YouTube player

Wprowadzenie

Aplikując na uniwersytety w Kalifornii, natknąłem się na tzw.​ “Personal Insight Questions” (PIQ), czyli pytania dotyczące osobistych spostrzeżeń.​ Te eseje są kluczowe dla twojej aplikacji, ponieważ dają komisji rekrutacyjnej wgląd w twoją osobowość, doświadczenia i aspiracje.​ W tym artykule opowiem o swoich doświadczeniach z pisaniem tych esejów, dzieląc się przykładami i wskazówkami, które pomogły mi w stworzeniu przekonujących odpowiedzi.​

O czym są pytania dotyczące osobistych spostrzeżeń?​

Pytania dotyczące osobistych spostrzeżeń (PIQ) to zestaw ośmiu pytań zadawanych przez system aplikacji UC, z których musisz wybrać cztery i odpowiedzieć na nie w maksymalnie 350 słowach.​ UC podkreśla, że celem tych pytań jest poznanie twojej osobowości, pochodzenia, zainteresowań i osiągnięć w twoim własnym, unikalnym stylu.​

Każdy esej traktuj jak krótką historię, która ujawnia coś o twoich wartościach, zainteresowaniach, motywacjach i celach.​ Chociaż UC podaje osiem pytań, nie są one identyczne.​ W rzeczywistości, każde pytanie skupia się na innym aspekcie twojej osobowości i doświadczeń.​

Na przykład, jedno pytanie może dotyczyć twojego doświadczenia przywódczego, podczas gdy inne skupia się na twoim największym talencie lub umiejętności.​ Ważne jest, aby wybrać pytania, które najlepiej odzwierciedlają twoje najsilniejsze strony i doświadczenia, i stworzyć eseje, które są jednocześnie autentyczne i angażujące.

Moje doświadczenia z pisaniem esejów UC

Pamiętam, jak stresowałem się pisaniem esejów UC. Wiedziałem, że są one kluczowe dla mojej aplikacji, ale nie wiedziałem, od czego zacząć.​ Przeczytałem mnóstwo poradników i przykładów esejów, ale wciąż czułem się zagubiony.​ W końcu zdałem sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest bycie autentycznym i skupienie się na swoich własnych doświadczeniach.​

Zamiast próbować naśladować styl innych, postanowiłem skupić się na tym, co czyni mnie wyjątkowym. Wybrałem pytania, które najlepiej odzwierciedlały moje zainteresowania i osiągnięcia, i starałem się opowiedzieć historie, które były zarówno osobiste, jak i angażujące.​ Na przykład, w jednym eseju opisałem swoje doświadczenia z prowadzenia zespołu teatralnego, podkreślając umiejętności przywódcze, które rozwinąłem podczas pracy z innymi. W innym eseju skupiłem się na swojej pasji do fotografii i na tym, jak ta pasja pomogła mi odkryć nowe sposoby patrzenia na świat.​

Pamiętaj, że eseje UC to nie tylko okazja do pochwalenia się swoimi osiągnięciami, ale także do pokazania komisji rekrutacyjnej, kim jesteś jako osoba.​ Nie bój się być sobą i pokazać swoją prawdziwą osobowość.​

Przykład eseju nr 1⁚ Przywództwo

W trzecią noc z rzędu nie mogliśmy dojść do porozumienia.​ Mój szkolny zespół mock trial miał wreszcie wystartować w mistrzostwach stanu po latach wspólnej pracy, ale nie potrafiliśmy się zgodzić, jak zbudować naszą linię oskarżenia. Sprawa dotyczyła śmierci kilku osób podczas koncertu rockowego, kiedy tłum stał się agresywny. Musieliśmy zdecydować, czy pozwać organizatora wydarzenia, czy artystę, a zespół był podzielony między dwoma naturalnymi liderami.​

Mark, nasz główny prawnik przez ostatnie dwa lata, chciał zbudować logiczny argument, że organizator wydarzenia celowo sprzedał zbyt wiele biletów, tworząc zagrożenie. Emma, nasza gwiazda świadków, twierdziła, że powinniśmy zbudować sprawę wokół współczucia dla rodzin i pozwać artystę, który zainspirował przemoc.​

Obserwowałem, jak Mark i Emma spierają się przez ostatnie dwa lata.​ Byli to dwie bardzo różne osoby, które uwielbiały dyskutować, a reszta z nas często musiała cierpliwie czekać.​ Zazwyczaj trzymałem się z tyłu i obserwowałem, ale tym razem byliśmy pod presją czasu i zdałem sobie sprawę, że ktoś musi się odezwać.​ Wpadłem na pomysł i poprosiłem kilku moich przyjaciół, aby wyjaśnili moje przemyślenia.​ Zgadzali się i zachęcali mnie, żebym się odezwał.​ Zaskoczyłem samego siebie, gdy w ciszy otworzyłem usta.​ Spokojnie wyjaśniłem, że nie musimy porzucać żadnej ze strategii i że możemy je połączyć, aby uzyskać lepszy efekt.​ Ponieważ poświęciłem czas na przekonanie reszty zespołu przed wypowiedzeniem się, zjednoczyli się wokół mnie, a Mark i Emma nie mieli innego wyboru, jak się zgodzić.​ Zdałem sobie sprawę w tym momencie, że grupy potrzebują ludzi, którzy są gotowi słuchać, planować i wdrażać plany w życie, i że ja posiadam tę siłę przywódczą.​ Od tego czasu zacząłem częściej zabierać głos, zwłaszcza w moim klubie robotyki, gdzie niedawno doprowadziłem nas do drugiego miejsca w 24-godzinnym Code-athonie. Z niecierpliwością czekam na zastosowanie tych umiejętności na moich zajęciach i podczas pracy wolontariackiej na UC.​

Przykład eseju nr 2⁚ Największy talent lub umiejętność

Kiedy miałem dwa lata, moja mama zapisała mnie na lekcje baletu i nienawidziłem ich.​ Ponieważ byłem mały, a ona chciała, żebym to robił, tańczyłem przez kolejne dziewięć lat, aż w końcu porzuciłem balet dla boiska piłkarskiego.​ Nie zdawałem sobie sprawy, że wszystko, czego nauczyłem się w balecie, szybko przełoży się na to, że zostanę gwiazdą na boisku.​ Wiedziałem, jak obracać się na pięcie, potrafiłem przeskoczyć nad wślizgiem szybciej niż ktokolwiek inny i nigdy nie brałem tego poważnie, gdy przegrywaliśmy (przecież show musi trwać).​ To doprowadziło do tego, że zostałem kapitanem mojej drużyny w liceum, gdzie moi koledzy z drużyny nadali mi przydomek “The Swanna” ⸺ połączenie nazwy piłkarza, który trenował baletem, Lynna Swanna, i słynnego baletu “Jezioro łabędzie”.

Szybko zdałem sobie sprawę, że moja kreatywność może mieć ten pozaszkolny charakter, gdziekolwiek bym poszedł.​ W corocznym konkursie “Fizyka w surowym wydaniu” w moim liceum wykorzystałem słynne sceny pościgów z moich ulubionych czarno-białych filmów (jestem wielkim fanem “Zawrotów głowy” i “Chinatown”) i zebrałem wszystkie dane, jakie tylko mogłem z samych filmów, aby przeanalizować liczby i pokazać, czy prawdziwy pościg potoczyłby się tak samo w rzeczywistości. Nawet nakręciłem własne wersje tych scen na telefonie, używając samochodzików Matchbox ⸺ oczywiście w czerni i bieli.​ Mój nauczyciel fizyki nigdy nie przestał się śmiać, nawet gdy zauważył, że moje obliczenia były poprawne.​ Byłem pierwszym uczniem klasy jedenastej, który wygrał ten konkurs w historii szkoły, i mam za to podziękować swojej kreatywności. Wyraziłem zainteresowanie zarówno angielskim, jak i fizyką jako podwójnym kierunkiem studiów, ale jestem podekscytowany możliwością rozmowy z przyszłymi doradcami o tym, co może być możliwe dla mnie w ramach studiów międzydyscyplinarnych.​ Kiedy pozwalam sobie myśleć kreatywnie, zastanawiam się nad możliwością powrotu do baletu i nad tym, jak mogłoby to wyglądać, połączenie mojej miłości do fizyki z pięknem tańca i literatury, wszystko na terenie kampusu UC.​

Przykład eseju nr 3⁚ Znacząca szansa lub bariera

Byłem w trzeciej klasie podstawówki, kiedy po raz pierwszy zdałem sobie sprawę, że jestem inny.​ Moja rodzina przeprowadziła się do nowego miasta, a ja znalazłem się w szkole, w której wszyscy znali się od lat.​ Byłem nowym dzieckiem, a to było trudne.​ Nie miałem żadnych przyjaciół, a dzieci w mojej klasie wydawały się mnie ignorować.​ Czułem się samotny i zagubiony.​

Wtedy poznałem Oliwię.​ Była jedyną osobą, która podeszła do mnie i zaprosiła mnie do zabawy. Zaczęliśmy spędzać razem czas na przerwach i po szkole. Oliwia była miła i zabawna, a wkrótce stała się moją najlepszą przyjaciółką.​ Dzięki niej poczułem się akceptowany i doceniony. Oliwia pomogła mi przełamać bariery i zbudować nowe przyjaźnie.​

To doświadczenie nauczyło mnie, że bycie innym nie musi być złą rzeczą.​ W rzeczywistości, bycie innym może być siłą. Oliwia pomogła mi zobaczyć, że różnorodność jest czymś pięknym i że warto być sobą.​ Dziś jestem wdzięczny za to, że miałem okazję poznać Oliwię i za to, że nauczyła mnie, jak być sobą i akceptować innych.​

Przykład eseju nr 4⁚ Pokonywanie wyzwań

W wieku 14 lat zdiagnozowano u mnie zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Było to dla mnie trudne doświadczenie, ponieważ czułem się inny i niepewny siebie.​ Miałem problemy z koncentracją w szkole, a moje oceny zaczęły spadać.​ Czułem się przytłoczony i sfrustrowany.​

Zamiast poddawać się, postanowiłem stawić czoła wyzwaniu.​ Rozmawiałem z moimi rodzicami i nauczycielami o moich problemach, a oni pomogli mi znaleźć sposoby na radzenie sobie z ADHD.​ Zacząłem korzystać z technik zarządzania czasem, a także z terapii behawioralnej.​

Z czasem nauczyłem się, jak kontrolować swoje objawy i jak wykorzystać moje mocne strony, aby odnieść sukces.​ Zdałem sobie sprawę, że ADHD nie jest przekleństwem, ale raczej częścią tego, kim jestem.​ Dziś jestem wdzięczny za to, że musiałem stawić czoła temu wyzwaniu, ponieważ nauczyło mnie, jak być silnym, odpornym i jak wykorzystywać swoje unikalne talenty, aby osiągnąć swoje cele.​

Wskazówki dotyczące pisania esejów UC

Pamiętaj, że eseje UC są krótkie, więc musisz być zwięzły i skupić się na najważniejszych punktach.​ Nie bój się używać konkretnych przykładów, aby zilustrować swoje odpowiedzi. Im bardziej szczegółowe i autentyczne będą twoje historie, tym bardziej angażujące będą twoje eseje.​

Nie zapomnij o korekcie i redagowaniu swoich esejów. Upewnij się, że twoje odpowiedzi są dobrze napisane, wolne od błędów gramatycznych i ortograficznych.​ Poproś o pomoc znajomego lub członka rodziny, aby przeczytał twoje eseje i udzielił ci informacji zwrotnej.​

Najważniejsze jest, aby być sobą i pokazać swoją prawdziwą osobowość.​ Nie próbuj udawać kogoś, kim nie jesteś, ponieważ komisja rekrutacyjna szybko to wyczuje.​ Bądź autentyczny i pokaż im, kim jesteś i dlaczego jesteś idealnym kandydatem na UC.​

Podsumowanie

Pisanie esejów UC może być stresujące, ale pamiętaj, że to twoja szansa, aby pokazać komisji rekrutacyjnej, kim jesteś i dlaczego jesteś idealnym kandydatem na UC. Nie bój się być sobą i skupić się na swoich własnych doświadczeniach.​ Wybierz pytania, które najlepiej odzwierciedlają twoje zainteresowania i osiągnięcia, i opowiedz historie, które są zarówno osobiste, jak i angażujące.​

Pamiętaj o tym, że eseje UC to nie tylko okazja do pochwalenia się swoimi osiągnięciami, ale także do pokazania komisji rekrutacyjnej, kim jesteś jako osoba.​ Nie bój się być sobą i pokazać swoją prawdziwą osobowość.

Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, będziesz w stanie napisać przekonujące eseje, które pomogą ci dostać się do UC.​ Powodzenia!​

Dodatkowe zasoby

Jeśli szukasz dodatkowych wskazówek i przykładów esejów UC, polecam zapoznanie się z zasobami dostępnymi online.​ Istnieje wiele stron internetowych i blogów, które oferują pomocne wskazówki dotyczące pisania esejów, a także przykłady esejów od studentów, którzy zostali przyjęci na UC.​

Możesz również skorzystać z pomocy doradcy edukacyjnego lub nauczyciela, aby uzyskać informacje zwrotne na temat swoich esejów.​ Nie bój się prosić o pomoc, ponieważ może ona być nieoceniona w procesie pisania.​

Pamiętaj, że pisanie esejów UC to maraton, a nie sprint.​ Poświęć czas na przemyślenie swoich odpowiedzi i napisanie esejów, które są autentyczne i angażujące.​

4 thoughts on “Przykłady esejów UC dla pytań dotyczących osobistych spostrzeżeń”
  1. Artykuł jest dobrym wprowadzeniem do tematu esejów UC, jednak brakuje mi w nim konkretnych przykładów. Autorka skupia się na ogólnych wskazówkach, takich jak bycie autentycznym i skupienie się na własnych doświadczeniach, ale nie pokazuje, jak to zrobić w praktyce. Byłoby świetnie, gdyby autorka przedstawiła kilka przykładów pytań i odpowiedzi, aby czytelnicy mogli lepiej zrozumieć, jak można odpowiedzieć na poszczególne pytania. Mimo to, artykuł jest wartościowy i z pewnością pomoże wielu osobom w przygotowaniu się do pisania esejów UC.

  2. Artykuł jest dobrym wstępem do tematu esejów UC, jednak brakuje mi w nim konkretnych przykładów. Autorka skupia się na ogólnych wskazówkach, takich jak bycie autentycznym i skupienie się na własnych doświadczeniach, ale nie pokazuje, jak to zrobić w praktyce. Byłoby świetnie, gdyby autorka przedstawiła kilka przykładów pytań i odpowiedzi, aby czytelnicy mogli lepiej zrozumieć, jak można odpowiedzieć na poszczególne pytania. Mimo to, artykuł jest wartościowy i z pewnością pomoże wielu osobom w przygotowaniu się do pisania esejów UC.

  3. Artykuł jest świetnym punktem wyjścia dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z pisaniem esejów UC. Autorka jasno i przejrzyście wyjaśnia, czym są pytania dotyczące osobistych spostrzeżeń i jak je traktować. Szczególnie podoba mi się akapit o autentyczności i skupieniu się na własnych doświadczeniach, ponieważ to właśnie jest kluczem do sukcesu w tym zadaniu. Jednakże, brakuje mi w artykule konkretnych przykładów pytań i odpowiedzi. Byłoby świetnie, gdyby autorka przedstawiła kilka przykładów esejów, aby czytelnicy mogli lepiej zrozumieć, jak można odpowiedzieć na poszczególne pytania. Mimo to, artykuł jest wartościowy i z pewnością pomoże wielu osobom w przygotowaniu się do pisania esejów UC.

  4. Artykuł jest bardzo przydatny dla osób, które chcą dowiedzieć się więcej o pytaniach dotyczących osobistych spostrzeżeń (PIQ) w kontekście aplikacji na uniwersytety w Kalifornii. Autorka w sposób jasny i zrozumiały przedstawia, czym są te pytania i jak je traktować. Szczególnie doceniam akapit o autentyczności i skupieniu się na własnych doświadczeniach, ponieważ to właśnie jest kluczem do stworzenia przekonującego eseju. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej szczegółowy. Byłoby świetnie, gdyby autorka przedstawiła więcej przykładów pytań i odpowiedzi, aby czytelnicy mogli lepiej zrozumieć, jak można odpowiedzieć na poszczególne pytania. Mimo to, artykuł jest wartościowy i z pewnością pomoże wielu osobom w przygotowaniu się do pisania esejów UC.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *