YouTube player

Wczesne lata

Urodziłem się 7 listopada 1913 roku w Mondovi٫ małej wiosce niedaleko portu morskiego Bonê (obecnie Annaba) w północno-wschodniej części francuskiej Algierii. Byłem drugim dzieckiem Luciana Augusta Camusa٫ weterana wojskowego i urzędnika spedycyjnego wina٫ oraz Catherine Helene (Sintes) Camus٫ gospodyni domowej i pracownicy fabryki.​ Moje dzieciństwo było naznaczone ubóstwem i tragedią.​ Mój ojciec zginął w I wojnie światowej٫ kiedy miałem zaledwie rok.​ Po jego śmierci przeprowadziliśmy się z matką i bratem do Algieru٫ gdzie mieszkaliśmy w ciasnym mieszkaniu mojej ciotki.​ Moja matka٫ analfabetka٫ częściowo głucha i cierpiąca na wadę wymowy٫ pracowała w fabryce amunicji i sprzątała domy٫ aby utrzymać naszą rodzinę.

Edukacja i początki kariery

Moja edukacja rozpoczęła się w lokalnej szkole podstawowej, Ecole Communale, gdzie spotkałem pierwszych z serii nauczycieli-mentorów, którzy dostrzegli i pielęgnowali mój żywy intelekt.​ Ci ojcowie zastępczy wprowadzili mnie w nowy świat historii i wyobraźni, a także w krainy literackie daleko wykraczające poza zakurzone ulice Belcourt i biedę klasy robotniczej.​ Chociaż byłem stygmatyzowany jako pupille de la nation (czyli dziecko weterana wojennego uzależnione od pomocy społecznej) i utrudniony przez nawracające problemy zdrowotne, wyróżniałem się jako uczeń i ostatecznie otrzymałem stypendium na naukę w liceum w Grand Lycee.​ Szkoła ta, położona w pobliżu słynnej dzielnicy Kasbah, zbliżyła mnie do rdzennej społeczności muzułmańskiej, dając mi wczesne poznanie idei outsidera, która zdominowała moje późniejsze pisarstwo.​

W liceum stałem się zapalonym czytelnikiem (pochłaniając m.​in.​ Gide’a, Prousta, Verlaine’a i Bergsona), nauczyłem się łaciny i angielskiego, a także rozwinąłem dożywotnie zainteresowanie literaturą, sztuką, teatrem i filmem.​ Lubiłem też sport, zwłaszcza piłkę nożną, o której kiedyś napisałem (wspominając swoje wczesne doświadczenie jako bramkarz)⁚ „Nauczyłem się.​.​. że piłka nigdy nie przychodzi z kierunku, którego się spodziewasz.​ To pomogło mi w późniejszym życiu, zwłaszcza we Francji kontynentalnej, gdzie nikt nie gra na wprost”.​ W tym okresie miałem też swój pierwszy poważny atak gruźlicy, choroby, która miała mnie nękać, w różnym stopniu, przez całą moją karierę.​

Kiedy ukończyłem studia licencjackie w czerwcu 1932 roku, już publikowałem artykuły w „Sud”, miesięczniku literackim, i wyczekiwałem kariery w dziennikarstwie, sztuce lub szkolnictwie wyższym.​ Następne cztery lata (1933-37) były szczególnie pracowitym okresem w moim życiu, w którym uczęszczałem na studia, pracowałem przy różnych dorywczych zajęciach, ożeniłem się z moją pierwszą żoną (Simone Hié), rozwiodłem się, krótko należałem do partii komunistycznej i faktycznie rozpocząłem swoją zawodową karierę teatralną i pisarską.​ Wśród różnych prac, które wykonywałem w tym czasie, były okresy rutynowej pracy biurowej, gdzie jedno z zadań polegało na Bartleby’owskim rejestrowaniu i sortowaniu danych meteorologicznych, a drugie na przekładaniu papierów w biurze rejestracji samochodów.​ Można sobie wyobrazić, że to właśnie w wyniku tego doświadczenia moje słynne pojęcie syzyfowej walki, heroicznego buntu w obliczu Absurdu, zaczęło kształtować się w mojej wyobraźni.​

W 1933 roku zapisałem się na Uniwersytet Algieru, aby kontynuować studia magisterskie, specjalizując się w filozofii i uzyskując po drodze certyfikaty z socjologii i psychologii. W 1936 roku współzałożyłem, wraz z grupą młodych intelektualistów, Théâtre du Travail, zawodową grupę aktorską specjalizującą się w dramatach o lewicowych treściach politycznych.​ Byłem zarówno aktorem, jak i reżyserem, a także współtworzyłem scenariusze, w tym „The Misunderstanding” (1944), który po raz pierwszy ukazał się na scenie w 1945 roku.​ Moje pierwsze opublikowane dzieło, „The Wrong Side and the Right Side”, zbiór esejów i opowiadań, ukazało się w 1937 roku.​ W tym samym roku, z powodu pogarszającego się zdrowia, zrezygnowałem z pracy w Théâtre du Travail i przeniósłem się do Paryża, gdzie kontynuowałem studia i pracowałem jako dziennikarz.​

Okres II wojny światowej

Wybuch II wojny światowej zastał mnie w Paryżu.​ W 1940 roku, po upadku Francji, wróciłem do Algierii, gdzie pracowałem jako nauczyciel w szkole podstawowej.​ W tym czasie zacząłem pisać „The Stranger”, powieść, która miała stać się jednym z moich najważniejszych dzieł.​ „The Stranger” opowiada historię Meursault, człowieka, który zostaje oskarżony o zabójstwo i skazany na śmierć, ale którego prawdziwym przestępstwem jest brak wrażliwości na normy społeczne i brak wiary w tradycyjne wartości moralne. Powieść ta, opublikowana w 1942 roku, wywołała wstrząs wśród czytelników i krytyków, stając się symbolem egzystencjalizmu i absurdu, a także odzwierciedleniem mojej osobistej wizji świata.

W 1942 roku wróciłem do Paryża٫ które było okupowane przez Niemców.​ Zaangażowałem się w ruch oporu٫ współpracując z gazetą „Combat”٫ która była jednym z najważniejszych organów prasowych ruchu oporu.​ Moje artykuły w „Combat” były pełne gorzkiej satyry i krytyki wobec nazistów٫ a także odzwierciedlały moje rosnące przekonanie o potrzebie walki z totalitaryzmem i obrony wolności.​ W tym okresie٫ w obliczu wojny i cierpienia٫ moje myśli i pisarstwo zaczęły koncentrować się na zagadnieniach egzystencjalnych٫ na znaczeniu indywidualnej wolności i odpowiedzialności w obliczu absurdu ludzkiej egzystencji. W 1943 roku opublikowałem „The Myth of Sisyphus”٫ esej٫ w którym rozwijałem swoje poglądy na temat absurdu i jego znaczenia dla ludzkiego życia.​ Sisyfus٫ bohater mitologiczny skazany na wieczne toczenie kamienia pod górę٫ stał się dla mnie metaforą ludzkiej egzystencji٫ która jest pozbawiona sensu i celu٫ ale jednocześnie zawiera w sobie możliwość heroicznego buntu.​

Po wyzwoleniu Francji w 1944 roku pozostałem w Paryżu٫ nadal pracując dla „Combat”.​ W tym okresie opublikowałem „The Plague”٫ powieść٫ która była alegorią doświadczeń ludzkości w obliczu pandemii٫ ale także metaforą oporu wobec totalitaryzmu i faszyzmu.​ „The Plague” opowiada historię miasta Oran٫ które zostaje odcięte od świata przez epidemię dżumy.​ Mieszkańcy miasta muszą zmierzyć się z rzeczywistością śmierci٫ choroby i strachu٫ ale także z koniecznością solidarności i wspólnej walki o przetrwanie. Powieść ta stała się jednym z moich najbardziej znanych dzieł٫ a jej przesłanie o walce z niesprawiedliwością i cierpieniem stało się szczególnie aktualne w kontekście współczesnych problemów.

Filozofia absurdu

Moja filozofia absurdu, która zrodziła się z doświadczeń wojennych i zmagania się z egzystencjalnymi pytaniami o sens życia, stała się jednym z moich najbardziej charakterystycznych i wpływowych poglądów.​ Uważam, że absurd jest fundamentalną cechą ludzkiej egzystencji, wynikającą z napięcia między pragnieniem człowieka, by znaleźć sens i porządek w świecie, a świadomością, że świat jest zasadniczo bezsensowny i obojętny na nasze potrzeby.​ W „The Myth of Sisyphus” przedstawiłem analogię do mitologicznego Sisyfusa, skazanego na wieczne toczenie kamienia pod górę, który nigdy nie dociera do celu.​ Podobnie, ludzkie życie jest pozbawione inherentnego znaczenia, a nasze działania wydają się pozbawione celu. Ale w tym właśnie absurdzie tkwi możliwość heroicznego buntu.​

Nie chodzi o to, aby poddać się beznadziei i rezygnacji, ale o to, aby odnaleźć w sobie siłę, by przeciwstawić się absurdowi i żyć w pełni, mimo jego obecności.​ W „The Stranger” Meursault, bohater powieści, reprezentuje postawę buntu wobec absurdu, odrzucając konwencje społeczne i wartości moralne, które są mu narzucane.​ Nie oznacza to jednak, że Meursault jest pozbawiony emocji lub moralności. Wręcz przeciwnie, jego bunt rodzi się z głębokiej wrażliwości i świadomości absurdu ludzkiej egzystencji.​ Moja filozofia absurdu nie jest zaprzeczeniem wartości, ale raczej próbą ich redefinicji w świetle rzeczywistości absurdu.​ Nie ma sensu szukać zewnętrznego celu, ponieważ go nie ma. Sens tworzymy sami, poprzez nasze działania, poprzez nasze wybory, poprzez nasze zaangażowanie w życie, nawet jeśli ono jest pozbawione obiektywnego znaczenia.​

Absurd nie jest więc czymś negatywnym, ale raczej wyzwaniem, które stawia przed nami życie.​ W obliczu absurdu możemy albo poddać się rozpaczy, albo stanąć w obliczu wyzwania i stworzyć własny sens, własną wartość, własny sposób na życie; Moja filozofia absurdu jest więc próbą stworzenia etyki, która nie opiera się na metafizycznych podstawach, ale na ludzkiej wolności i odpowiedzialności.​ Nie ma Boga, nie ma przeznaczenia, nie ma obiektywnego celu.​ Jest tylko człowiek, który musi sam stworzyć sens swojego życia, w obliczu absurdu świata.

Główne dzieła

Moje pisarstwo, które odzwierciedlało moje głębokie przemyślenia na temat egzystencji, absurdu i buntu, przyniosło mi międzynarodową sławę i uznanie.​ Jednym z moich najważniejszych dzieł jest „The Stranger”, powieść, która ukazała się w 1942 roku i wywołała wstrząs wśród czytelników i krytyków.​ „The Stranger” opowiada historię Meursault٫ człowieka٫ który zostaje oskarżony o zabójstwo i skazany na śmierć٫ ale którego prawdziwym przestępstwem jest brak wrażliwości na normy społeczne i brak wiary w tradycyjne wartości moralne.​ Powieść ta stała się symbolem egzystencjalizmu i absurdu٫ a także odzwierciedleniem mojej osobistej wizji świata.​

Innym ważnym dziełem jest „The Plague”, powieść, która ukazała się w 1947 roku i stała się alegorią doświadczeń ludzkości w obliczu pandemii, ale także metaforą oporu wobec totalitaryzmu i faszyzmu. „The Plague” opowiada historię miasta Oran, które zostaje odcięte od świata przez epidemię dżumy.​ Mieszkańcy miasta muszą zmierzyć się z rzeczywistością śmierci, choroby i strachu, ale także z koniecznością solidarności i wspólnej walki o przetrwanie.​ Powieść ta stała się jednym z moich najbardziej znanych dzieł, a jej przesłanie o walce z niesprawiedliwością i cierpieniem stało się szczególnie aktualne w kontekście współczesnych problemów.

„The Myth of Sisyphus”, esej, który ukazał się w 1942 roku, stał się jednym z moich najważniejszych tekstów filozoficznych.​ W nim rozwijam swoje poglądy na temat absurdu i jego znaczenia dla ludzkiego życia. Sisyfus, bohater mitologiczny skazany na wieczne toczenie kamienia pod górę, stał się dla mnie metaforą ludzkiej egzystencji, która jest pozbawiona sensu i celu, ale jednocześnie zawiera w sobie możliwość heroicznego buntu.​ „The Rebel”, esej, który ukazał się w 1951 roku, jest próbą stworzenia etyki oporu wobec niesprawiedliwości i tyranii.​ W nim argumentuję, że prawdziwy bunt nie jest aktem przemocy, ale raczej aktem świadomej i odpowiedzialnej walki o wolność i sprawiedliwość.​

Moje pisarstwo, pełne gorzkiej satyry, refleksji nad egzystencją i absurdem, a także zaangażowania w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, odbiło się szerokim echem w świecie i nadal jest aktualne i inspirujące dla wielu czytelników.​

Nobel w dziedzinie literatury

W 1957 roku, w wieku zaledwie 44 lat, zostałem laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury.​ To wielkie wyróżnienie, które otrzymałem za całokształt twórczości, było dla mnie ogromnym zaszczytem i potwierdzeniem wartości mojej pracy. Komitet Noblowski docenił moje „wytrwałe wysiłki w celu rzutowania światła na problem ludzkiego sumienia w naszych czasach”.​ To wyróżnienie było dla mnie nie tylko osobistym sukcesem, ale także dowodem na to, że moje pisarstwo, pełne gorzkiej satyry, refleksji nad egzystencją i absurdem, a także zaangażowania w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, odbiło się szerokim echem w świecie i nadal jest aktualne i inspirujące dla wielu czytelników.​

Pamiętam ten dzień, kiedy odebrałem nagrodę w Sztokholmie.​ Byłem wzruszony i dumny, ale także świadomy ciężaru odpowiedzialności, który na mnie spadł.​ Nagroda Nobla była dla mnie nie tylko wyróżnieniem, ale także zobowiązaniem do dalszego tworzenia i dzielenia się swoimi przemyśleniami z innymi.​ W swojej mowie noblowskiej podkreśliłem znaczenie wolności i odpowiedzialności, a także potrzebę walki z totalitaryzmem i niesprawiedliwością. Uważałem, że pisarze mają obowiązek mówić prawdę i walczyć o sprawiedliwość, nawet w obliczu trudności i zagrożeń.​ Moje pisarstwo, pełne gorzkiej satyry, refleksji nad egzystencją i absurdem, a także zaangażowania w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, odbiło się szerokim echem w świecie i nadal jest aktualne i inspirujące dla wielu czytelników.

Nagroda Nobla była dla mnie punktem zwrotnym w życiu i karierze. Zostałem uznany za jednego z najważniejszych pisarzy XX wieku, a moje dzieła stały się przedmiotem analizy i interpretacji na całym świecie.​ Byłem świadomy, że moja praca ma teraz jeszcze większe znaczenie i że muszę sprostać oczekiwaniom, które na mnie spoczęły.​ W dalszym ciągu tworzyłem, dzieląc się swoimi przemyśleniami i walcząc o sprawiedliwość, wierząc, że słowa mają moc i że mogą zmienić świat na lepsze.​

Śmierć

Moje życie, pełne pasji, zaangażowania i twórczej energii, dobiegło końca w tragicznych okolicznościach.​ 4 stycznia 1960 roku, w wieku zaledwie 46 lat, zginąłem w wypadku samochodowym niedaleko Sens, w Burgundii. Pamiętam ten dzień, kiedy wracałem z podróży do Paryża, gdzie uczestniczyłem w spotkaniu z przyjaciółmi.​ Byłem zmęczony, ale szczęśliwy, pełen planów na przyszłość.​ Nagle, na zakręcie, samochód, którym podróżowałem, wypadł z drogi i uderzył w drzewo. Nie przeżyłem wypadku.​ Moja śmierć była nagła i niespodziewana, a dla wielu osób, które mnie znały i kochały, była ogromnym szokiem.​

W chwili śmierci pozostawiłem po sobie bogate dziedzictwo literackie, które nadal inspiruje i porusza czytelników na całym świecie.​ Moje książki, pełne gorzkiej satyry, refleksji nad egzystencją i absurdem, a także zaangażowania w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, odbiły się szerokim echem w świecie i nadal są aktualne i inspirujące dla wielu. Moje poglądy na temat absurdu, buntu i odpowiedzialności, które rozwijałem w swoich dziełach, stały się częścią kanonu filozoficznego XX wieku i nadal są przedmiotem dyskusji i analizy.​

Moja śmierć była dla wielu osób stratą, ale także okazją do refleksji nad moją twórczością i jej znaczeniem.​ Wiele osób, które mnie znały, wspominało mnie jako człowieka pełnego pasji, zaangażowania i humoru, który zawsze był gotowy walczyć o sprawiedliwość i prawdę. Moje słowa, które zostały zapisane na papierze, nadal żyją i inspirują.​ Wierzę, że moje pisarstwo będzie nadal odgrywać ważną rolę w życiu wielu ludzi, pomagając im w zrozumieniu świata i odnalezieniu własnego miejsca w nim.​

Dziedzictwo

Moje dziedzictwo, choć naznaczone tragiczną śmiercią, pozostało niezwykle silne i trwałe.​ Moje książki, pełne gorzkiej satyry, refleksji nad egzystencją i absurdem, a także zaangażowania w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, odbiły się szerokim echem w świecie i nadal są aktualne i inspirujące dla wielu. Moje poglądy na temat absurdu, buntu i odpowiedzialności, które rozwijałem w swoich dziełach, stały się częścią kanonu filozoficznego XX wieku i nadal są przedmiotem dyskusji i analizy.​ Moja twórczość, która odzwierciedlała moje głębokie przemyślenia na temat egzystencji, absurdu i buntu, przyniosła mi międzynarodową sławę i uznanie, a także wpłynęła na pokolenia czytelników i myślicieli.​

Moje pisarstwo, które było próbą odnalezienia sensu w świecie pozbawionym obiektywnego celu, nadal inspiruje do refleksji nad naturą ludzkiej egzystencji i jej miejscem w świecie.​ Moje poglądy na temat absurdu, które nie są pesymistyczne, ale raczej stanowią wyzwanie do odnalezienia własnej wartości i sensu w życiu, nadal są aktualne w kontekście współczesnych problemów.​ Moje zaangażowanie w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, które przejawiało się w moich tekstach i w moim życiu, nadal inspiruje do walki o sprawiedliwość i wolność. Moje dziedzictwo to nie tylko moje książki, ale także moje słowa, które zostały zapisane na papierze i które nadal żyją i inspirują.​

Moje pisarstwo, pełne gorzkiej satyry, refleksji nad egzystencją i absurdem, a także zaangażowania w walkę z niesprawiedliwością i tyranią, odbiło się szerokim echem w świecie i nadal jest aktualne i inspirujące dla wielu czytelników.​ Wierzę, że moje dzieła będą nadal odgrywać ważną rolę w życiu wielu ludzi, pomagając im w zrozumieniu świata i odnalezieniu własnego miejsca w nim.

8 thoughts on “Biografia Alberta Camusa, francusko-algierskiego filozofa”
  1. Zainteresowało mnie opisanie wczesnych mentorów Camusa i ich wpływu na jego rozwój. Autorka prezentuje go jako człowieka z otwartym umysłem i głębokim zainteresowaniem literaturą.

  2. Dobry wstęp do biografii. Autorka skutecznie zarysowała wczesne lata Camusa i jego drogi do literatury. Zainteresowało mnie jego wczesne spotkanie z filozofią Bergsona.

  3. Dobry wstęp do biografii. Autorka skutecznie zarysowała wczesne lata Camusa i jego drogi do literatury. Chciałbym dowiedzieć się więcej o jego wczesnych doświadczeniach z piłką nożną.

  4. Przeczytałam z zaciekawieniem początek biografii Camusa. Wciągający styl i jasne przedstawienie jego trudnego dzieciństwa zachęcają do dalszej lektury. Ciekawe jest, jak wczesne doświadczenia wpłynęły na jego późniejsze pisarstwo.

  5. Uważam, że fragment dotyczący edukacji Camusa jest szczególnie interesujący. Widać, jak szkoła i mentorzy odegrali kluczową rolę w jego rozwoju intelektualnym. Opis jego stygmatyzacji jako “pupille de la nation” jest bardzo sugestywny.

  6. Dobrze napisany fragment. Autorka prezentuje Camusa jako człowieka z bogatym życiem wewnętrznym i silnym związkiem z literaturą. Zainteresowało mnie jego wczesne zainteresowanie sztuką i teatrem.

  7. Fragment jest dobrze napisałem, ale może być trochę za krótki. Chciałbym dowiedzieć się więcej o wczesnych doświadczeniach Camusa w Algierii i jego relacjach z rodziną.

  8. Wciągający fragment. Autorka oddaje atmosferę wczesnych lat Camusa i jego zmagań z ubóstwem i tragedią. Ciekawe jest także wspomnienie o jego doświadczeniu jako bramkarza w piłce nożnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *