Moje doświadczenie z CBA
Jako studentka‚ miałam okazję zapoznać się z systemem CBA i muszę przyznać‚ że początkowo byłam sceptycznie nastawiona. Jednak z czasem zauważyłam wiele pozytywnych aspektów tego systemu‚ które pomogły mi w lepszym zrozumieniu materiału i rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia.
Wprowadzenie do CBA
CBA‚ czyli ocena oparta na programie nauczania‚ to system oceniania‚ który w ostatnich latach stał się coraz bardziej popularny na polskich uczelniach. Pamiętam‚ jak na początku studiów‚ gdy usłyszałam o CBA‚ czułam się nieco zdezorientowana. Wcześniej oceniano nas głównie na podstawie egzaminów i kolokwium‚ a teraz nagle pojawiły się nowe elementy‚ takie jak projekty‚ prezentacje i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Początkowo wydawało mi się to nieco skomplikowane‚ ale z czasem zrozumiałam‚ że CBA to system‚ który ma na celu bardziej kompleksowe ocenianie studenta‚ uwzględniając nie tylko jego wiedzę teoretyczną‚ ale również umiejętności praktyczne i zaangażowanie w naukę.
Pamiętam‚ jak na pierwszym roku studiów‚ podczas zajęć z historii sztuki‚ prowadzący‚ profesor Kowalski‚ przedstawił nam zasady CBA. Wyjaśnił‚ że ocena będzie oparta nie tylko na egzaminie końcowym‚ ale również na aktywnym uczestnictwie w dyskusjach‚ przygotowaniu prezentacji na temat wybranych dzieł sztuki i napisaniu krótkiej pracy pisemnej. Początkowo byłam nieco przestraszona‚ ale z czasem zdałam sobie sprawę‚ że ten system daje mi większą swobodę i możliwość rozwijania swoich zainteresowań.
Korzyści z CBA
CBA przyniosło mi wiele korzyści‚ głównie w postaci ulepszonej motywacji do nauki‚ lepszego zrozumienia materiału i rozwoju umiejętności krytycznego myślenia.
Ulepszona motywacja do nauki
Jedną z najważniejszych korzyści‚ jakie zauważyłam w związku z CBA‚ jest zdecydowanie ulepszona motywacja do nauki. Wcześniej‚ gdy oceniano nas głównie na podstawie egzaminów‚ często uczyłam się jedynie na ostatnią chwilę‚ pod presją zbliżającego się terminu; CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Wiedząc‚ że ocena będzie oparta na różnych elementach‚ takich jak aktywne uczestnictwo w zajęciach‚ przygotowanie prezentacji i praca pisemna‚ zacząłam regularnie uczyć się materiału. Zdałam sobie sprawę‚ że im bardziej zaangażuję się w proces nauki‚ tym lepiej będę rozumieć przedmiot i tym łatwiej będzie mi się sprawdzić na egzaminie.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z literatury angielskiej‚ podczas analizy dzieła “Pride and Prejudice” Jane Austen‚ czułam się zmuszona do głębszego zanurzenia się w treść książki. Musiałam nie tylko przeczytać ją całą‚ ale również przeprowadzić analizę postaci‚ motywów i języka. Wiedząc‚ że będę musiała zaprezentować swoje wnioski resztę grupy‚ czułam się bardziej zmotywowana do wysiłku i głębszego zrozumienia dzieła.
Lepsze zrozumienie materiału
CBA pomogło mi również w lepszym zrozumieniu materiału. Wcześniej‚ gdy uczyłam się głównie na pamięć‚ czesto zapominałam o znaczeniu i kontekście nabywanej wiedzy. CBA zmieniło to podejście. Wiedząc‚ że ocena będzie oparta na rozmaitych formach aktywności‚ takich jak dyskusje‚ prezentacje i prace pisemne‚ zacząłam postrzegać naukę jako proces głębszego rozumienia i interpretowania materiału.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z psychologii rozwoju‚ podczas analizy teorii Piageta‚ czułam się zmuszona do głębszego zrozumienia jego koncepcji i ich zastosowania w praktyce. Musiałam nie tylko zapamiętać teorię‚ ale również zrozumieć jej implikacje dla rozwoju dziecka. Wiedząc‚ że będę musiała zaprezentować swoje wnioski na temat teorii Piageta resztę grupy‚ czułam się bardziej zmotywowana do wysiłku i głębszego zrozumienia materiału.
Rozwój umiejętności krytycznego myślenia
CBA miało również pozytywny wpływ na rozwój moich umiejętności krytycznego myślenia. Wcześniej‚ gdy uczyłam się głównie na pamięć‚ często przyjmowałam informacje bez krytycznej analizy. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Wiedząc‚ że ocena będzie oparta na rozmaitych formach aktywności‚ takich jak dyskusje i prace pisemne‚ zacząłam postrzegać naukę jako proces krytycznej analizy i interpretacji materiału.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z socjologii‚ podczas analizy teorii funkcjonalizmu‚ czułam się zmuszona do krytycznej oceny jego założeń i implikacji. Musiałam nie tylko zrozumieć teorię‚ ale również zastanowić się nad jej mocnymi i słabymi stronami‚ a także nad jej zastosowaniem w kontekście współczesnych społeczeństw. Wiedząc‚ że będę musiała zaprezentować swoje wnioski na temat funkcjonalizmu resztę grupy‚ czułam się bardziej zmotywowana do wysiłku i głębszego zrozumienia materiału.
Wyzwania związane z CBA
CBA wiązało się również z pewnymi wyzwaniami‚ głównie w postaci presji związanej z oceną i trudności w dostosowaniu do nowego systemu.
Presja związana z oceną
Jednym z większych wyzwań związanych z CBA była presja związana z oceną. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ czułam mniejszą presję‚ gdyż wiedziałam‚ że mam jedną szansę na to‚ aby się wykazać. CBA zmieniło to podejście. Wiedząc‚ że ocena będzie oparta na różnych elementach‚ takich jak aktywne uczestnictwo w zajęciach‚ przygotowanie prezentacji i prace pisemne‚ czułam się bardziej obciążona odpowiedzialnością.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z filozofii‚ podczas przygotowania prezentacji na temat etyki Arystotelesa‚ czułam się bardzo stresowana. Wiedziałam‚ że moja prezentacja będzie oceniana nie tylko przez wykładowcę‚ ale również przez moich kolegów z grupy. Chciałam wypaść jak najlepiej i zaprezentować swoje wnioski w jasny i zrozumiały sposób. Ta presja była dla mnie nowym doświadczeniem i wymagała ode mnie dużego wysiłku i koncentracji.
Trudności w dostosowaniu do nowego systemu
Kolejnym wyzwaniem‚ z którym musiałam się zmierzyć‚ były trudności w dostosowaniu się do nowego systemu. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ moje nawyki uczenia się były ustalone. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Musiałam nauczyć się planować swoje czas w sposób‚ który pozwoli mi na aktywne uczestnictwo w zajęciach‚ przygotowanie prezentacji i prac pisemnych.
Pamiętam‚ jak na początku studiów czułam się trochę zagubiona. Nie wiedziałam‚ jak najlepiej poświęcić czas na wszystkie te nowe obowiązki; Musiałam nauczyć się zarządzać swoim czasem w sposób bardziej efektywny i zorganizowany. Z czasem znalazłam sposób na to‚ aby zrównoważyć wszystkie te elementy i dostosować się do nowego systemu.
Jak przygotować się do CBA
Aby sprawnie poradzić sobie z CBA‚ polecam aktywne uczestnictwo w zajęciach‚ regularne powtarzanie materiału i współpracę z innymi studentami.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Jednym z najważniejszych elementów przygotowania do CBA jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ często siedziałam cicho na wykładach‚ słuchając wykładowcy i notując kluczowe informacje. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Zdałam sobie sprawę‚ że aktywne uczestnictwo w dyskusjach‚ zadawanie pytań i dzielenie się swoimi myślami z resztą grupy jest nie tylko cenne dla rozwoju mojej wiedzy‚ ale również wpływa na moją ocenę.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z historii sztuki‚ podczas analizy malarstwa renesansu‚ zacząłam częściej wypowiadać się na temat dzieł sztuki i dzielić się swoimi interpretacjami. Początkowo byłam trochę nieśmiała‚ ale z czasem zauważyłam‚ że moje wnioski są cenione przez wykładowcę i moich kolegów. To doświadczenie zachęciło mnie do jeszcze większego zaangażowania w dyskusje i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Regularne powtarzanie materiału
Kolejnym kluczowym elementem przygotowania do CBA jest regularne powtarzanie materiału. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ często uczyłam się materiału na ostatnią chwilę‚ pod presją zbliżającego się terminu. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Zdałam sobie sprawę‚ że regularne powtarzanie materiału jest kluczowe dla głębszego zrozumienia i zapamiętania informacji.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z języka angielskiego‚ podczas przygotowania do prezentacji na temat gramatyki angielskiej‚ zacząłam regularnie powtarzać zasady gramatyczne i ćwiczyć ich zastosowanie w praktyce. Wiedząc‚ że będę musiała zaprezentować swoją wiedzę resztę grupy‚ czułam się bardziej zmotywowana do systematycznego powtarzania materiału i uczenia się na pamięć kluczowych zasad.
Współpraca z innymi studentami
Współpraca z innymi studentami to kolejny ważny element przygotowania do CBA. Wcześniej‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ często uczyłam się samodzielnie‚ nie korzystając z pomocy innych studentów. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Zdałam sobie sprawę‚ że współpraca z innymi studentami jest nie tylko cenna dla rozwoju mojej wiedzy‚ ale również wpływa na moją ocenę.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z psychologii społecznej‚ podczas przygotowania do prezentacji na temat wpływu mediów na zachowania społeczne‚ zacząłam częściej współpracować z innymi studentami. Razem analizowaliśmy materiały‚ dyskutowaliśmy o różnych interpretacjach i wspólnie przygotowywaliśmy prezentację. To doświadczenie zachęciło mnie do jeszcze większego zaangażowania w współpracę z innymi studentami i korzystania z ich wiedzy i doświadczenia.
Moje rekomendacje
W kontekście CBA polecam korzystanie z dostępnych zasobów‚ bycie aktywnym i zadawanie pytań oraz nie bojanie się prosić o pomoc.
Korzystaj z dostępnych zasobów
Jednym z najważniejszych elementów przygotowania do CBA jest korzystanie z dostępnych zasobów. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ często uczyłam się samodzielnie‚ nie korzystając z pomocy biblioteki czy platform edukacyjnych. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Zdałam sobie sprawę‚ że dostępne zasoby‚ takie jak biblioteka uczelniana‚ platformy edukacyjne‚ materiały dostępne online i konsultacje z wykładowcami‚ mogą być nieocenioną pomocą w procesie nauki.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z socjologii‚ podczas przygotowania do prezentacji na temat teorii funkcjonalizmu‚ korzystałam z materiałów dostępnych w bibliotece uczelnianej i na platformie edukacyjnej. Znalazłam tam wiele cennych informacji‚ które pomogły mi w głębszym zrozumieniu teorii i jej zastosowania. To doświadczenie zachęciło mnie do jeszcze większego zaangażowania w korzystanie z dostępnych zasobów i poszukiwanie dodatkowych materiałów‚ które mogły by mi pomóc w naukowej pracy.
Bądź aktywny i zadawaj pytania
Kolejnym kluczowym elementem przygotowania do CBA jest bycie aktywnym i zadawanie pytań. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ często siedziałam cicho na wykładach‚ słuchając wykładowcy i notując kluczowe informacje. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Zdałam sobie sprawę‚ że aktywne uczestnictwo w zajęciach‚ zadawanie pytań i dzielenie się swoimi myślami z resztą grupy jest nie tylko cenne dla rozwoju mojej wiedzy‚ ale również wpływa na moją ocenę.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z literatury angielskiej‚ podczas analizy dzieła “Pride and Prejudice” Jane Austen‚ zacząłam częściej zadawać pytania i dzielić się swoimi interpretacjami dzieła; Początkowo byłam trochę nieśmiała‚ ale z czasem zauważyłam‚ że moje pytania są cenione przez wykładowcę i moich kolegów. To doświadczenie zachęciło mnie do jeszcze większego zaangażowania w dyskusje i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Nie bój się prosić o pomoc
Ostatnim‚ ale nie mniej ważnym elementem przygotowania do CBA jest nie bojanie się prosić o pomoc. W przeszłości‚ gdy ocena była oparta głównie na egzaminach‚ często uczyłam się samodzielnie‚ nie korzystając z pomocy wykładowców czy kolegów z grupy. CBA zmusiło mnie do zmiany tego podejścia. Zdałam sobie sprawę‚ że prośba o pomoc nie jest oznaką słabości‚ ale dowodem na to‚ że chcę się rozwijać i uczyć się nowych rzeczy.
Pamiętam‚ jak na zajęciach z historii filozofii‚ podczas przygotowania do prezentacji na temat filozofii Kartezjusza‚ miałam trudności z zrozumieniem jego teorii. Nie wahałam się zapytać wykładowcę o pomoc i wyjaśnienie trudniejszych pojęć. To doświadczenie zachęciło mnie do jeszcze większego zaangażowania w prośbę o pomoc‚ gdy czuję‚ że jej potrzebuję.