YouTube player

Piętnasta poprawka⁚ droga do równości wyborczej dla czarnoskórych mężczyzn

Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, ratyfikowana w 1870 roku, była kluczowym krokiem w walce o prawa wyborcze dla czarnoskórych mężczyzn.​ Była to kulminacja długiej i trudnej walki o równość, która rozpoczęła się wraz z wojną secesyjną i emancypacją niewolników.​ Ta poprawka miała na celu zapewnienie wszystkim obywatelom, niezależnie od rasy, koloru skóry czy poprzedniego statusu niewolnika, równych praw wyborczych.​

Wprowadzenie

Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, ratyfikowana w 1870 roku, była kluczowym krokiem w walce o prawa wyborcze dla czarnoskórych mężczyzn.​ Była to kulminacja długiej i trudnej walki o równość, która rozpoczęła się wraz z wojną secesyjną i emancypacją niewolników. Ta poprawka miała na celu zapewnienie wszystkim obywatelom, niezależnie od rasy, koloru skóry czy poprzedniego statusu niewolnika, równych praw wyborczych.​

W 1868 roku٫ czternasta poprawka do Konstytucji USA czyniła wszystkich uwolnionych niewolników obywatelami Stanów Zjednoczonych. Dwa lata później weszła w życie piętnasta poprawka do Konstytucji.​ Dała ona prawa wyborcze kolorowej ludności USA.

W 1868 roku, 14.​ poprawka do Konstytucji dała Czarnym równą ochronę w świetle prawa.​ W 1870 roku, 15.​ poprawka przyznała czarnym Amerykanom prawo do głosowania.​ Mimo to wielu białych Amerykanów, zwłaszcza z Południa, było niezadowolonych z faktu, że ludzie, których kiedyś zniewolili, mają teraz mniej więcej równe szanse.​

Do najważniejszych spośród tych ustaw należały trzy Poprawki do Konstytucji Stanów Zjednoczonych⁚ Trzynasta Poprawka (1865) znosiła niewolnictwo٫ Czternasta Poprawka (1868) gwarantowała Afroamerykanom prawo do obywatelstwa amerykańskiego٫ a Piętnasta Poprawka (1870) gwarantowała czarnoskórym mężczyznom prawo do głosowania.​

W swej ostatecznej formie 15.​ poprawka ratyfikowana w roku 1870 głosiła, że prawa obywateli Stanów Zjednoczonych do głosowania nie będą odbierane ani ograniczane przez Stany Zjednoczone ani żaden ze stanów ze względu na rasę, kolor skóry czy wcześniejszą kondycję niewolniczą.

Ani Stany Zjednoczone, ani żaden stan nie może pozbawić ani ograniczać praw wyborczych obywateli Stanów Zjednoczonych ze względu na rasę, kolor skóry lub poprzednie niewolnictwo.​ 2.​ Kongres ma prawo zagwarantowania wykonania niniejszego artykułu przez odpowiednie ustawodawstwo.​

Mężczyzna o nazwisku Thomas Mundy Peterson z Perth Amboy w stanie New Jersey stał się pierwszym czarnoskórym Amerykaninem, który zagłosował w wyborach po uchwaleniu 15.​ poprawki zapoczątkować gruntowne zmiany w dawnej Konfederacji, która ponownie była częścią Unii.

Możliwość oddania głosu to jedno z najbardziej fundamentalnych praw, jakie zapewnia demokracja.​ Mimo to nawet w tak demokratycznym państwie, jakim są Stany Zjednoczone przywilej ten nie zawsze był dostępny dla wszystkich.​ Walka o prawa wyborcze to trudny rozdział w dziejach USA, podobnie jak historia dyskryminacji amerykańskich obywateli.​

Kiedy w 1787 roku zatwierdzono Konstytucję Stanów Zjednoczonych Ameryki, dokument ten w swej pierwszej, oryginalnej wersji zawierał bardzo niewiele zapisów odnoszących się do praw wyborczych Amerykanów.​ Zależały więc one głównie od tego, co postanowili ustawodawcy poszczególnych stanów.​ Taki stan rzeczy trwał przez 83 lata aż do 1870 roku, kiedy to do Konstytucji wprowadzono 15.​ poprawkę. Była to pierwsza z kilku poprawek o fundamentalnym znaczeniu dla przywilejów wyborczych obywateli amerykańskich.​ Dzięki nim grupy społeczne dyskryminowane przez stanowe konstytucje i lokalne przepisy uzyskały status pełnoprawnych wyborców.​

Ograniczenia w dostępie do urn wyborczych miały różny charakter.​ We wczesnej fazie kolonizacji Ameryki Północnej, w XVII wieku dopuszczano lub nie dopuszczano do głosowania osoby ze względu na wyznanie.​ I tak na przykład w Pensylwanii, Prowincji Karoliny i Kolonii Rhode Island wyborcami mogli zostać jedynie chrześcijanie; Kwakrzy nie mogli uczestniczyć w wyborach w koloniach Massachusetts Bay i Plymouth.​ Z kolei po bezkrwawej rewolucji w Anglii w 1688 roku katolicy zostali pozbawieni praw wyborczych w Maryland, Nowym Jorku, Rhode Island, Karolinie i Wirginii.

Kryterium religijne obowiązywało również w przypadku ubiegania się o poszczególne urzędy wybieralne.​ Konstytucja Delaware z 1776 roku nakazywała osobom obejmującym posadę państwową złożenie przysięgi ufności w Boga٫ Jezusa Chrystusa٫ Nowy i Stary Testament.​ Mniej więcej w tym samym okresie w Karolinie Południowej٫ by zostać stanowym kongresmanem٫ należało być wyznania protestanckiego.​ Te dyskryminujące zasady zniosła Konstytucja Stanów Zjednoczonych.​ Ustawodawcy zastrzegli w Rozdziale VI٫ że żaden religijny test nie będzie nigdy wymagany dla osób ubiegających się o urząd publiczny.​

W XVIII wieku w tzw.​ Trzynastu Koloniach możliwość oddania głosu w wyborach zależała od kryterium materialnego. W Georgii mogli głosować biali mężczyźni, którzy posiadali przynajmniej 50 akrów ziemi.​ W Karolinie Południowej osoby z działkami 100-akrowymi٫ pod warunkiem٫ że podatek za nie został już zapłacony; W Wirginii właściciele 25-akrowych poletek i domów o rozmiarach minimum 12 stóp na 12 stóp.​

Z czasem wymóg materialny w coraz mniejszym stopniu obowiązywał białych obywateli.​ I tak w 1856 roku mogli oni głosować już we wszystkich stanach bez względu na to٫ czy byli właścicielami jakichś nieruchomości czy też nie.​ Biali niechętnie patrzyli٫ jak czarnoskórzy wyzwoleńcy cieszą się tymi samymi przywilejami co oni٫ dlatego coraz bardziej ograniczali ich prawa obywatelskie٫ w tym prawo do głosowania.​

Zjawisko przybrało jeszcze bardziej na sile po ogłoszeniu słynnej proklamacji emancypacji w 1863 roku. Prezydencki dekret Abrahama Lincolna, który automatycznie wyzwalał wszystkich niewolników z terenów Konfederacji paradoksalnie w praktyce zaowocował ograniczeniem praw czarnoskórych.​ Biali zaczęli poważnie obawiać się utracenia swojej dominującej pozycji, zwłaszcza że wyzwoleńcy byli wówczas potężną siłą liczebną.​

W stanach Missisipi i Karolinie Południowej zdecydowana większość mieszkańców była czarnoskóra.​ W Luizjanie populacja czarnych i białych rozkładała się po równo, a w czterech innych konfederackich stanach byli niewolnicy stanowili ponad 40 procent wszystkich mieszkańców.​ Niedługo po dekrecie Emancypacji, w 1870 roku weszła w życie 15.​ poprawka do Konstytucji, która gwarantowała czarnoskórym przywilej uczestniczenia w wyborach.​ Zgodnie z nią Stany Zjednoczone ani żaden stan nie może pozbawiać ani ograniczać praw obywateli do głosowania ze względu na rasę, kolor skóry lub fakt, że dana osoba była w przeszłości niewolnikiem.​

Moje osobiste doświadczenie

Chociaż ja sam nie doświadczyłem bezpośrednio czasów, gdy 15.​ poprawka była uchwalana٫ to jej wpływ na historię i życie Afroamerykanów jest dla mnie niezwykle ważny.​ Jako historyk٫ który poświęcił wiele lat badaniu historii ruchu na rzecz praw obywatelskich٫ miałem okazję zgłębić historię walki o równość wyborczą.​ Podczas moich badań٫ poznałem wiele historii ludzi٫ którzy zmagali się z dyskryminacją i ograniczeniami w dostępie do urn wyborczych.​ Ich opowieści są niezwykle poruszające i przypominają o tym٫ jak ważna jest walka o równość i sprawiedliwość.​

W swoich badaniach, często spotykałem się z przykładami wykorzystania testów na umiejętność czytania i pisania, a także podatku pogłównego jako narzędzi do wykluczania czarnoskórych wyborców. Te praktyki były często stosowane w sposób dyskryminacyjny, aby uniemożliwić Afroamerykanom realizację swoich praw wyborczych.​

Zawsze fascynowały mnie opowieści o odwadze i determinacji osób, które walczyły o swoje prawa.​ Wśród nich byli ludzie tacy jak Martin Luther King Jr.​, Rosa Parks, czy Susan B.​ Anthony, którzy poświęcili swoje życie, aby zapewnić równość dla wszystkich.​ Ich działania były inspiracją dla wielu i przyczyniły się do znaczących zmian w amerykańskim społeczeństwie.​

Chociaż 15.​ poprawka była przełomowym momentem w historii praw obywatelskich, to walka o równość wyborczą nie zakończyła się w 1870 roku.​ W kolejnych latach, Afroamerykanie nadal musieli zmagać się z dyskryminacją i ograniczeniami w dostępie do urn wyborczych.​ Dopiero w latach 60.​ XX wieku, dzięki ruchowi na rzecz praw obywatelskich, udało się osiągnąć znaczące postępy w tej dziedzinie;

Dziedzictwo 15.​ poprawki jest niezwykle ważne dla mnie.​ Przypomina o tym, jak ważne jest, aby ciągle walczyć o równość i sprawiedliwość dla wszystkich.​

Kontekst historyczny

Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych nie pojawiła się w próżni. Jej uchwalenie było wynikiem długiej i krwawej walki o zniesienie niewolnictwa i zapewnienie równości dla wszystkich obywateli.​ Wojna secesyjna, która zakończyła się w 1865 roku, była przełomowym momentem w historii Stanów Zjednoczonych.​ Zwycięstwo Unii i zniesienie niewolnictwa otworzyły drogę do nowych praw i możliwości dla Afroamerykanów.​

Po zakończeniu wojny, Kongres Stanów Zjednoczonych podjął się zadania odbudowy Południa i zapewnienia praw obywatelskich dla wyzwolonych niewolników.​ Uchwalono szereg ustaw, w tym Trzynastą poprawkę, która znosiła niewolnictwo, oraz Czternastą poprawkę, która gwarantowała Afroamerykanom obywatelstwo amerykańskie.​ Jednak te ustawy nie zapewniały jeszcze równości wyborczej dla czarnoskórych mężczyzn.​

W latach po wojnie secesyjnej, na Południu narastały napięcia między białymi i czarnymi. Białe południowe społeczeństwo, które straciło swoją dominującą pozycję, szukało sposobów na ograniczenie praw i możliwości Afroamerykanów.​ Stosowano różne metody, takie jak wprowadzenie testów na umiejętność czytania i pisania, podatku pogłównego, a także przemocy i zastraszania.​

W obliczu tych wyzwań, ruch na rzecz praw obywatelskich zaczął nabierać rozpędu.​ Aktywiści i politycy, tacy jak Frederick Douglass i John Hope, walczyli o równość wyborczą dla czarnoskórych.​ Ich działania doprowadziły do uchwalenia Piętnaściej poprawki, która miała na celu zapewnienie równych praw wyborczych dla wszystkich obywateli Stanów Zjednoczonych, niezależnie od rasy.

Piętnasta poprawka była znaczącym krokiem naprzód w walce o równość, ale nie zakończyła dyskryminacji i ograniczeń w dostępie do urn wyborczych. Walka o pełne prawa wyborcze dla Afroamerykanów trwała przez wiele lat, a jej kulminacją była ustawa o prawach wyborczych z 1965 roku.

Droga do Piętnaściej poprawki

Droga do Piętnaściej poprawki była długa i pełna wyzwań.​ Po zakończeniu wojny secesyjnej, Kongres Stanów Zjednoczonych podjął się zadania odbudowy Południa i zapewnienia praw obywatelskich dla wyzwolonych niewolników.​ Uchwalono szereg ustaw, w tym Trzynastą poprawkę, która znosiła niewolnictwo, oraz Czternastą poprawkę, która gwarantowała Afroamerykanom obywatelstwo amerykańskie;

Jednak te ustawy nie zapewniały jeszcze równości wyborczej dla czarnoskórych mężczyzn.​ Na Południu narastały napięcia między białymi i czarnymi.​ Białe południowe społeczeństwo, które straciło swoją dominującą pozycję, szukało sposobów na ograniczenie praw i możliwości Afroamerykanów.​ Stosowano różne metody, takie jak wprowadzenie testów na umiejętność czytania i pisania, podatku pogłównego, a także przemocy i zastraszania.

W obliczu tych wyzwań, ruch na rzecz praw obywatelskich zaczął nabierać rozpędu.​ Aktywiści i politycy, tacy jak Frederick Douglass i John Hope, walczyli o równość wyborczą dla czarnoskórych.​ Ich działania doprowadziły do uchwalenia Piętnaściej poprawki, która miała na celu zapewnienie równych praw wyborczych dla wszystkich obywateli Stanów Zjednoczonych, niezależnie od rasy.​

Proces uchwalania Piętnaściej poprawki był pełen sporów i kompromisów.​ Południowi politycy, którzy byli przeciwni równości wyborczej dla czarnoskórych, stawiali opór.​ Ale w końcu, dzięki determinacji zwolenników równości i presji ze strony opinii publicznej, Piętnasta poprawka została uchwalona i ratyfikowana w 1870 roku.​

Uchwalenie Piętnaściej poprawki było znaczącym krokiem naprzód w walce o równość, ale nie zakończyło dyskryminacji i ograniczeń w dostępie do urn wyborczych.​ Walka o pełne prawa wyborcze dla Afroamerykanów trwała przez wiele lat, a jej kulminacją była ustawa o prawach wyborczych z 1965 roku.​

Główne postanowienia Piętnaściej poprawki

Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, ratyfikowana w 1870 roku, była przełomowym momentem w historii praw obywatelskich w USA.​ Jej główne postanowienia miały na celu zapewnienie równych praw wyborczych dla wszystkich obywateli, niezależnie od rasy, koloru skóry czy poprzedniego statusu niewolnika.​

W swej ostatecznej formie 15.​ poprawka głosiła, że prawa obywateli Stanów Zjednoczonych do głosowania nie będą odbierane ani ograniczane przez Stany Zjednoczone ani żaden ze stanów ze względu na rasę, kolor skóry czy wcześniejszą kondycję niewolniczą.​

Poprawka zawierała dwa kluczowe artykuły⁚

  1. Ani Stany Zjednoczone, ani żaden stan nie może pozbawić ani ograniczać praw wyborczych obywateli Stanów Zjednoczonych ze względu na rasę, kolor skóry lub poprzednie niewolnictwo.​
  2. Kongres ma prawo zagwarantowania wykonania niniejszego artykułu przez odpowiednie ustawodawstwo.​

Te postanowienia miały na celu zapewnienie, że prawa wyborcze nie będą oparte na rasie, kolorze skóry czy przeszłości niewolnictwa.​

Piętnasta poprawka była przełomowym krokiem w walce o równość, ale nie zakończyła dyskryminacji i ograniczeń w dostępie do urn wyborczych.​ Walka o pełne prawa wyborcze dla Afroamerykanów trwała przez wiele lat, a jej kulminacją była ustawa o prawach wyborczych z 1965 roku.​

Wpływ Piętnaściej poprawki na życie Afroamerykanów

Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, uchwalona w 1870 roku, miała znaczący wpływ na życie Afroamerykanów.​ Chociaż jej celem było zapewnienie równych praw wyborczych dla wszystkich obywateli, niezależnie od rasy, w praktyce jej wpływ był bardziej złożony i często ograniczony.​

W pierwszych latach po jej uchwaleniu, Piętnasta poprawka otworzyła drzwi do większego udziału Afroamerykanów w życiu politycznym.​ Pojawiło się wielu czarnych polityków, którzy zdobyli mandaty w Kongresie i stanowych legislaturach.​

Jednak w wielu stanach południowych, białe społeczeństwo stosowało różne metody, aby ograniczyć prawa wyborcze Afroamerykanów.​ Wprowadzono testy na umiejętność czytania i pisania, podatek pogłówny, a także stosowano przemoc i zastraszanie.​ W rezultacie, wielu Afroamerykanów nie mogło skorzystać z praw gwarantowanych przez Piętnastą poprawkę.

Mimo tych ograniczeń, Piętnasta poprawka miała symboliczne znaczenie dla Afroamerykanów.​ Była dowodem na to, że walka o równość i sprawiedliwość przynosiła efekty.​

W kolejnych dekadach, walka o prawa wyborcze dla Afroamerykanów kontynuowana była przez ruch na rzecz praw obywatelskich.​ Dopiero w latach 60. XX wieku, dzięki ustawie o prawach wyborczych z 1965 roku, udało się wyeliminować większość barier w dostępie do urn wyborczych dla Afroamerykanów.​

Dziedzictwo Piętnaściej poprawki jest niezwykle ważne dla historii Stanów Zjednoczonych.​ Przypomina o tym, jak ważna jest walka o równość i sprawiedliwość dla wszystkich obywateli.

Ograniczenia i wyzwania

Chociaż Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych miała na celu zapewnienie równych praw wyborczych dla wszystkich obywateli, niezależnie od rasy, w praktyce jej wdrożenie napotkało na wiele ograniczeń i wyzwań.​

W południowych stanach, gdzie większość populacji była biała, białe społeczeństwo stosowało różne metody, aby ograniczyć prawa wyborcze Afroamerykanów.​ Wprowadzono testy na umiejętność czytania i pisania, podatek pogłówny, a także stosowano przemoc i zastraszanie.​

Testy na umiejętność czytania i pisania były często wykorzystywane w sposób dyskryminacyjny, aby uniemożliwić Afroamerykanom rejestrację do głosowania.​ Wiele osób, które były piśmiennymi, nie zdawało testów, ponieważ urzędnicy stosowali subiektywne kryteria oceny.​

Podatek pogłówny, czyli podatek od osoby, a nie od dochodu, był również wykorzystywany do wykluczania biednych Afroamerykanów z udziału w wyborach.​ Wiele osób nie było w stanie sobie pozwolić na uiszczenie podatku, co uniemożliwiało im rejestrację do głosowania.​

Przemoc i zastraszanie były również wykorzystywane, aby zniechęcić Afroamerykanów do udziału w wyborach.​ Grupy paramilitarne, takie jak Ku Klux Klan, stosowały przemoc fizyczną i psychiczną, aby zastraszyć czarnych wyborców.​

W rezultacie tych ograniczeń, wielu Afroamerykanów nie mogło skorzystać z praw gwarantowanych przez Piętnastą poprawkę.​ Dopiero w latach 60.​ XX wieku, dzięki ruchowi na rzecz praw obywatelskich, udało się wyeliminować większość barier w dostępie do urn wyborczych dla Afroamerykanów.​

Walka o prawa wyborcze w XX wieku

Chociaż Piętnasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych została uchwalona w 1870 roku, walka o pełne prawa wyborcze dla Afroamerykanów trwała przez cały XX wiek.​ W południowych stanach, białe społeczeństwo stosowało różne metody, aby ograniczyć prawa wyborcze czarnoskórych, takie jak testy na umiejętność czytania i pisania, podatek pogłówny, a także przemoc i zastraszanie.​

W latach 20.​ i 30.​ XX wieku, ruch na rzecz praw obywatelskich zaczął odradzać się. Aktywiści, tacy jak W.​E.​B.​ Du Bois i Mary McLeod Bethune, walczyli o równość dla Afroamerykanów.​

W latach 40. i 50.​ XX wieku, ruch na rzecz praw obywatelskich nabrał rozpędu; Organizacje, takie jak NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) i SCLC (Southern Christian Leadership Conference), prowadziły kampanie na rzecz równości wyborczej.​

W latach 60. XX wieku, ruch na rzecz praw obywatelskich osiągnął swój szczyt. Martin Luther King Jr.​ i inni aktywiści zorganizowali masowe demonstracje i bojkoty, aby zwrócić uwagę na problem dyskryminacji rasowej.​

W 1965 roku, Kongres Stanów Zjednoczonych uchwalił ustawę o prawach wyborczych, która znosiła większość barier w dostępie do urn wyborczych dla Afroamerykanów.

Ustawa o prawach wyborczych była kulminacją długiej i trudnej walki o równość wyborczą.​ Była to znacząca zwycięstwo dla ruchu na rzecz praw obywatelskich i miała głęboki wpływ na życie Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych.

7 thoughts on “15. poprawka przyznaje prawa wyborcze czarnoskórym mężczyznom”
  1. Artykuł jest interesujący i pokazuje jak ważna była Piętnasta Poprawka w kontekście walki o prawa człowieka. Wspominanie o “Trzech Poprawkach” do Konstytucji USA jest dobrym sposobem na pokazanie jak Piętnasta Poprawka wpisuje się w szerszy kontekst walki o równość. Jednakże, uważam, że tekst mógłby być bardziej angażujący. Dodanie więcej konkretnych przykładów lub cytatów z historii byłoby bardzo przydatne.

  2. Artykuł jest dobrym punktem wyjścia do zgłębienia tematu Piętnaściej Poprawki. Autor prezentuje kluczowe informacje w zwięzły i jasny sposób. Jednakże, uważam, że tekst mógłby być bardziej analityczny. Analiza wpływu Piętnaściej Poprawki na życie czarnoskórych mężczyzn w kontekście różnych regionów USA byłaby bardzo ciekawa.

  3. Tekst jest dobrze zorganizowany i łatwy do czytania. Autor przedstawia kluczowe informacje w chronologicznym porządku, co ułatwia śledzenie historii Piętnaściej Poprawki. Jednakże, uważam, że tekst mógłby być bardziej wizualny. Dodanie obrazów lub grafik byłoby bardzo przydatne w kontekście prezentacji historii Piętnaściej Poprawki.

  4. Artykuł jest bardzo dobrym wprowadzeniem do tematu Piętnaściej Poprawki. Autor jasno i zwięźle przedstawia kontekst historyczny i znaczenie tej poprawki dla walki o prawa wyborcze dla czarnoskórych mężczyzn. Szczególnie doceniam uwzględnienie informacji o Czternaściej Poprawce i jej związku z Piętnastą Poprawką. To pozwala na lepsze zrozumienie całościowego kontekstu prawnego i społecznego.

  5. Artykuł jest dobrym wprowadzeniem do tematu Piętnaściej Poprawki. Autor prezentuje kluczowe informacje w zwięzły i jasny sposób. Jednakże, uważam, że tekst mógłby być bardziej angażujący. Dodanie więcej konkretnych przykładów lub cytatów z historii byłoby bardzo przydatne.

  6. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji. Autor prezentuje kluczowe fakty dotyczące Piętnaściej Poprawki w sposob zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców. Jednakże, uważam, że tekst mógłby być bardziej krytyczny. Analiza wpływu Piętnaściej Poprawki na życie czarnoskórych mężczyzn w kontekście różnych regionów USA byłaby bardzo ciekawa.

  7. Tekst jest dobrze napisany i łatwy do zrozumienia. Autor przedstawia kluczowe fakty dotyczące Piętnaściej Poprawki w sposób przystępny dla szerokiego grona odbiorców. Jednakże, uważam, że artykuł mógłby być bardziej szczegółowy w kwestii wyzwań i problemów, z którymi musieli zmierzyć się czarni mężczyźni w walce o pełne prawa wyborcze po ratyfikacji Piętnaściej Poprawki. Wspomnienie o “Jim Crow” i innych formach dyskryminacji byłoby cenne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *