YouTube player

Wprowadzenie do JavaFX

JavaFX to nowoczesna biblioteka do tworzenia interfejsów użytkownika w języku Java.​ Zainteresowałem się nią, ponieważ szukałem sposobu na stworzenie atrakcyjnych i responsywnych aplikacji GUI.​ Wcześniej korzystałem z Swinga, ale JavaFX wydawał się bardziej intuicyjny i oferował bogatszy zestaw narzędzi.​ Po kilku godzinach nauki i eksperymentowania, stworzyłem prostą aplikację “Hello World”, która pozwoliła mi szybko zrozumieć podstawy JavaFX.​

Dlaczego JavaFX?

Moja decyzja o wyborze JavaFX była podyktowana wieloma czynnikami.​ Po pierwsze, JavaFX jest biblioteką open source, co oznacza, że jest dostępna bezpłatnie i można ją swobodnie modyfikować.​ To dla mnie duży plus, ponieważ lubię mieć kontrolę nad kodem, którym pracuję.​ Po drugie, JavaFX jest platformą nowej generacji, która została zaprojektowana z myślą o nowoczesnych aplikacjach.​ Oferuje ona bogaty zestaw narzędzi do tworzenia atrakcyjnych i responsywnych interfejsów użytkownika.​ W przeciwieństwie do Swinga, który jest starszą biblioteką, JavaFX zapewnia bardziej intuicyjne API i lepiej radzi sobie z obsługą różnych rozdzielczości ekranu.

W praktyce, JavaFX okazał się dla mnie bardzo przyjazny w użyciu.​ Szybko nauczyłem się tworzyć podstawowe elementy interfejsu, takie jak przyciski, pola tekstowe i etykiety.​ JavaFX oferuje również wiele gotowych komponentów, takich jak tabele, drzewa i wykresy, które ułatwiają tworzenie bardziej złożonych aplikacji.

Jedną z kluczowych zalet JavaFX jest jego elastyczność.​ Można go używać do tworzenia aplikacji desktopowych, mobilnych i internetowych.​ To sprawia, że JavaFX jest idealnym wyborem dla projektów, które wymagają tworzenia aplikacji wieloplatformowych.​

Podsumowując, JavaFX to potężne narzędzie do tworzenia nowoczesnych aplikacji GUI.​ Jest łatwy w użyciu, elastyczny i oferuje bogaty zestaw narzędzi.​ Polecam go wszystkim, którzy chcą tworzyć atrakcyjne i funkcjonalne aplikacje.

Przygotowanie środowiska

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia mojej przygody z JavaFX było przygotowanie odpowiedniego środowiska. Wybrałem Eclipse jako moje IDE, ponieważ jest ono popularne i oferuje wiele przydatnych funkcji dla programistów Java.​ Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem, było pobranie i zainstalowanie najnowszej wersji Java Development Kit (JDK) ze strony Oracle.​ JDK zawiera wszystkie niezbędne narzędzia do kompilowania i uruchamiania programów Java, w tym JavaFX.​

Po zainstalowaniu JDK, musiałem skonfigurować Eclipse, aby rozpoznawał JavaFX.​ W tym celu dodałem do Eclipse bibliotekę JavaFX, korzystając z funkcji “Add External JARs”.​ Biblioteka JavaFX zawiera wszystkie klasy i interfejsy potrzebne do tworzenia aplikacji GUI.​ Po dodaniu biblioteki JavaFX, Eclipse rozpoznawał wszystkie klasy i metody JavaFX, co ułatwiło mi pisanie kodu.​

Następnie utworzyłem nowy projekt Java w Eclipse i dodałem do niego plik z kodem źródłowym JavaFX. W tym pliku umieściłem kod mojej aplikacji GUI.

Cały proces przygotowania środowiska był stosunkowo prosty i intuicyjny.​ Przy odrobinie cierpliwości i pomocy dokumentacji JavaFX, każdy może bez problemu skonfigurować swoje środowisko do tworzenia aplikacji GUI.​

Pierwszy program JavaFX ⸺ “Hello World”

Po przygotowaniu środowiska, byłem gotowy na stworzenie mojej pierwszej aplikacji JavaFX.​ Jako tradycję, postanowiłem zacząć od klasycznego “Hello World”.​ W tym celu utworzyłem nowy plik Java w Eclipse i dodałem do niego następujący kod⁚

java import javafx.​application.Application; import javafx.​scene.​Scene; import javafx.​scene.​control.​Label; import javafx.​stage.​Stage; public class HelloWorld extends Application { @Override public void start(Stage primaryStage) { Label label = new Label(“Hello World!​”); Scene scene = new Scene(label, 200, 100); primaryStage.​setTitle(“Moja pierwsza aplikacja JavaFX”); primaryStage.setScene(scene); primaryStage.​show; } public static void main(String[] args) { launch(args); } }

W tym kodzie, najpierw importowałem niezbędne klasy z biblioteki JavaFX.​ Następnie utworzyłem obiekt klasy Label, który wyświetlał tekst “Hello World!”.​ Potem utworzyłem obiekt klasy Scene, który zawierał label i ustawiłem jego rozmiar na 200 pikseli szerokości i 100 pikseli wysokości.​ Na koniec utworzyłem obiekt klasy Stage, który jest oknem aplikacji.​ Ustawiłem tytuł okna na “Moja pierwsza aplikacja JavaFX” i wyświetliłem scenę w oknie.​

Po uruchomieniu aplikacji, ujrzałem na ekranie okno z napisem “Hello World!​”.​ Byłem bardzo zadowolony z tego prostego, ale satysfakcjonującego rezultatu.​ To doświadczenie pokazało mi, że JavaFX jest łatwy w użyciu i pozwala na szybkie tworzenie prostych aplikacji GUI.​

Elementy interfejsu użytkownika

Po stworzeniu “Hello World” zacząłem eksplorować różne elementy interfejsu użytkownika, które JavaFX oferuje.​ Pierwszym elementem, który mnie zainteresował, był przycisk.​ Utworzyłem nowy plik Java i dodałem do niego następujący kod⁚

java import javafx.​application.​Application; import javafx.​geometry.​Insets; import javafx.​geometry.​Pos; import javafx.​scene.​Scene; import javafx.scene.​control.​Button; import javafx.​scene.​layout.​VBox; import javafx.stage.​Stage; public class Przycisk extends Application { @Override public void start(Stage primaryStage) { Button button = new Button(“Kliknij mnie!​”); button.​setOnAction(event -> System.​out.​println(“Przycisk został kliknięty!”)); VBox root = new VBox(10); root.​setPadding(new Insets(20)); root.​setAlignment(Pos.​CENTER); root.​getChildren.​add(button); Scene scene = new Scene(root, 200, 100); primaryStage.setTitle(“Przycisk”); primaryStage.​setScene(scene); primaryStage.​show; } public static void main(String[] args) { launch(args); } }

W tym kodzie, najpierw utworzyłem obiekt klasy Button z napisem “Kliknij mnie!​”.​ Następnie dodałem do niego obsługę zdarzenia kliknięcia, która wyświetlała komunikat w konsoli.​ Potem utworzyłem obiekt klasy VBox, który jest pionowym kontenerem.​ Dodając do niego przycisk i ustawiając marginesy, zapewniłem estetyczne rozmieszczenie elementu na scenie.​ Na koniec utworzyłem obiekt klasy Scene, który zawierał VBox i wyświetliłem go w oknie.​

Po uruchomieniu aplikacji, zobaczyłem okno z przyciskiem.​ Po kliknięciu przycisku, w konsoli pojawił się komunikat “Przycisk został kliknięty!​”.​ To proste ćwiczenie pokazało mi, jak łatwo można dodawać interaktywne elementy do aplikacji JavaFX.​

Przykładowa aplikacja⁚ Kalkulator

Chcąc sprawdzić swoje umiejętności w JavaFX, postanowiłem stworzyć prostą aplikację kalkulatora; Kalkulator ten miał zawierać podstawowe operacje arytmetyczne⁚ dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie.​ Utworzyłem nowy projekt Java w Eclipse i zacząłem pisać kod.

Pierwszym krokiem było utworzenie interfejsu użytkownika. Użyłem kilku przycisków do wprowadzania liczb i znaków operacji. Dodatkowo, stworzyłem pole tekstowe do wyświetlania wyników obliczeń.​ Ułożyłem te elementy w kontenerze GridPane, aby zapewnić czytelne i uporządkowane rozmieszczenie.​

Następnie napisałem kod, który obsługiwał logikę kalkulatora.​ Utworzyłem zmienne do przechowywania liczb i operacji.​ Po kliknięciu przycisku, program dodawał liczbę lub znak operacji do odpowiedniej zmiennej. Po kliknięciu przycisku “równa się”, program wykonywał obliczenia i wyświetlał wynik w polu tekstowym.​

Po kilku godzinach pracy, mój kalkulator był gotowy.​ Uruchomiłem aplikację i zacząłem testować różne obliczenia.​ Kalkulator działał bez zarzutu i wykonywał wszystkie operacje poprawnie.​ Byłem zadowolony z tego, jak szybko i łatwo udało mi się stworzyć działającą aplikację JavaFX.​

Użycie kontrolek

W trakcie tworzenia aplikacji JavaFX, często korzystam z gotowych kontrolek, które ułatwiają budowanie interfejsu użytkownika.​ Kontrolki te, takie jak przyciski, pola tekstowe, listy rozwijane, suwaki i wiele innych, zapewniają standardowe funkcje i zachowanie, co pozwala mi skupić się na logice aplikacji, zamiast na tworzeniu podstawowych elementów interfejsu od podstaw.​

Na przykład, kiedy tworzyłem kalkulator, użyłem kontrolek Button do wprowadzania liczb i znaków operacji.​ Każdy przycisk miał przypisaną funkcję, która dodawała odpowiedni element do ciągu obliczeń. Użyłem również kontrolki TextField do wyświetlania wyników obliczeń.​

W innej aplikacji, tworzyłem formularz rejestracji użytkowników. W tym przypadku użyłem kontrolek TextField do wprowadzania danych, takich jak imię, nazwisko i adres e-mail.​ Użyłem również kontrolki PasswordField do wprowadzania hasła, która ukrywała wprowadzany tekst.

Kontrolki JavaFX są bardzo elastyczne i można je łatwo dostosować do własnych potrzeb. Można zmienić ich rozmiar, kolor, czcionkę, a nawet dodać do nich własne style. Dzięki temu mogę tworzyć interfejsy użytkownika, które są zarówno funkcjonalne, jak i estetyczne.​

Użycie paneli

Panele w JavaFX odgrywają kluczową rolę w organizacji i rozmieszczeniu elementów interfejsu użytkownika.​ Są to kontenery, które pozwalają na grupowanie i zarządzanie kontrolkami, zapewniając strukturę i spójność layoutu.​

W trakcie tworzenia aplikacji GUI, często korzystam z paneli, aby ułatwić sobie rozmieszczenie elementów.​ Na przykład, w kalkulatorze, który stworzyłem, użyłem paneli GridPane i VBox, aby uporządkować przyciski i pole tekstowe. GridPane pozwolił mi na rozmieszczenie przycisków w siatce, co zapewniło czytelny i intuicyjny układ. VBox natomiast pomógł mi w pionowym ułożeniu przycisków i pola tekstowego.​

Innym przykładem jest aplikacja do zarządzania zadaniami, którą stworzyłem.​ W tej aplikacji użyłem paneli BorderPane i HBox, aby stworzyć główny interfejs.​ BorderPane pozwolił mi na rozmieszczenie elementów w pięciu obszarach⁚ górnym, dolnym, lewym, prawym i centralnym.​ HBox natomiast pomógł mi w poziomym ułożeniu przycisków do dodawania, usuwania i edytowania zadań.

Używanie paneli w JavaFX jest niezwykle przydatne, ponieważ pozwala na tworzenie złożonych i dobrze zorganizowanych layoutów, które są łatwe w zarządzaniu i modyfikacji.​

Obsługa zdarzeń

Obsługa zdarzeń jest kluczową częścią tworzenia interaktywnych aplikacji GUI.​ W JavaFX, zdarzenia są generowane przez różne elementy interfejsu użytkownika, takie jak przyciski, pola tekstowe, suwaki i wiele innych.​ Moja aplikacja kalkulatora jest dobrym przykładem, jak obsługa zdarzeń dodaje interaktywności do aplikacji.​

W kalkulatorze, każde kliknięcie przycisku generuje zdarzenie. Zainteresowałem się tym, jak mogę reagować na te zdarzenia, aby moje aplikacje działały w sposób, który oczekuję.​ W JavaFX, obsługa zdarzeń odbywa się poprzez dodanie listenerów do elementów interfejsu.

Na przykład, do przycisku “dodaj” w kalkulatorze dodałem listener, który reaguje na kliknięcie.​ Listener ten pobiera aktualną wartość z pola tekstowego, dodaje ją do sumy i aktualizuje pole tekstowe z nową wartością.​ Podobnie, dla każdego innego przycisku w kalkulatorze, dodałem listener, który reagował na kliknięcie i wykonywał odpowiednią operację matematyczną.​

Obsługa zdarzeń w JavaFX jest prosta i intuicyjna, a dzięki niej mogę tworzyć aplikacje, które reagują na interakcje użytkownika w sposób dynamiczny i przewidywalny.​

Stylowanie interfejsu

Po stworzeniu funkcjonalnej aplikacji JavaFX, chciałem nadać jej bardziej estetyczny wygląd. JavaFX oferuje wiele możliwości stylowania interfejsu, od prostych zmian kolorów i czcionek, po bardziej zaawansowane techniki, takie jak używanie arkuszy stylów CSS.​

Pierwsze, co zrobiłem, to zmiana koloru tła okna aplikacji.​ Użyłem właściwości “background-color” w CSS, aby ustawić kolor na jasny niebieski.​ Następnie zmieniłem czcionkę i rozmiar tekstu w przyciskach i polu tekstowym, aby były bardziej czytelne.​

Chcąc nadać aplikacji bardziej spersonalizowany wygląd, stworzyłem własne style CSS. W tym celu utworzyłem nowy plik CSS i dodałem do niego reguły stylów dla różnych elementów interfejsu. Na przykład, stworzyłem styl dla przycisków, który zmieniał ich kolor na zielony po najechaniu myszką.

Stylowanie aplikacji JavaFX jest bardzo łatwe i pozwala na tworzenie atrakcyjnych i spójnych interfejsów użytkownika.​ Dzięki możliwości używania CSS, mogę łatwo dostosować wygląd aplikacji do własnych preferencji i potrzeb.​

Dodawanie animacji

Po stworzeniu estetycznego interfejsu, chciałem dodać do mojej aplikacji JavaFX trochę dynamiki.​ JavaFX oferuje bogaty zestaw narzędzi do tworzenia animacji, które mogą nadać aplikacji bardziej interaktywny i atrakcyjny charakter.​

Pierwszą animację, którą dodałem, była prosta animacja przejścia.​ Chciałem, aby przycisk “wyczyść” w kalkulatorze stopniowo zmieniał kolor z zielonego na czerwony po najechaniu myszką. Użyłem klasy Transition, aby stworzyć animację, która stopniowo zmieniała kolor tła przycisku.​

Następnie stworzyłem animację pulsowania dla pola tekstowego.​ Chciałem, aby pole tekstowe delikatnie pulsowało, gdy użytkownik wprowadzał dane.​ Użyłem klasy ScaleTransition, aby stworzyć animację, która stopniowo zmieniała skalę pola tekstowego.​

Dodanie animacji do aplikacji JavaFX jest stosunkowo proste i pozwala na stworzenie bardziej atrakcyjnych i interaktywnych interfejsów użytkownika.​ Dzięki animacjom, moja aplikacja stała się bardziej dynamiczna i przyciągająca uwagę.​

Użycie FXML

W FXML, definiuję elementy interfejsu użytkownika, takie jak przyciski, pola tekstowe, etykiety i panele, za pomocą znaczników.​ Można również definiować style i właściwości elementów, korzystając z atrybutów znaczników.

Na przykład, w kalkulatorze, który stworzyłem, użyłem FXML, aby zdefiniować strukturę interfejsu.​ W pliku FXML, zdefiniowałem GridPane, który zawierał przyciski i pole tekstowe.​ Ustawiłem również style dla poszczególnych elementów, aby nadać im odpowiedni wygląd.​

Użycie FXML w JavaFX znacznie ułatwiło mi tworzenie i modyfikowanie interfejsu użytkownika.​ Dzięki FXML, mogę oddzielić logikę aplikacji od definicji interfejsu, co ułatwia zarządzanie kodem i ulepszanie aplikacji.

Współpraca z Scene Builderem

Po kilku projektach w JavaFX, zacząłem szukać narzędzi, które mogłyby przyspieszyć i ułatwić proces tworzenia interfejsów użytkownika. Wtedy odkryłem Scene Buildera, narzędzie do wizualnego projektowania aplikacji JavaFX. Scene Builder jest darmowym i łatwym w użyciu narzędziem, które pozwala na tworzenie interfejsów użytkownika w sposób graficzny, bez konieczności pisania kodu.​

W Scene Builderze, mogę przeciągać i upuszczać elementy interfejsu użytkownika na scenę, a następnie modyfikować ich właściwości, takie jak rozmiar, kolor, czcionka i styl. Scene Builder automatycznie generuje kod FXML, który mogę następnie wykorzystać w mojej aplikacji JavaFX.

W praktyce, Scene Builder znacznie przyspieszył mój proces tworzenia interfejsów użytkownika. Zamiast pisać kod JavaFX do tworzenia każdego elementu interfejsu, mogłem szybko i łatwo stworzyć prototyp aplikacji w Scene Builderze, a następnie wygenerować kod FXML.

Scene Builder jest niezwykle przydatnym narzędziem dla każdego, kto tworzy aplikacje JavaFX.​ Ułatwia on tworzenie i modyfikowanie interfejsów użytkownika, co pozwala skupić się na logice aplikacji, zamiast na szczegółach implementacji interfejsu.​

Tworzenie aplikacji wieloplatformowych

Jedną z zalet JavaFX jest możliwość tworzenia aplikacji, które działają na różnych platformach, takich jak Windows, macOS i Linux.​ To znacznie rozszerza możliwości publikowania aplikacji i pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców.​

W trakcie tworzenia aplikacji JavaFX, staram się pisać kod w sposób, który jest niezależny od platformy. Używam funkcji i komponentów JavaFX, które są dostępne na wszystkich platformach.​

Aby przetestować działanie mojej aplikacji na różnych platformach, używam wirtualnych maszyn lub emulatorów.​ Na przykład, aby przetestować aplikację na systemie macOS, używam wirtualnej maszyny z macOS.​ Dzięki temu mogę sprawdzić, czy aplikacja działa poprawnie na różnych platformach i czy nie ma żadnych problemów z kompatybilnością.​

Tworzenie aplikacji wieloplatformowych z JavaFX jest stosunkowo łatwe, a dzięki temu mogę stworzyć aplikacje, które działają na różnych urządzeniach i systemach operacyjnych.​

Podsumowanie

Moja przygoda z JavaFX była niezwykle satysfakcjonująca.​ Od momentu stworzenia prostego “Hello World”, aż po stworzenie bardziej złożonych aplikacji, takich jak kalkulator i aplikacja do zarządzania zadaniami, JavaFX okazał się łatwym w użyciu i elastycznym narzędziem do tworzenia aplikacji GUI.

Używanie kontrolek, paneli i obsługi zdarzeń pozwoliło mi na stworzenie interaktywnych i funkcjonalnych aplikacji.​ Nauczyłem się również stylować interfejsy użytkownika, dodawać animacje i korzystać z FXML oraz Scene Buildera, aby przyspieszyć proces tworzenia aplikacji.

JavaFX to potężne narzędzie, które pozwala na tworzenie nowoczesnych i atrakcyjnych aplikacji GUI.​ Polecam je wszystkim, którzy chcą tworzyć aplikacje desktopowe, mobilne i internetowe;

7 thoughts on “Prosta aplikacja GUI (z przykładowym kodem JavaFX)”
  1. JavaFX to biblioteka, która pozwala na tworzenie naprawdę estetycznych i nowoczesnych aplikacji. Wcześniej korzystałem z Swinga i muszę przyznać, że JavaFX to zupełnie inny poziom. Interfejs jest intuicyjny, a możliwości są nieograniczone. Polecam każdemu, kto chce tworzyć atrakcyjne i funkcjonalne aplikacje.

  2. JavaFX to świetne rozwiązanie dla osób, które chcą tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje. Biblioteka oferuje wiele gotowych komponentów, które ułatwiają tworzenie interfejsu użytkownika. Dodatkowo, JavaFX jest bardzo elastyczny i pozwala na tworzenie aplikacji o różnym stopniu złożoności.

  3. Jako doświadczony programista Java, doceniam elastyczność i możliwości JavaFX. Biblioteka ta pozwala na tworzenie aplikacji o różnym stopniu złożoności, od prostych narzędzi po zaawansowane systemy. Szczególnie podoba mi się możliwość tworzenia aplikacji wieloplatformowych, co otwiera szerokie możliwości.

  4. JavaFX to zdecydowanie biblioteka przyszłości. Jest łatwa w użyciu, oferuje wiele możliwości i pozwala na tworzenie nowoczesnych i estetycznych aplikacji. Szczególnie podoba mi się fakt, że JavaFX jest platformą wieloplatformową, co otwiera szerokie możliwości rozwoju.

  5. JavaFX jest świetnym narzędziem dla początkujących programistów. Intuicyjny interfejs i bogactwo przykładów ułatwiają naukę i tworzenie prostych aplikacji. Po kilku godzinach nauki byłem w stanie stworzyć własną aplikację, co bardzo mnie zmotywowało do dalszego rozwoju.

  6. JavaFX to zdecydowanie krok naprzód w porównaniu do Swinga. Interfejs jest bardziej intuicyjny, a możliwości są znacznie szersze. Z łatwością stworzyłam prostą aplikację, która wyglądała estetycznie i działała sprawnie. Polecam każdemu, kto chce tworzyć nowoczesne aplikacje GUI.

  7. JavaFX to świetne narzędzie dla każdego, kto chce tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje. Biblioteka jest łatwa w użyciu, a jej możliwości są nieograniczone. Polecam każdemu, kto chce tworzyć atrakcyjne i funkcjonalne aplikacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *