółach?​ Chcę zapamiętać kluczowe informacje, czy może chcę rozwinąć swoje umiejętności językowe?​ Odpowiedź na to pytanie pomoże mi wybrać odpowiednią strategię czytania i skupić się na najważniejszych elementach tekstu.​ Podczas pracy z uczniami ESL, często używam przykładu artykułu naukowego.​ Jeśli chcemy zrozumieć jego główny przekaz, wystarczy przejrzeć tytuł, podtytuły i pierwsze zdania każdego akapitu.​ Jeśli natomiast chcemy zgłębić temat, musimy przeczytać tekst dokładnie, skupiając się na szczegółach i analizując argumenty autora.​

Podstawowe techniki czytania⁚ Skimming, scanning i previewing

W swojej pracy z uczniami ESL często stosuję trzy podstawowe techniki czytania⁚ skimming, scanning i previewing.​ Skimming pozwala mi szybko przejrzeć tekst i zrozumieć jego główny przekaz. Przesuwam wzrok po tekście, skupiając się na tytule, podtytułach, pierwszych zdaniach każdego akapitu i obrazkach.​ Scanning, z kolei, pomaga mi znaleźć konkretne informacje w tekście.​ Szybko przesuwam wzrok po tekście, szukając kluczowych słów lub fraz.​ Previewing natomiast pozwala mi zapoznać się z tekstem przed jego szczegółową analizą. Przejrzę tytuł, podtytuły, wprowadzenie i zakończenie, aby poznać kontekst i strukturę tekstu.​ Te techniki są niezwykle pomocne, szczególnie dla początkujących czytelników, ponieważ pozwalają im szybko i sprawnie przyswoić podstawowe informacje z tekstu.​

Aktywne czytanie⁚ Zadawanie pytań i tworzenie powiązań

Aktywne czytanie to nie tylko czytanie słów na stronie, ale również angażowanie się w proces rozumienia.​ Podczas czytania z moimi uczniami ESL, zachęcam ich do zadawania pytań⁚ “Co autor chce mi przekazać?​”, “Jakie są jego argumenty?​”, “Czy zgadzam się z jego poglądem?​”.​ Następnie, staram się stworzyć z nimi powiązania między tekstem a ich własną wiedzą i doświadczeniem.​ Na przykład, podczas czytania artykułu o zmianach klimatycznych, zachęcam ich do zastanowienia się nad tym, jak te zmiany wpływają na ich życie i co mogą zrobić, aby je ograniczyć.​ To pozwala im lepiej zrozumieć tekst i uczynić go bardziej osobistym i angażującym.​

Wspomaganie pamięci⁚ Notatki, podsumowania i wizualizacje

Wspieranie pamięci podczas czytania jest kluczowe, szczególnie dla osób uczących się języka obcego. Podczas pracy z moimi uczniami ESL, zachęcam ich do robienia notatek, tworzenia podsumowań i wykorzystywania wizualizacji.​ Notatki pomagają im skupić się na najważniejszych informacjach i utrwalić je w pamięci.​ Podsumowania, z kolei, uczą ich syntetyzowania treści i tworzenia spójnego przekazu. Wizualizacje, takie jak mapy myśli czy diagramy, pomagają im lepiej zrozumieć relacje między poszczególnymi elementami tekstu i stworzyć wizualny obraz informacji.​ To wszystko pozwala im lepiej zapamiętać kluczowe informacje i wykorzystać je w przyszłości.​

Czytanie między wierszami⁚ Inferowanie i wnioskowanie

Czytanie między wierszami to umiejętność, która pozwala nam wyciągać wnioski z tekstu i rozumieć jego ukryte znaczenie. Podczas pracy z moimi uczniami ESL, często wykorzystuję fragmenty tekstów, w których autor nie podaje wszystkiego wprost.​ Zachęcam ich do analizy kontekstu, dostrzegania niuansów językowych i wyciągania wniosków na podstawie dostępnych informacji.​ Na przykład, podczas czytania o bohaterze, który jest “zły”, pytam ich⁚ “Czy możemy być pewni, że jest naprawdę zły?​ Może ma jakieś powody, które go usprawiedliwiają?​”. To uczy ich krytycznego myślenia i rozwijania umiejętności interpretacyjnych.​

Czytanie strategiczne⁚ Używanie słownika i innych narzędzi

W swojej pracy z uczniami ESL, często spotykam się z sytuacją, w której napotykają oni na nieznane słowa.​ Wtedy zachęcam ich do korzystania ze słowników, zarówno papierowych, jak i internetowych.​ Pokazuję im, jak znaleźć definicję słowa w kontekście i jak wykorzystać różne narzędzia, takie jak synonimy, antonimy i przykłady użycia.​ Ponadto, zachęcam ich do korzystania z innych narzędzi, takich jak tłumacze online, strony z gramatyką i ćwiczeniami językowymi.​ To pozwala im lepiej zrozumieć tekst i rozwijać swoje umiejętności językowe.​

Czytanie dla przyjemności⁚ Wybór interesujących materiałów

W mojej pracy z uczniami ESL, często podkreślam, że czytanie nie musi być wyłącznie zadaniem. Zachęcam ich do wyboru materiałów, które ich naprawdę interesują, takich jak książki, artykuły, komiksy, blogi czy strony internetowe.​ W ten sposób czytanie staje się przyjemnością, a nie obowiązkiem.​ Gdy czytają o tematach, które ich pasjonują, łatwiej im się skupić, zapamiętać informacje i rozwijać swoje umiejętności językowe. Zachęcam ich do odkrywania różnych gatunków literackich i form przekazu, aby znaleźć to, co im najbardziej odpowiada.​ To pozwala im na odkrywanie nowych horyzontów i rozwijanie swojej pasji do czytania.​

Czytanie w kontekście⁚ Zastosowanie wiedzy o świecie i kulturze

Podczas czytania tekstów w języku angielskim, moi uczniowie ESL często napotykają na problemy z rozumieniem kontekstu kulturowego.​ Wtedy zachęcam ich do wykorzystywania swojej wiedzy o świecie i kulturze, aby lepiej zrozumieć tekst. Na przykład, podczas czytania o tradycjach świątecznych w Wielkiej Brytanii, pytam ich⁚ “Czy znacie jakieś podobne tradycje w swoim kraju?​”.​ To pozwala im na stworzenie powiązań między tekstem a ich własnym doświadczeniem i lepiej zrozumieć kontekst kulturowy.​ Ponadto, zachęcam ich do szukania informacji o kulturze anglosaskiej, aby lepiej zrozumieć odniesienia i aluzje w tekście.​ To pozwala im na pogłębienie swojej wiedzy i rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.​

Współpraca z innymi⁚ Dyskusje i wymiana pomysłów

W mojej pracy z uczniami ESL, często organizuję dyskusje na temat przeczytanych tekstów.​ To pozwala im na wymianę pomysłów, wyrażanie swoich opinii i pogłębianie zrozumienia tekstu. Zachęcam ich do zadawania pytań, wyjaśniania wątpliwości i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.​ W ten sposób uczą się od siebie, rozszerzają swoje horyzonty i rozwijają umiejętności komunikacyjne. Ponadto, dyskusje pozwalają im na praktykowanie języka angielskiego w kontekście realnym, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju językowego.

Ocena postępów⁚ Śledzenie swojego rozwoju

W mojej pracy z uczniami ESL, ważne jest, aby śledzili swój rozwój w czytaniu.​ Zachęcam ich do regularnej oceny swoich postępów.​ Proponuję im, aby zapisywali swoje obserwacje w dzienniku czytania.​ Mogą w nim zapisywać nowe słowa, które się nauczyli, strategie czytania, które się sprawdziły, i wszelkie trudności, z którymi się spotkali. To pozwala im zobaczyć, jak dużo się nauczyli i jak ich umiejętności czytania się rozwinęły.​ Dodatkowo, zachęcam ich do uczestniczenia w różnych testach i ćwiczeniach, które pozwolą im zobaczyć, jak dobrze rozumieją przeczytany tekst.​ To wszystko pomaga im w budowaniu pewności siebie i motywuje ich do dalszego rozwoju.​

Podsumowanie⁚ Moje najlepsze wskazówki

Podsumowując, moje najlepsze wskazówki dla osób uczących się ESL to⁚ ustalenie celu przed rozpoczęciem czytania, wykorzystanie strategii czytania takich jak skimming, scanning i previewing, angażowanie się w aktywne czytanie poprzez zadawanie pytań i tworzenie powiązań, wspieranie pamięci za pomocą notatek, podsumowań i wizualizacji, czytanie między wierszami poprzez inferowanie i wnioskowanie, korzystanie ze słowników i innych narzędzi, wybór interesujących materiałów do czytania, czytanie w kontekście kulturowym, współpraca z innymi poprzez dyskusje i wymianę pomysłów oraz regularne śledzenie swoich postępów.​ Pamiętajcie, że czytanie to proces, który wymaga ćwiczenia i wytrwałości.​ Nie poddawajcie się i cieszcie się podrożą w świat języka angielskiego!​

6 thoughts on “Jak czytać podczas czytania dla osób uczących się ESL”
  1. Artykuł jest świetnym punktem wyjścia dla osób, które chcą nauczyć się skutecznego czytania w języku angielskim. Autorka w sposób prosty i zrozumiały przedstawia podstawowe techniki czytania, takie jak skimming, scanning i previewing. Jednakże, uważam, że artykuł mógłby być bardziej szczegółowy. Być może warto byłoby rozszerzyć go o informacje o różnych typach tekstów i o tym, jak stosować odpowiednie techniki czytania do każdego z nich.

  2. Artykuł jest świetnym wprowadzeniem do tematu strategii czytania. Autorka w sposób jasny i zrozumiały przedstawia podstawowe techniki, takie jak skimming, scanning i previewing, i wyjaśnia, jak mogą one pomóc w efektywnym czytaniu. Szczególnie cenię sobie praktyczne przykłady, które autorka podaje, ułatwiając zrozumienie omawianych technik. Jednakże, brakuje mi w artykule informacji o bardziej zaawansowanych strategiach czytania, takich jak np. analiza tekstu, wnioskowanie czy krytyczne myślenie. Być może warto byłoby rozszerzyć artykuł o te aspekty, aby był bardziej kompleksowy.

  3. Artykuł jest bardzo dobrze napisany i przystępny dla każdego. Autorka w sposób jasny i zrozumiały przedstawia różne techniki czytania, które są bardzo przydatne w nauce języka angielskiego. Jednakże, uważam, że artykuł mógłby być bardziej interaktywny. Być może warto byłoby dodać quizy lub ćwiczenia, które pomogłyby czytelnikom w utrwaleniu zdobytej wiedzy.

  4. Artykuł jest bardzo przydatny dla osób, które chcą poprawić swoje umiejętności czytania w języku angielskim. Autorka w sposób jasny i zrozumiały przedstawia różne techniki czytania, które są bardzo przydatne w nauce języka angielskiego. Jednakże, uważam, że artykuł mógłby być bardziej praktyczny. Być może warto byłoby dodać więcej przykładów tekstów i ćwiczeń, które pomogłyby czytelnikom w praktycznym zastosowaniu omawianych technik.

  5. Artykuł jest bardzo dobrze napisany i przystępny dla każdego. Autorka w sposób jasny i zrozumiały przedstawia różne techniki czytania, które są bardzo przydatne w nauce języka angielskiego. Jednakże, uważam, że artykuł mógłby być bardziej szczegółowy. Być może warto byłoby rozszerzyć go o informacje o różnych typach tekstów i o tym, jak stosować odpowiednie techniki czytania do każdego z nich.

  6. Jako student języka angielskiego, uważam, że artykuł jest bardzo pomocny. Autorka w prosty sposób wyjaśnia, jak skutecznie czytać teksty w języku angielskim. Szczególnie przydatne są informacje o skimmingu, scanningu i previewingu. Jednakże, w artykule brakuje przykładów ćwiczeń, które pomogłyby w praktycznym zastosowaniu omawianych technik. Być może warto byłoby dodać sekcję z przykładowymi ćwiczeniami, aby czytelnicy mogli od razu zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *