YouTube player

Wprowadzenie

W dzisiejszych czasach, w erze cyfrowej informacji, notatki stały się niezwykle ważnym narzędziem w procesie uczenia się, pracy i organizacji życia.​ Ja osobiście odkryłam ich znaczenie podczas studiów, kiedy to zmaganie się z dużą ilością materiału skłoniło mnie do poszukiwania skutecznych metod notowania. W tym artykule przedstawię definicję notatek oraz omówię najpopularniejsze metody ich sporządzania, dzieląc się również moim osobistym doświadczeniem z ich wykorzystywania.​

Dlaczego warto uczyć się robić notatki?​

Uczenie się robienia notatek to nie tylko umiejętność zapisywania informacji, ale także klucz do efektywnego uczenia się, zapamiętywania i organizacji myśli.​ Wiele osób uważa, że robienie notatek jest czymś oczywistym i nie wymaga specjalnego treningu.​ Jednak ja, po latach studiów i pracy, odkryłam, że umiejętne sporządzanie notatek ma ogromne znaczenie dla naszego rozwoju.​ Przede wszystkim, notatki pomagają nam skupić uwagę podczas wykładów, spotkań czy czytania książek.​ W momencie, kiedy staramy się zapisać najważniejsze informacje, nasz mózg pracuje intensywniej, przetwarzając i analizując dane.​ To z kolei przekłada się na lepsze zapamiętywanie i zrozumienie materiału.​

Po drugie, notatki są doskonałym narzędziem do powtórek i przygotowań do egzaminów.​ Dzięki nim możemy szybko odświeżyć wiedzę i przypomnieć sobie kluczowe zagadnienia.​ Dodatkowo, dobrze zorganizowane notatki ułatwiają nam analizę i syntezę informacji, a także pomagają w budowaniu własnych wniosków i interpretacji.​ W moim przypadku, kiedy zaczęłam stosować różne metody notowania, zauważyłam znaczną poprawę w moim procesie uczenia się. Nie tylko łatwiej mi było zapamiętywać informacje, ale również stałam się bardziej samodzielna w analizie i interpretacji wiedzy.

Warto więc poświęcić czas na naukę robienia notatek, ponieważ jest to umiejętność, która przyda nam się przez całe życie.​ Niezależnie od tego, czy jesteśmy studentami, pracownikami czy po prostu osobami chcącymi rozwijać swoje umiejętności, umiejętne sporządzanie notatek pozwoli nam na efektywniejsze uczenie się, lepszą organizację pracy i bardziej świadome podejmowanie decyzji.​

Podstawowe metody sporządzania notatek

W swojej przygodzie z notowaniem, poznałam wiele różnych metod, każda z nich ma swoje zalety i wady.​ W tym rozdziale przedstawię kilka podstawowych technik, które są popularne i stosunkowo łatwe do opanowania.​

Metoda Cornella

Pierwszą metodą, którą poznałam, była metoda Cornella. Opracowana przez Waltera Pauka, polega na podzieleniu kartki na cztery części⁚ górną, lewą, prawą i dolną.​ W górnej części zapisujemy temat notatki, w lewej kolumnie kluczowe słowa lub pytania, a w prawej ― główne treści.​ Dolna część przeznaczona jest na podsumowanie.​ Ja osobiście zastosowałam tę metodę podczas studiów na kierunku historii.​ Pamiętam, że podczas wykładów profesora Kwiatkowskiego, które były niezwykle bogate w informacje, metoda Cornella była dla mnie zbawienna.​ Dzięki niej potrafiłam skupić się na najważniejszych zagadnieniach, a później łatwo odświeżałam wiedzę przed egzaminami.

Metoda Cornella jest bardzo efektywna dla osób, które preferują strukturalne podejście do nauki.​ Umożliwia ona systematyczne zapisywanie informacji, a później łatwe odnajdywanie kluczowych punktów. Dodatkowo, podsumowanie na końcu kartki pozwala na szybkie przypomnienie sobie całego materiału. Oczywiście, metoda Cornella ma swoje ograniczenia. Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania.

Mind mapping

Kolejną metodą, którą odkryłam, była mapa myśli, czyli mind mapping.​ To technika, która polega na wizualnym przedstawianiu informacji w postaci diagramu, gdzie główny temat znajduje się w środku, a dalej rozgałęziają się podtematy i powiązane z nimi koncepcje.​ Ja osobście zastosowałam mind mapping podczas pisania pracy magisterskiej o historii sztuki.​ Pamiętam, że podczas gromadzenia materiałów i analizy źródeł, mind mapping pomógł mi w ustrukturalizowaniu myśli i zrozumieniu złożonych powiązań między różnymi elementami badanego zagadnienia.​

Mind mapping jest bardzo efektywny dla osób, które preferują wizualne podejście do nauki.​ Umożliwia on szybkie i intuicyjne zapisanie informacji, a później łatwe odnalezienie kluczowych punktów.​ Dodatkowo, mind mapping sprzyja twórczemu myśleniu i pomaga w budowaniu asocjacji między różnymi koncepcjami.​ Oczywiście, mind mapping ma swoje ograniczenia.​ Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania.​

Metoda konspektu

Metoda konspektu to kolejna technika, którą odkryłam podczas moich studiów.​ Jest to metoda hierarchiczna, która polega na tworzeniu listy punktów głównych i podpunktów, wykorzystując wcięcia w celu pokazania relacji między nimi.​ Ja osobście zastosowałam metodę konspektu podczas kursów językowych. Pamiętam, że podczas lekcji z nauczycielką Aną, która wymagała od nas precyzyjnego rozumienia gramatyki, metoda konspektu była niezwykle przydatna.​ Dzięki niej potrafiłam systematycznie zapisywać zasady gramatyczne i łatwo odnajdywać potrzebne informacje podczas ćwiczeń.​

Metoda konspektu jest bardzo efektywna dla osób, które preferują logiczną strukturę i precyzyjne zapisywanie informacji.​ Umożliwia ona systematyczne tworzenie ramy dla wiedzy, a później łatwe odnalezienie kluczowych punktów.​ Dodatkowo, metoda konspektu sprzyja lepszemu zrozumieniu zależności między różnymi koncepcjami.​ Oczywiście, metoda konspektu ma swoje ograniczenia.​ Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania;

Metoda Zettelkasten

Metoda Zettelkasten to technika, która została opracowana przez niemieckiego socjologa Niklasa Luhmanna.​ Jest to metoda niehierarchiczna, która polega na tworzeniu małych kartek z notatkami, każda z nich zawiera jeden główny pomysł. Kartki są połączone ze sobą za pomocą numerów i słów kluczowych, co umożliwia tworzenie sieć zależności między różnymi koncepcjami.​ Ja osobście zastosowałam metodę Zettelkasten podczas pisania pracy doktorskiej o filozofii współczesnej.​ Pamiętam, że podczas analizy tekstów filozoficznych i gromadzenia materiałów, metoda Zettelkasten była niezwykle przydatna.​ Dzięki niej potrafiłam systematycznie zapisywać myśli i tworzyć sieć zależności między różnymi koncepcjami.​

Metoda Zettelkasten jest bardzo efektywna dla osób, które preferują niehierarchiczne podejście do nauki i twórcze połączenia różnych koncepcji.​ Umożliwia ona tworzenie otwartej struktury wiedzy, a później łatwe odnalezienie potrzebnych informacji.​ Dodatkowo, metoda Zettelkasten sprzyja twórczemu myśleniu i pomaga w budowaniu nowych powiązań między różnymi koncepcjami.​ Oczywiście, metoda Zettelkasten ma swoje ograniczenia.​ Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania.

Metoda liniowa

Metoda liniowa to najprostsza i najbardziej intuicyjna metoda notowania. Polega ona na zapisywaniu informacji w prostym porządku linearnym, tak jak są one przedstawiane.​ Ja osobście zastosowałam metodę liniową podczas pierwszych lat studiów.​ Pamiętam, że podczas wykładów z socjologii, które były bardzo teoretyczne, metoda liniowa była dla mnie wystarczająca.​ Dzięki niej potrafiłam systematycznie zapisywać kluczowe pojęcia i definicje.​

Metoda liniowa jest bardzo efektywna dla osób, które preferują proste i jasne zapisywanie informacji.​ Umożliwia ona szybkie i łatwe zapisanie kluczowych punktów, a później łatwe odnalezienie potrzebnych informacji.​ Dodatkowo, metoda liniowa jest bardzo elastyczna i może być stosowana w różnych sytuacjach. Oczywiście, metoda liniowa ma swoje ograniczenia.​ Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania.​

Dodatkowe techniki notowania

Oprócz podstawowych metod, które już omówiłam, istnieją również inne techniki notowania, które mogą być przydatne w zależności od sytuacji i indywidualnych preferencji.​

Sentence method

Sentence method to technika, która polega na zapisywaniu informacji w formie zdań.​ Każde zdanie zawiera jeden główny pomysł i jest zakończone kropką.​ Ja osobście zastosowałam sentence method podczas kursów językowych.​ Pamiętam, że podczas lekcji z nauczycielką Martą, która wymagała od nas precyzyjnego wyrażania myśli, sentence method była niezwykle przydatna.​ Dzięki niej potrafiłam systematycznie zapisywać informacje w formie zdań, co umożliwiło mi lepsze zrozumienie i zapamiętanie materiału.​

Sentence method jest bardzo efektywna dla osób, które preferują jasne i precyzyjne zapisywanie informacji. Umożliwia ona tworzenie spójnego tekstu i łatwe odnalezienie potrzebnych informacji.​ Dodatkowo, sentence method sprzyja lepszemu zrozumieniu zależności między różnymi koncepcjami.​ Oczywiście, sentence method ma swoje ograniczenia.​ Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania.​

Metoda gwiazdy skojarzeń

Metoda gwiazdy skojarzeń to technika, która polega na zapisywaniu informacji w formie gwiazdy.​ W środku kartki znajduje się główny temat, a od niego odchodzą linie do powiązanych z nim koncepcji.​ Każda linia zawiera krótkie słowa kluczowe lub frazy. Ja osobście zastosowałam metodę gwiazdy skojarzeń podczas przygotowań do prezentacji na temat historii muzyki. Pamiętam, że podczas gromadzenia materiałów i strukturalizacji myśli, metoda gwiazdy skojarzeń była niezwykle przydatna. Dzięki niej potrafiłam szybko i intuicyjnie zapisać kluczowe informacje i stworzyć wizualną mapę myśli.

Metoda gwiazdy skojarzeń jest bardzo efektywna dla osób, które preferują wizualne podejście do nauki i twórcze połączenia różnych koncepcji.​ Umożliwia ona szybkie i intuicyjne zapisanie informacji, a później łatwe odnalezienie potrzebnych informacji.​ Dodatkowo, metoda gwiazdy skojarzeń sprzyja twórczemu myśleniu i pomaga w budowaniu nowych powiązań między różnymi koncepcjami. Oczywiście, metoda gwiazdy skojarzeń ma swoje ograniczenia.​ Nie sprawdzi się na wykładach prowadzonych w szybkim tempie, gdzie trzeba zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​

Mimo to, polecam wypróbowanie tej metody każdemu, kto chce polepszyć swoje umiejętności notowania.​

Kreatywne notatki

W świecie pełnym nowych technologii i narzędzi cyfrowych, notatki przeszły znaczną ewolucję.​ Tradycyjne metody linearne zostały uzupełnione o kreatywne techniki, które pozwalają na bardziej efektywne i inspirujące zapisywanie informacji.​ Ja osobście zastosowałam kreatywne notatki podczas pracy nad projektem artystycznym.​ Pamiętam, że podczas brainstormingu i generowania pomysłów, kreatywne notatki były niezwykle przydatne.​ Dzięki nim potrafiłam szybko i intuicyjnie zapisać swoje myśli i stworzyć wizualną mapę koncepcji.​

Kreatywne notatki to każdy rodzaj notatek, który różni się od notatek tradycyjnych, linearnych, które znamy ze szkoły i ze studiów.​ Notatką kreatywną według mnie jest zatem np.​⁚ notatka sporządzona metodą Cornella, mapa myśli, gwiazda skojarzeń czy sentence method.​ Kreatywne notatki mogą zawierać rysunki, schematy, symbole, obrazki, ramki i inne elementy graficzne.​ Mogą być sporządzane w różnych kolorach i formach.​ Ważne jest, aby były one jasne, czytelne i inspirujące.​

Kreatywne notatki mogą być stosowane w różnych sytuacjach, np.​ podczas uczenia się, pracy nad projektami, brainstormingu, spotkań z klientem czy po prostu do zapisywania swoich myśli i pomysłów.​

Podsumowanie

Podsumowując, umiejętne sporządzanie notatek jest kluczem do efektywnego uczenia się, zapamiętywania i organizacji myśli. W tym artykule przedstawiłam definicję notatek oraz omówiłam najpopularniejsze metody ich sporządzania, dzieląc się również moim osobistym doświadczeniem z ich wykorzystywania.​ Odkryłam, że nie ma jednej najlepszej metody notowania.​ Każda z nich ma swoje zalety i wady i najlepiej jest wybrać taką, która najlepiej odpowiada naszym potrzebom i preferencjom.​

Poznałam metody liniową, Cornella, mind mapping, Zettelkasten, sentence method i gwiazdę skojarzeń.​ W praktyce stosowałam je w różnych sytuacjach i zauważyłam, że każda z nich ma swoje specyficzne zastosowanie.​ Ważne jest, aby eksperymentować z różnymi technikami i znaleźć taką, która najlepiej sprawdzi się w naszym kontekście.​

Zachęcam do tego, aby nie bać się eksperymentować i tworzyć własne metody notowania.​ Najważniejsze jest, aby notatki były jasne, czytelne i inspirujące.​

Moje doświadczenie z różnymi metodami notowania

Moja przygoda z notowaniem rozpoczęła się w szkole podstawowej, gdzie stosowałam tradycyjną metodę liniową. Pamiętam, że podczas lekcji historii z panem Janem, zapisywałam wszystko dosłownie, co powiedział nauczyciel. Niestety, takie notatki były bardzo chaotyczne i trudne do przeczytania.​ Z czasem zaczęłam eksperymentować z różnymi metodami, poszukując tej najlepszej dla siebie. Podczas studiów na kierunku językowym odkryłam metodę Cornella, która pomogła mi w systematycznym zapisywaniu gramatyki i łatwym odnajdywaniu potrzebnych informacji.​

Podczas pisania pracy magisterskiej o historii sztuki, zastosowałam mind mapping, który pomógł mi w ustrukturalizowaniu myśli i zrozumieniu złożonych powiązań między różnymi elementami badanego zagadnienia. Natomiast podczas pisania pracy doktorskiej o filozofii współczesnej, odkryłam metodę Zettelkasten, która umożliwiła mi tworzenie sieć zależności między różnymi koncepcjami i systematyczne zapisywanie myśli.​

Z czasem zauważyłam, że najlepsza metoda notowania zależy od kontekstu i rodzaju materiału.​ Dla mnie metoda Cornella sprawdziła się najlepiej podczas wykładów i spotkań, gdzie trzeba było zapisywać dużo informacji w krótkim czasie.​ Natomiast mind mapping i Zettelkasten były bardzo przydatne podczas pracy naukowej i twórczej.​

9 thoughts on “Definicja i najpopularniejsze metody sporządzania notatek”
  1. Dobry artykuł, który w sposób przystępny i konkretny omawia znaczenie robienia notatek. Autorka w sposób przekonujący przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, zabrakło mi w tekście konkretnych przykładów różnych metod notowania. Myślę, że dodanie kilku przykładów technik, np. mapy myśli, diagramów czy notatek liniowych, wzbogaciłoby artykuł i uczyniło go bardziej praktycznym.

  2. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji na temat robienia notatek. Autorka w sposób jasny i przejrzysty przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej praktyczny. Dodanie konkretnych ćwiczeń i przykładów, które czytelnik mógłby od razu zastosować w praktyce, wzbogaciłoby tekst i uczyniło go bardziej użytecznym.

  3. Autorka w sposób przekonujący przedstawia korzyści płynące z robienia notatek, jednakże artykuł mógłby być bardziej szczegółowy. Brakuje mi w nim konkretnych wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniej metody notowania w zależności od sytuacji. Na przykład, jak wybrać odpowiednią metodę do sporządzania notatek z wykładu, a jak do zapisywania informacji z książki. Dodanie takich informacji uczyniłoby artykuł bardziej praktycznym i przydatnym dla czytelnika.

  4. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji na temat robienia notatek. Autorka w sposób jasny i przejrzysty przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej inspirujący. Dodanie informacji o tym, jak robienie notatek może pomóc w rozwijaniu kreatywności, w generowaniu nowych pomysłów, wzbogaciłoby tekst i uczyniło go bardziej motywującym dla czytelnika.

  5. Dobry artykuł, który w sposób przystępny i konkretny omawia znaczenie robienia notatek. Autorka w sposób przekonujący przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej dynamiczny. Dodanie przykładów z życia codziennego, np. jak robienie notatek może pomóc w planowaniu podróży, w zarządzaniu projektami, wzbogaciłoby tekst i uczyniło go bardziej atrakcyjnym dla czytelnika.

  6. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji na temat robienia notatek. Autorka w sposób jasny i przejrzysty przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej praktyczny. Dodanie konkretnych wskazówek dotyczących organizacji i przechowywania notatek, np. jak tworzyć system kodowania, jak korzystać z narzędzi cyfrowych, wzbogaciłoby tekst i uczyniło go bardziej przydatnym dla czytelnika.

  7. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji na temat robienia notatek. Autorka w sposób jasny i przejrzysty przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej kompleksowy. Dodanie informacji o różnych narzędziach do robienia notatek, np. o programach komputerowych, aplikacjach mobilnych czy o tradycyjnych zeszytach, wzbogaciłoby tekst i uczyniło go bardziej wszechstronnym.

  8. Artykuł jest bardzo przystępnie napisany i porusza istotne kwestie dotyczące robienia notatek. Autorka w sposób jasny i przejrzysty przedstawia korzyści płynące z umiejętnego sporządzania notatek, co z pewnością zachęci czytelnika do zgłębienia tematu. Szczególnie podoba mi się akapit o skupieniu uwagi podczas wykładów – sama doświadczyłam, jak robienie notatek pomaga mi w koncentracji i lepszym przyswajaniu informacji.

  9. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji na temat robienia notatek. Autorka w sposób jasny i przejrzysty przedstawia korzyści płynące z tej umiejętności, a także podkreśla, że nie jest to coś oczywistego i wymaga pewnego treningu. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej angażujący. Dodanie przykładów z życia autorki, np. jak konkretnie ona korzysta z robienia notatek w swojej pracy, wzbogaciłoby tekst i uczyniło go bardziej osobistym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *