Lekcja ESL dla dzieci⁚ Stary MacDonald miał farmę
Prowadziłam tę lekcję dla grupy sześciolatków i muszę przyznać, że była to prawdziwa frajda! Dzieci uwielbiają piosenkę “Stary MacDonald”, a ja wykorzystałam ją jako punkt wyjścia do nauki angielskich słówek i dźwięków zwierząt.
Wprowadzenie
Nauczanie języka angielskiego małym dzieciom to prawdziwa przyjemność! Uwielbiam obserwować, jak ich buźki rozświetlają się, gdy odkrywają nowe słowa i frazy. Jedną z moich ulubionych lekcji jest ta o “Starym MacDonaldzie”, która łączy w sobie zabawę, muzykę i naukę. Zaczynając lekcję, zawsze staram się stworzyć przyjazną atmosferę. Zazwyczaj witam dzieci uśmiechem i krótkim powitaniem w języku angielskim, np. “Hello everyone!”. Następnie, by skupić ich uwagę, zaczynam od krótkiej rozmowy o zwierzętach. Pytam ich, jakie zwierzęta znają, a potem pokazuję im zdjęcia różnych zwierząt z farmy, np. krowy, świni, kury. W ten sposób wprowadzam dzieci w temat lekcji i przygotowuję je do poznania piosenki “Stary MacDonald”.
Przygotowanie do lekcji
Przygotowanie do lekcji o “Starym MacDonaldzie” to prawdziwa przyjemność! Lubię tworzyć kolorowe i atrakcyjne materiały, które przyciągną uwagę dzieci. Zazwyczaj przygotowuję duże kolorowe karty z obrazkami zwierząt z farmy, np. krowy, świni, kury, owcy. Do każdej karty dołączam napis z nazwą zwierzęcia w języku angielskim, np. “cow”, “pig”, “chicken”, “sheep”. Dodatkowo, przygotowuję małe obrazki tych zwierząt, które dzieci mogą później wykorzystać do zabawy. Nie zapominam też o kolorowych kartkach, flamastrach i kleju, które przydadzą się podczas tworzenia własnej wersji piosenki. Oczywiście, nie może zabraknąć nagrania piosenki “Stary MacDonald”, które odtwarzam podczas lekcji. Lubię też przygotować małe nagrody dla dzieci, np. naklejki z postaciami zwierząt, które mogą wkleić do swoich zeszytów. W ten sposób, lekcja staje się dla nich jeszcze bardziej atrakcyjna i motywująca.
Prezentacja piosenki
Prezentacja piosenki “Stary MacDonald” to zawsze wielkie wydarzenie! Zaczynając od “Old MacDonald had a farm, E-I-E-I-O!”, pokazuję dzieciom duże kolorowe karty z obrazkami zwierząt. Wraz z każdym wersetem piosenki pokazuję odpowiednią kartę i śpiewam głośno, naśladując dźwięki zwierząt, np. “With a moo-moo here and a moo-moo there, Here a moo, there a moo, everywhere a moo-moo”. Dzieci z entuzjazmem powtarzają za mną słowa i dźwięki. Zauważyłam, że po kilku powtórzeniach, już same zaczynają śpiewać i naśladować zwierzęta! Wtedy podchodzę do każdego dziecka i zachęcam je do zaśpiewania jednego wersu piosenki. Jest to dla nich świetna okazja do ćwiczenia wymowy i naśladowania dźwięków. Widzę, że dzieci są zachwycone, gdy mogą pokazać swoje umiejętności i zaśpiewać w języku angielskim.
Zabawa w odgadywanie dźwięków
Zabawa w odgadywanie dźwięków zwierząt to zawsze hit wśród dzieci! Po zaśpiewaniu piosenki “Stary MacDonald”, proszę dzieci, aby zamknęły oczy. Następnie, naśladuję dźwięki różnych zwierząt z farmy, np. krowy, świni, kury, owcy. Dzieci mają za zadanie odgadnąć, które zwierzę wydało ten dźwięk. Zauważyłam, że dzieci uwielbiają tę zabawę! Z entuzjazmem próbują odgadnąć, które zwierzę “mówi”. W ten sposób uczą się nowych słówek i ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem. Dodatkowo, zabawa ta rozwija ich wyobraźnię i kreatywność. Po odgadnięciu wszystkich dźwięków, pokazuję dzieciom odpowiednie karty z obrazkami zwierząt, aby potwierdzić ich odpowiedzi. W ten sposób uczę je nawiązywania skojarzeń między obrazem a dźwiękiem.
Nauka słownictwa
Nauka słownictwa podczas lekcji o “Starym MacDonaldzie” to prawdziwa przyjemność! Po zabawie w odgadywanie dźwięków, pokazuję dzieciom karty z obrazkami zwierząt i nazywam je po angielsku. Zazwyczaj zaczynam od najprostszych słów, np. “cow”, “pig”, “chicken”. Następnie, pokazuję dzieciom napisy z tymi słowami i proszę je, aby powtórzyły je po mnie. Widzę, że dzieci bardzo chętnie uczą się nowych słów. Zazwyczaj powtarzają je z uśmiechem i entuzjazmem. Lubię też wykorzystywać różne metody nauczania, np. pokazywanie ruchu zwierzęcia, naśladowanie jego dźwięku lub rysowanie zwierzęcia na tablicy. W ten sposób uczę dzieci nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich wyobraźnię i kreatywność.
Ćwiczenie słownictwa
Ćwiczenie słownictwa to ważny element lekcji o “Starym MacDonaldzie”. Po nauce nowych słów, proszę dzieci, aby wybrały swoje ulubione zwierzęta z farmy. Następnie, każde dziecko pokazuje swoją kartę z obrazkiem zwierzęcia i mówi jego nazwę po angielsku. Zauważyłam, że dzieci bardzo chętnie wypowiadają nowe słowa i pokazują swoje umiejętności. Lubię też wykorzystywać gry i zabawy do ćwiczenia słownictwa. Zazwyczaj proszę dzieci, aby pokazały kartę z obrazkiem zwierzęcia, które nazywam po angielsku. W ten sposób uczę je nawiązywania skojarzeń między obrazem a słowem. Dodatkowo, wykorzystuję różne karty pracy z obrazkami zwierząt, które dzieci mogą pokolorować lub połączyć w pary. W ten sposób uczę je nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich koordynację ręka-oko i kreatywność.
Zabawa w “Stary MacDonald”
Zabawa w “Stary MacDonald” to prawdziwy hit! Po ćwiczeniu słownictwa, zapraszam dzieci do wspólnej zabawy w śpiewanie piosenki. Tym razem, każde dziecko wybiera swoje ulubione zwierzę z farmy i naśladuje jego dźwięk. Zauważyłam, że dzieci bardzo chętnie włączają się w zabawę. Z entuzjazmem naśladują dźwięki zwierząt i śpiewają piosenkę. Lubię też wykorzystywać różne elementy wizualne podczas zabawy, np. pokazywanie obrazków zwierząt lub naśladowanie ich ruchów. W ten sposób uczę dzieci nie tylko nowych słów i dźwięków, ale też rozwijam ich koordynację ruchową i wyobraźnię. Zabawa w “Stary MacDonald” to dla nich świetna okazja do wykazania się swoimi umiejętnościami i do wspólnego tworzenia radosnej atmosfery podczas lekcji.
Tworzenie własnej wersji piosenki
Tworzenie własnej wersji piosenki “Stary MacDonald” to prawdziwa kreatywna przygoda! Po zabawie w śpiewanie, proponuję dzieciom, aby wymyśliły własne wersje piosenki. Zazwyczaj pokazuję im puste karty z obrazkami zwierząt i proszę, aby narysowały na nich dodatkowe zwierzęta z farmy. Następnie, zachęcam je, aby wymyśliły dźwięki, które te zwierzęta mogą wydawać. Widzę, że dzieci bardzo chętnie włączają się w to zadanie. Z entuzjazmem rysują zwierzęta i wymyślają dźwięki. Po narysowaniu wszystkich zwierząt, proszę dzieci, aby zaśpiewały piosenkę razem ze mną, włączając w nią nowe zwierzęta i ich dźwięki. W ten sposób uczę je nie tylko tworzenia własnych historii, ale też rozwijam ich wyobraźnię i kreatywność.
Podsumowanie lekcji
Podsumowanie lekcji o “Starym MacDonaldzie” to zawsze radosny moment! Po stworzeniu własnej wersji piosenki, proszę dzieci, aby powtórzyły nazwy zwierząt z farmy po angielsku. Zazwyczaj pokazuję im karty z obrazkami zwierząt i proszę, aby wskazały na to zwierzę, które nazywam. Widzę, że dzieci są bardzo zadowolone z swoich postępów. Z uśmiechem wskazują na zwierzęta i powtarzają ich nazwy po angielsku. Na końcu lekcji, dziękuję dzieciom za udział w lekcji i zachęcam je do dalej uczenia się języka angielskiego. Zazwyczaj rozdajemy im małe nagrody, np. naklejki z postaciami zwierząt, które mogą wkleić do swoich zeszytów. W ten sposób uczę je nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich motywację do nauki.
Materiały
Do lekcji o “Starym MacDonaldzie” przygotowuję różne materiały, które pomogą mi w angażowaniu dzieci i tworzeniu radosnej atmosfery. Zazwyczaj wykorzystuję duże kolorowe karty z obrazkami zwierząt z farmy, np. krowy, świni, kury, owcy. Do każdej karty dołączam napis z nazwą zwierzęcia w języku angielskim, np. “cow”, “pig”, “chicken”, “sheep”. Dodatkowo, przygotowuję małe obrazki tych zwierząt, które dzieci mogą później wykorzystać do zabawy. Nie zapominam też o kolorowych kartkach, flamastrach i kleju, które przydadzą się podczas tworzenia własnej wersji piosenki. Oczywiście, nie może zabraknąć nagrania piosenki “Stary MacDonald”, które odtwarzam podczas lekcji. Lubię też przygotować małe nagrody dla dzieci, np. naklejki z postaciami zwierząt, które mogą wkleić do swoich zeszytów.
Uwagi
Podczas prowadzenia lekcji o “Starym MacDonaldzie” zauważyłam, że dzieci najlepiej reagują na zabawę i muzykę. Dlatego staram się wykorzystywać różne gry i zabawy, które angażują ich zmysły i pobudzają ich wyobraźnię. Ważne jest też, aby lekcja była krótka i dynamiczna. Dzieci szybko się nudzą, dlatego staram się zmieniać aktywności co kilka minut. Lubię też wykorzystywać różne elementy wizualne, np. obrazki zwierząt, kolorowe karty i napisy. W ten sposób uczę dzieci nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich wyobraźnię i kreatywność.
Wskazówki
Prowadząc lekcję o “Starym MacDonaldzie”, polecam wykorzystywać różne metody nauczania, aby angażować dzieci i tworzyć radosną atmosferę. Lubię łączyć zabawę z nauką, dlatego zawsze staram się wykorzystywać gry i zabawy, które angażują ich zmysły i pobudzają ich wyobraźnię. Ważne jest też, aby lekcja była krótka i dynamiczna. Dzieci szybko się nudzą, dlatego staram się zmieniać aktywności co kilka minut. Lubię też wykorzystywać różne elementy wizualne, np. obrazki zwierząt, kolorowe karty i napisy. W ten sposób uczę dzieci nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich wyobraźnię i kreatywność.
Pomysły na dodatkowe ćwiczenia
Po lekcji o “Starym MacDonaldzie” można wykorzystać dodatkowe ćwiczenia, które pomogą dzieciom w utrwaleniu nowych słów i fraz. Zazwyczaj proponuję dzieciom kolorowanie obrazków zwierząt z farmy lub połączenie w pary obrazków z napisami. Lubię też wykorzystywać gry planszowe z obrazkami zwierząt lub karty pracy z zadaniami do rozwiązania. W ten sposób uczę dzieci nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich koordynację ręka-oko i kreatywność. Dodatkowo, można wykorzystać zabawę w “głuchy telefon”, gdzie dzieci przekazują sobie szeptem nazwy zwierząt po angielsku. W ten sposób uczę je nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich słuchanie ze zrozumieniem i wymawianie słów.
Zasoby online
W Internecie znajduje się wiele cennych zasobów online, które mogą pomóc w prowadzeniu lekcji o “Starym MacDonaldzie”. Lubię korzystać z platform edukacyjnych, które oferują różne gry i zabawy do nauki języka angielskiego. Zazwyczaj wykorzystuję strony z animacjami piosenki “Stary MacDonald”, które pomagają dzieciom w naśladowaniu dźwięków zwierząt. Lubię też korzystać z kart pracy dostępnych online, które dzieci mogą pokolorować lub połączyć w pary. Dodatkowo, w Internecie znajdziesz również wiele plików audio i wideo z piosenką “Stary MacDonald”, które można wykorzystać podczas lekcji. W ten sposób uczę dzieci nie tylko nowych słów, ale też rozwijam ich umiejętności słuchania ze zrozumieniem i naśladowania dźwięków.
Moje doświadczenia
Moje doświadczenia z lekcją o “Starym MacDonaldzie” są bardzo pozytywne. Zauważyłam, że dzieci bardzo chętnie włączają się w zabawę i uczą się nowych słów i fraz. Lubią śpiewać piosenkę, naśladować dźwięki zwierząt i tworzyć własne wersje piosenki. Zauważyłam też, że dzieci są bardzo otwarte na naukę języka angielskiego i z entuzjazmem wypowiadają nowe słowa. Lubię obserwować, jak ich buźki rozświetlają się, gdy odkrywają nowe słowa i frazy. Lekcja o “Starym MacDonaldzie” to dla nich prawdziwa przygoda, która pomaga im w rozwoju językowym i kreatywności.
Wnioski
Po wielu lekcjach o “Starym MacDonaldzie” doszłam do wniosku, że to świetny sposób na nauczanie języka angielskiego małym dzieciom. Piosenka jest bardzo popularna i łatwa do zapamiętania, a jej tematyka jest bliska dzieciom. Dodatkowo, lekcja ta łączy w sobie zabawę, muzykę i naukę, co czyni ją bardzo atrakcyjną dla dzieci. Zauważyłam, że dzieci bardzo chętnie włączają się w lekcję i uczą się nowych słów i fraz. Lubią śpiewać piosenkę, naśladować dźwięki zwierząt i tworzyć własne wersje piosenki. Lekcja o “Starym MacDonaldzie” to dla nich prawdziwa przygoda, która pomaga im w rozwoju językowym i kreatywności.